Skalman.nu Forum

Detta är ett forum för diskussioner kring alla aspekter av vår historia.
Forumet var finalist till Nationalencyklopedins Kunskapspris 2005.

Gå direkt till innehåll

en annan teori om sveriges historia del2

Diskussioner kring händelser under medeltiden
Värdar: B Hellqvist & Ralf Palmgren

Re: en annan teori om sveriges historia del2

Inläggav Nidhugg 04 feb 2010 17:50

vandal skrev:hej Nidhugg,
kunskapstörst verkar vara din starka sida. På runskrift sidan finnes det många som känner sig kallade men få utvalda.
Jag tillhör inte till någon av dessa grupper.Dock kan Bo Ralph vara en av de utvalda.
Eftersom du verkar ha förmågan att leta för att verifiera skulle jag be dig om en tjänst. Jag har tidigare i inledningen Del 1
redan på första sidan presenterat en karta tryckt i Italien men som finnes i kopia i Sverige. Området väster om Kalmar stad
är Finnveden och Värend. Om Kalmar betyder smart-vend så kan Finnveden ha hetat Vinnvenden.
Befolkning i Värend enligt Harrison kallades för virdar se s. 28 i hans bok Sveriges historia 600-1350. I hans karta över
Smålanden se s.29 ligger såväl Finnveden som Värend på andra platser än på den ursprungliga kartan. Skall du hugga i något så pröva med detta.

vandal

Jag förstår att man kan fantisera om namnet Moravia på den första kartan som du hänvisade till. Dock säger kartan ingenting egentligen bara sådär. Namn på platser på kartor kan vara identiska och rätt flytande. Kom ihåg vad jag sade till dig om analogi och homologi. Dessutom måste jag än en gång påpeka att dina ordhärledningar inte är något vidare och att det är ingenting att basera något alls på. Mer material behövs som stödjer din teori strax utanför Kalmar. Jag är inte övertygad.
Nidhugg
Medlem
Sweden

Inläggav Nidhugg 04 feb 2010 17:58

Ett namn som Moravia är väl ganska naturligt att det sprids med tanke på att Stora Moravia existerade mot slutet av första årtusendet som en rätt stor (antar jag) makt i centraleuropa. Namn på ting och platser kan spridas utan någon som helst folkvandringskoppling.
Nidhugg
Medlem
Sweden

Inläggav vandal 04 feb 2010 20:20

Hej SolitaryMan.
Jag beklagar att jag ej svarat på dina frågor i del 1. Du verkar fortfarande lika upphetsad som tidigare. Jag kan ta de första frågorna. Du skrev följande:

Mare Suebicum” benämns av Tacitus och är av honom uppkallat efter Sveberna. Sveber används av Tacitus som ett samlingsnamn över ett stort antal germanska stammar i vad som idag huvudsakligen är norra Tyskland, till skillnad från Caesar som använde det som namn på en specifik germansk stam. Redan där fanns alltså en viss begreppsförvirring.

Vad jag säger är att sueverna inte sveberna troligen bodde runt detta hav och jag försöker att fastställa deras etnicitet.
Även Adam använder olika begrepp i sin orginaltext och det kan du kontrollera i de översättningar som finns.

Du tvekar också om mitt påstående om att nästan samtliga tidiga kungar i Danmark, Norge och Sverige hade äktenskapliga förbindelser eller kommit från vendiska-slaviska familjer. Jag pratar om tiden 900-1200 och du kan lätt kontrollera detta.

Det du skrev om vendel betraktar jag som helt galet.

Vandal.
vandal
Medlem
Sweden

Inläggav vandal 04 feb 2010 20:51

Hej Nidhugg.

Venderna-slaverna kallade sitt kungadöme för Velka Morava. Böjningsform av Morava är Moravia. I det tyska språket är begreppet Moravia Mähren. När jag i kartan såg begreppet Moravia kopplade jag till den historien om det sk Velka Moravia med huvudstaden Nitra. Nitra ligger i dagens Slovakia och genom staden flyter floden Nitra. Det roliga är att platsen i Sverige där Moravia ligger har även floden som heter Netra. Jag såg det möjliga sambandet.

