vandal skrev:hej Nidhugg,
kunskapstörst verkar vara din starka sida. På runskrift sidan finnes det många som känner sig kallade men få utvalda.
Jag tillhör