Historien om det Stora Moravia eller den del av historien som är väl dokumenterad börjar ngn gång kring året 800. Slaviska stammar troligen de som kallas för anterna, tar makten även över norr om Donaufloden och installerar sin kung,Pribina, i Nitra. Han driver bort den tidigare härskaren som får skydd av frankerna och flyttar till Blatnohrad. Efter många interna strider seglar fram en härskare under namnet Rastislav som försöker etablera en egen kyrkoorganisation med samma status som påven och/eller patriarken. Den siste store härskaren som är känd kallades för Svetopluk. I skandinavien finner vi detta namn som Svantepolk så sent som år 1288 då biskopens Brynolf Algotssons bror rövar bort en jungfru med namnet Ingrid Svantepolksdotter. Härskaren Svetopluk styrde över Krakow och därigenom över det Vinland som därefter skulle styras av Mieskoätten. Av den tyske kejsaren Arnulf fick han rätten att beskatta Böhmen. När jag ändå nämner Arnulf var också hans fru av slavisk börd och dagens slovener ser henne som helgon. Arnulf är mest känd som den kejsare som lyckades stoppa vikingarna. En av sådana sammandrabbningar finns beskriven i hans bibliografi men av för mig okänd anledning aldrig omnämnd i Skandinavien.
I den officiella historien uppges att med Svetopluks död försvann hans rike men så sent som 926 uppger Konstantinopel att de upprätthåller diplomatiska förbindelser med riket Moravia.
Härskaren Rastislav i sitt försök att skapa en egen kyrklig organisation inbjöd de legitimerade religionsspridarna Cyril och Metod. Denna mission har många bottnar och trots att dessa anses nu vara Europas helgon är mycket av dess gärningar oklara. Svetopluk har utvisat deras lärlingar från sitt rike. En del av dem dog martyrdöden och är begravda i dagens Albanien andra flyttade till Bulgarien och bildade en skola som senare skulle vara grunden för ex det ryska språket.

Vandal
vandal
Medlem
Sweden

Inläggav SolitaryMan 05 feb 2010 08:26

vandal skrev:Hej SolitaryMan.
Jag beklagar att jag ej svarat på dina frågor i del 1. Du verkar fortfarande lika upphetsad som tidigare. Jag kan ta de första frågorna. Du skrev följande:

Mare Suebicum” benämns av Tacitus och är av honom uppkallat efter Sveberna. Sveber används av Tacitus som ett samlingsnamn över ett stort antal germanska stammar i vad som idag huvudsakligen är norra Tyskland, till skillnad från Caesar som använde det som namn på en specifik germansk stam. Redan där fanns alltså en viss begreppsförvirring.

Vad jag säger är att sueverna inte sveberna troligen bodde runt detta hav och jag försöker att fastställa deras etnicitet.
Även Adam använder olika begrepp i sin orginaltext och det kan du kontrollera i de översättningar som finns.

Du tvekar också om mitt påstående om att nästan samtliga tidiga kungar i Danmark, Norge och Sverige hade äktenskapliga förbindelser eller kommit från vendiska-slaviska familjer. Jag pratar om tiden 900-1200 och du kan lätt kontrollera detta.

Det du skrev om vendel betraktar jag som helt galet.

Vandal.

Jag blev just påmind om varför jag avslutade debatten med dig förra gången. Vandal, du är oförskämd och dessutom en ohederlig debattör. Om du vill bemöta det jag skriver, så kom med belägg. Att skriva att du betraktar något (som dessutom är ett helt oomstritt konsensus) som "helt galet" är inte att debattera. Det är respektlöst och infantilt.
Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Sweden

Inläggav Dûrion Annûndil 05 feb 2010 09:24

vandal skrev:Venderna-slaverna kallade sitt kungadöme för Velka Morava. Böjningsform av Morava är Moravia. I det tyska språket är begreppet Moravia Mähren. När jag i kartan såg begreppet Moravia kopplade jag till den historien om det sk Velka Moravia med huvudstaden Nitra. Nitra ligger i dagens Slovakia och genom staden flyter floden Nitra. Det roliga är att platsen i Sverige där Moravia ligger har även floden som heter Netra. Jag såg det möjliga sambandet.
Det enda sambandet verkar vara likheter i hur namn låter. Kan du bevisa något historiskt samband? Namnet på Mähren kommer för övrigt från floden som ligger där, Morava.

Den siste store härskaren som är känd kallades för Svetopluk. I skandinavien finner vi detta namn som Svantepolk så sent som år 1288 då biskopens Brynolf Algotssons bror rövar bort en jungfru med namnet Ingrid Svantepolksdotter.
Ingrid var dotter till Svantepolk Knutsson, lagman i Östergötland. Svantepolk Knutssons mor var antagligen besläktigad med hertigarna av Pomerellen, vilka hade slavisk påbrå. Skulle detta på något sätt knyta Ingrid till Svetopluk av Mähren?

Härskaren Svetopluk styrde över Krakow och därigenom över det Vinland som därefter skulle styras av Mieskoätten.
Vinland? Vilket Vinland menar du?

Av den tyske kejsaren Arnulf fick han rätten att beskatta Böhmen.
Hur går den här beskrivningen ihop med att Svetopluk erövrade Böhmen på 870-talet, för att sedan förlora det genom erövring till Arnulf på 890-talet, varefter Böhmen blev Arnulfs vasall, inte Svetopluks?

När jag ändå nämner Arnulf var också hans fru av slavisk börd och dagens slovener ser henne som helgon.
Det här känner jag igen att vi gått igenom tidigare... Arnulfs fru var Ota, av frankisk börd. Han hade sedan en konkubin av slavisk börd som han hade en oäkta son med.

Arnulf är mest känd som den kejsare som lyckades stoppa vikingarna. En av sådana sammandrabbningar finns beskriven i hans bibliografi men av för mig okänd anledning aldrig omnämnd i Skandinavien.
Alltså är detta inte någonting som han är mest känd för. Istället höll han på och krigade både här och där, exempelvis i Italien.

I den officiella historien uppges att med Svetopluks död försvann hans rike men så sent som 926 uppger Konstantinopel att de upprätthåller diplomatiska förbindelser med riket Moravia.
Menar de då riket som heter Moravia, ett rike som ligger där Moravia låg, ett rike som tagit sitt namn efter Moravia, ett rike som byzantinerna helt enkelt bara kallar Moravia av någon anledning..? Det är ju trots allt bara 20 år efter att Svetopluk II dött...

En hel väv av påståenden att reda ut alltså.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Redaktionen
Sweden

Inläggav vandal 05 feb 2010 14:12

hej alla, har rest soderut och aterkommer nasta fredag
vandal
vandal
Medlem
Sweden

Inläggav vandal 11 feb 2010 18:25

Hej Durion,

Jag vill börja med att belysa möjliga samband mellan Moravia i Centraleuropa och Moravia i Kalmartrakten. Man får gå ända till början av det första tusentalet till år 21 för att identifiera en belagd härskare i det område som senare skulle kallas för Stora (Velka ) Moravia. Härskaren-kungen hete Vanius och leder kvaderna. Vi känner såväl namnet på hans far och farfar som kämpade mot rommarna vid Rhen floden. /Kungen tillsattes av rommarna efter konflikt med hans far/
Kvadernas säte är Nitra i dagens Slovakien beläget norr om Donau och därigenom utanför det romerska riket. Lite västerut bor först viniler i en stad som rommarna döpte till Vindobona dagens Wiena. Eftersom Vindobona låg söder om floden Donau blev vinilerna integrerade i den romerska historieskrivningen . Bland annat är dessa legionärer i dagens England och försvarar hadrianvallen från befästningen Vindoland. Dessa har också spelat en avgörande roll när Trajanus erövrade Dacien.
Dakerna har historiskt varit deras grannar och man kommer alltid ihåg gamla groll. Rommarna var mästare på att använda sig av fiendens fiender.
Ännu mera västerut runt dagens Salzburg bodde stammen ruger. Dessa tvingades flytta norrut under 500 talet eftersom de vägrade acceptera Odoakers krav på att kristendomen skulle bli den nya statsreligionen i det Romerska riket. Senare återkommer de till historien som vender på ön Rugen i Östersjön.
Öster om kvaderna bor Limiganter . Alla dessa slaviska stammar bildar en koalition med hunnerna och ostrogoterna mot Rom. Koalitionen upplöses i en blodig drabbning där hunnerna och ostrogoterna besegras. Far till den blivande romerske kejsare Odoaker som leder den slaviska stammen skirer dödar även den ostrogotiske kungen.
I början av 500 talet har koalitionen utökats med stammen vandaler,suever och alaner. Samtliga har blivit kristna arianer och med vapen bekämpar upptagandet av kristendomen till en statsreligion i det Romerska riket. Vandal forskning är mitt intresse och är inte viktigt i detta sammanhang.
På 600 talet finner vi viniler under ledning av kung Samo. Enlig de franska källorna leder han 12 slaviska stammar och slås såväl mot frankerna som mot avarerna. År 631 besegrar han den franske kungen Dagobert. Även under året 641 när Radulf krigar mot Sigibert stödjer Samo den segrande Radulf. Samo är även sammankopplat med den serbiske kungen Suevlad(den vackre sueven). Dokument ligger i kloster i dagens Albania och vägen dit är inte den enklaste.
Slaverna krigar senare tillsammans med avarerna mot Konstantinopel och bysantierna talar om flera tusen slaviska ryttare under dessa strider.
Under tiden 300-700 kan vi urskilja två huvudgrupper slaviska stammar. Den första föredrar jag att kalla för anterna. Gamla greker har kallat så den urbefolkning som funnits där före deras ankomst. Dessa finns i Grekland främst i området Saloniki-Solun redan under tiden för Alexanders faders erövring av Grekland. Anterna bor även i området norr om Grekland. Floden Moravia i Macedonien och Serbien samt floden Tisa i Ungern och Slovakien skiljer dessa från den andra slaviska gruppen som jag kallar för slovener. Dessa bor norr om Donau floden under Karpaterna och nor om Karpaterna längst floderna Elbe,Oder och Visla. Stammen viniler tillhör såsom stammen vandaler och suever dessa slovener.
Under året 796 i ett militärt fältläger sker ett biskopsmöte som leddes av arcibiskopen Paulinus med mål att definiera metoder för kristendomens spridande efter seger över avarerna. Först skulle man stoppa arianismen och sedan eventuellt döpa även hedningar. Rätten att ha monopol på kristendomens utläggning var redan då viktigare än behovet att sprida kristendomen. Biskopen Arn från Salzburg förespråkade den väpnade kampen. Endast opaten Alkuin kom ihåg kristendomens ursprungsläran och rekommenderade att den nya missionen skulle gå fredligt till. /De catechizandis rudibus/ enligt Augustins lära. Alkuin i ett brev till biskopen Arn några år senare skriver att tack vare frankernas agerande har avarerna försvunnit som folk. Så sent som under året 811 har vinilernas ledare även ledaren för avarerna kagan Izauik med sig under förhandlingar i Aachen.
Första gången då man hittar begreppet Marvani i de franska annalerna är från året 822. Med begreppet beskriver man de som representerar ett rike Moravia vid dåtidens riksmöte. I samma dokument hittar man även begreppet Behaimi .Med detta namn avsåg man invånare från ett område som senare skulle kallas för Böhmen eller Tjekiet.
I arabiska källor uppges att marvani bor i ett rike som sträcker sig från Östersjön ända till Medelhavet. Även Adam bekräftar dessa uppgifter så sent som 1070.
I brist på andra trovärdiga källor återger jag det som kan spåras i Annales rgni Francorum. År 828 har arcibiskop Adalram på genomresan i riket Moravia enlig honom grundat den första katolska kyrkan i rikets huvudstad Nitra. Franker samarbetar med Nitras slaviska härskare Pribina och får honom att medverka i deras krig mot bulgarerna.
Ledaren för de gamla slaverna Mojmir troligen förskräckt av samarbetet mellan Pribina och frankerna fördriver Pribina från Nitra redan någon gång mellan åren 833-836. Pribina söker hjälp först hos med frankerna allierade kroaterna men får till slut hjälp av frankerna och blir ägare till Västra panononien med säte i Mosaburg. I den slavisk romantiska historie förfalskning försöker främst tjekiska historiker hävda att Mojmir kommer från det område som idag kallas för Mären och ligger i Tjekiet. Mären eller enligt den slaviska benämningen Moravia fick sitt namn efter att ha erövrats av de som erövrat Nitra. Floden Moravia som flyter genom den tjeckiska Mären hete vid den tiden Vog.
Jag får hoppa fram i tiden fram till året 862.Mellan dessa år slås alla mot alla. Marvaner mot franker med bulgarer som allierade,franker med marvaner mot bulgarer och bulgarer som växer sig alt starkare mot alla och även mot Bysantien. Vid år 862 har slaverna och bulgarerna insett vitsen av alliansen mellan frankernas kejsare och påven. Dessa bestämmer sig för att såsom kejsare och ledaren i Konstantinopel förse sig med egen kyrkoorganisation. Den slaviske ledaren Rastic kräver att antigen påven eller den bysantiske kejsaren Michal den tredje skickar några lärare i kristendomen till deras hov. Påven som redan tjänar den tyske kejsaren kan inte men Michal i tro att den tyska expansionen kan hejdas sänder två egna agenter som vi idag känner som Cyril och Metod.Mindre känt är faktum att Michal före avresan utnämner Metod till slavernas furste. Dessa kristna agenter härstamar från det slaviska området i grekland som då hete Solun idag Saloniki. I den slaviska kristna mytbildning som följer i deras spår hävdas det att tack vare deras insatser har slaverna erhållit skriften. I Sixtinska kapellet i Rom kan man dock hitta en fresk med inskriptionen att dessa herrar är skapare av den andra illyriska alfabetet. Det första var glagoliken som användes redan under 300 talet och som också Hieronymus refererade till.
Om nu riket Moravia är så framgångrikt så är det inte uteslutet att deras intresse slutar vid Östersjöns kust. Vid Oderns mynning växer en slavisk stad som Adam beskriver i nostalgiska och sympatiska ordalag. Dessa viniler är klart toleranta mot den bysantiska kristendomen med avvisar helt påven i Rom. Jag vet inte om det var vid denna tidpunkt eller tidigare som vinilerna koloniserar norden. Om dessa rör sig fritt mellan medelhavet och östersjön så är några sjömil mellan deras storstad i Odersmynning och Kalmarregionen inget hinder. Tvärtom skulle påståendet om att de slutat expandera just där vara mycket tvivelaktigt.
Att ge namn Moravia till ett område i dagens småland anser jag att vara mycket naturligt från vinilernas sida. Floden Nitra och Nätra tyder också på vissa möjliga samband.
Jag har tidigare påpekat att bokstven v och f har i det tyska språket vissa fonetiska egenskaper. Ex.bilen Volksvagen uttalas för Folksvagen. Det som heter idag Finved har säkerligen tidigare varit Vinved. Möjligen har jag missat finnarnas okupation av Sverige tidigare i historien .
Ordet Kalmar har sedan bibeln blev till används för att beskriva en smart slav.
Det korståget som sker mot Kalmarregionen året 1123 tyder på att regionen inte följer utvecklingen i norden. En av grundläggande svagheter i Harrisons senaste verk är att han när han beskriver korstågen helt hoppar över detta. Ännu större brist i hans historieskildring är att hoppa över händelser i Kungshälla år 1135. Den största millitära operationen vid denna tid kommenteras inte. Man söker inte förklarningen till dessa händelser och för den svenska historievetenskapen tillbaka till den tid då man skrev det som förväntades .
Vi vet att invånarna i småland kallades för virdar men det kunde lika gärna varit vindar.
Svantepolk och eller Svetopluk. Detta namn har översats som Svante-Sveto som tolkades som helig i de slaviska språken. Andra delen polk-pluk översattes som benämning av en militärenhet. Det enda som stämmer är att namnet Svante har ett slaviskt ursprung. Låt oss titta i de källor som ligger någorlunda nära den tid då denne kung i Moravia levde. Ibn Rosteh kallar honom för Svitoblk. Ännu viktigare är dokument som finns i Cividae och är från 900 talet. Namnen på alla resande har skrivits och bland andra namn av dåtidens kända slaviska ledare finner vi även denna man. Det står SVEnTI BULK. Sventi betyder stark och bulk betyder oxe. Om en stamledare som i framtiden blir kung hete ”den starke oxen” är benämningen relevant. Mindre känt men troligen också relevant är att exvis. ätten Oxenstierna kommer från F(V)inveden i småland. Oxen är här en gemensam nämnare
Den starke oxen är den största och mest kända ledare i Moravia i Centraleuropa och ätten Oxenstierna
är de starka i den småländska Moravia.

Så när man ser bilden i biblioteket i Vatikanen(bilden publicerat i del 1) som visar vinilernas uttåg från scandinaviens hemtrakter på 1200 talet så är man tvingat att söka vissa samband.
Föresten hittar vi ätten Oxenstierna även som ägare till andra områden där vinilerna lämnat sina spår. Året 1418-1450 är riksföreståndaren Oxenstierna ägaren till Djursholm med tillhörande Lidingö och Bogesund. Holm motsvarar det som vinilerna kallade för chlm och Bog är deras namn på Gud. När jag för några år vistades i Bogesunds viken har jag på en ö sett bronsstatyer föreställande två bevingade oxar.
Jag tror att både Kalmar och Stockholm ar gamla säten för viniler-vender. Birger Jarl har som en eftergift till Vilhelm av Sabina troligen varit tvungen att bryta deras makt och det gjorde han. Alternativet var möjligen än ovälkommen påhälsning från den tyska riddarorden. Vinilerna har integrerats i det som i framtiden skulle bli Sverige.
Även den genetiska kartan över folk i Europa som finns tillgängligt för alla visar att befolkningen kring Östersjön med undantag för finnar ester och letter har samma genetiska ursprung. Språken är dock idag olika. Det finns betydande olikheter mellan svenskar och norrmän. De genetisk ”äkta” tyskar liknar ej heller svenskar.
vandal
vandal
Medlem
Sweden

Inläggav Ane den Gamle 11 feb 2010 19:05

Okej, eftersom varken rådande historieskrivning eller etymolologisk vetenskap tycks bita på Vandal kanske detta är meningslöst. Men jag slänger i alla fall in ett par etymologiska brasklappar.

Finnveden = Finn (beteckning på jägarfolk/namn på folket som bodde där) Ved (väg/hed/skog). Med andra ord finnarnas skog, där finnarna i detta fall inte avser suomiska finnar. Ordet finne lär ju istället syfta på jagande folk, ev. med nomadiskt leverne. Något som skulle kunna förklara varför Suomi heter Finland - där det fanns en jagande befolkning.

Kalmar = Kalm (kulm/kummel/stenröse) Ari (äril, eldstad). Kan alltså tolkas som en plats vid kusten där man kunde slog läger för fisketurer i kalmarsund. En samlingsplats som senare utvecklas till en stad.

Sedan skulle det ju vara roligt att få en förklaring på de småländska runstenarna. Är de egentligen slaviska, varför har det mörkats hittills? Måste vi då inte omtolka hela runsvenskan?
Ane den Gamle
Medlem
Sweden

Inläggav vandal 11 feb 2010 20:12

hej ane du gamle,

det är kul med nya kämpar.Din etymologiska inlägg angående tolkningen av begreppet av finn är en nyhet för mig.
Förr första gången hör jag att finn åsyftar jägarfolk och jag skulle be dig att härleda detta till de kända språkmodeller.
Angående ved är den erkända tolkningen inte väg men kunskap.Ved är alltså vägen till vetande.
Runskriften skall inte omtolkas.Långt innan den används i norden har den används på andra ställen.Dock är det bara i Sverige där jag mött begreppet runmyndighet. Man behöver inte ha en myndighet om man inte vill dölja något.

EX. Dax bref losis af kunungx kanzalare firi half mark,fripz bref firi mark pe breuin skulu a suensko skriuas,ok
all annor bref sum doma rora.

Texten ovan är tretonhundratalets "svenska". Runskriften blomstrade kring 1000 talet. Min lärare talade fjorton språk och kände sig begränsad av detta. Jag har studerat flera och har samma känsla. I 1300 hundratalets s.k. svenskan ser jag flera språkinfluenser.Den klart största är tyskan och slovenskan.

Vi tyder dokument från forna tider som beskriver händelser som rör den egna nationen men som ej behöver vara utformade på nationens eget språk.

vandal
vandal
Medlem
Sweden

Inläggav Ane den Gamle 11 feb 2010 21:52

Jag håller mitt svar till att röra ursprunget av ordet finn/finne.

Det finns såklart differentierande tolkningar men huvudteserna låter som följer:

1. Finne är besläktat med vårt ord finna. En som finner sitt villebråd alltså. En spårjägare, en som lever av att spåra djur och avliva dem för förtäring. Därav betydelsen jägare.

2. Besläktat med ordet finna men utifrån tesen att det är en avljudsform av germanska stamordet "fandhian" som antas syfta på någon som tar sig fram fotledes, alltså en vandrare, en nomadiserande livsstil. Alltså samlar-/jägarfolk.

Finnveden finns också dokumenterat så tidigt som på 500-talet då Jordanes nämner området eller dess invånare vid namnet "Finnaithae". Finnveden nämns sedan på 1000-talet via Forshedastenen som kallar området "Finhithi".

En sammaslagen tolkning kan här ta två avvägar. Dels att folket som bodde i skogarna vid Finnveden kallade sig finnar utifrån en urgammal beteckning som de sedan behållit, trots att de i huvudsak bytt livsstil.
Eller så skulle det kunna vara en beteckning på själva området såsom goda jaktmarker med gott om villebråd.
Ane den Gamle
Medlem
Sweden

Inläggav vandal 11 feb 2010 22:43

hej Ane du gamle,

finne som jägare håller inte.De som går behöver inte jaga.Att Jordanes skulle känna till Finnveden är för mig en nyhet.
Jag är dock helt övertygat om att han kände till existensen av de ugrofinska stammar som vandrat in i Europa.
Förshedastenen känner jag ej till men skall gärna läsa den.Skulle vara glad om du säger från vilken tid den kommer och vad som står skrivet på den i sin helhet. Sedan vet jag inte än var Förshedan ligger.

vandal
vandal
Medlem
Sweden

Inläggav SuperPalle 12 feb 2010 00:28

Ja, detta är sannerligen en absurd tråd.
Jag menar, det är ju mycket intressant med influenser från slaviska folk i Sverige, något som vi inte direkt har uppmärksamat så flitigt under våra senaste hundra år, men som säkerligen förekommit.
Men Vandal, dina slutsatser är som att läsa da Vinci-koden.

Hursom helst:
Till skillnad från ex den kristna myten där gud är upphovet till allt har slaverna ett betydligt friare förhållande till sina gudar. Den nordiska mytologin beskriver skapelsen såsom ett möte mellan is och eld. Ur detta föds en jätte och en ko. Gudarna kommer senare genom kossans slickande av saltstenen. Människan är dock även i denna myt gudarnas skapelse

Efter 15hp om Fornskandinavisk Religion så vet jag i alla fall lite om detta.
Att det finns kopplingar mellan skapelsemyten hos slaver och germaner är kanske inte helt otroligt,
men det finns mycket starka kopplingar till skapelsemyter genom hela det indo-europeiska området, ned till Langobarder, greker, Iranier och vissa indiska folk.
Tex. mordet på jätten Ymer verkar vara en sån konstant som berättas hos varje folk, i ständigt varierade former.

Alltså: Att det slaviska och den fornskandinaviska mytologin har en liknande skapelseberättelse bekräftar ingenting.

MVH
- Palle

(Källa: Britt-Mari Näsström)
Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Sweden

Inläggav Stefan Lundgren 12 feb 2010 08:08

Om Sverige har haft tidiga influenser ifrån slaverna kan man bara studera svenskans historia.

Nu kom jag på en annan teori, hade Sverige haft en fornnordisk koppling med slaverna så hade svenskan haft låneord därifrån idag och såvitt vad jag känner till så har inte Sverige så många låneord ifrån slaviska språk. Det är möjligen någon som har mer koll på låneord än vad jag har. Jag tror fortfarande inte att Sverige hade en sån stor koppling med slaverna under den fornnordiska epoken.

Vi kanske har fått något låneord idag ifrån dagens invandrare ifrån slavisk-språkande länder, däremot har jag svårt att tänka mig att vi har haft låneord ifrån slaviska språkfamiljen under svenskans historia och vilket det hade möjligt om Sverige hade haft influenser därifrån för flera hundra år sedan.

Svenskan har låneord ifrån tyskan, franskan och engelskan samt några enstaka ord ifrån lite här och var. Under senmedeltiden var det många tyskar som hade en viss anknytning med Sverige som exempelvis bergsväsendet. Franskan var vanligt i adliga kretsar under 1700-talet och engelska låneord blev allt vanligare under slutet på 1800-talet och som kulminerade under 1900-talet. Däremot har svenskan troligen aldrig har haft språklig koppling med slaviska språkfamiljen såvitt vad jag känner till.

Stefan
Stefan Lundgren
Medlem
Sweden

Inläggav vandal 12 feb 2010 10:23

hej Super Palle och Stefan Lundgren,

Skapelse myten hos olika kulturer har vist vissa likheter. Resultatet av skapelserna är ju densamma.Jag beskrev de tre myter som jag tycker
är aktuella i norden.I den kristna och fornnordiska mytologin är människan skapad av gud.I den slaviska myten är människan och gud skapade samtidigt och är oberoende av varandra åtminstone i detta ögonblick.

När man idag letar efter låneord från de slaviska språken så hittar man helt riktigt påfallande få.Idag dominerar engelska låneord.Låneorden representerar en form av kulturell påverkan och skall studeras tillsammans med de influenser som kan spåras bakåt i tiden. Stefan har helt rätt när han letar först franska influensen och sedan den tyska.Till skillnad från den tyska influensen som hänger samman med spridningen av kristendomen och framväxten av samhällsstrukturer i Sverige är den franska influensen liten. Den slaviska tiden är belägen betydligt längre bakåt och språkinfluensen kan spåras mest inom benämningar av berg,flod och andra platser.Mytologin är ett av sådana områden.
Sagan om jomsvikingarna är ett bra exempel på skillnaden mellan vår tid och tiden kring år 1000. Denna klenod som kunskapsskälla används vid vår universitet sedan längre.

vandal
vandal
Medlem
Sweden

FöregåendeNästa

Återgå till Medeltiden (476 till 1523)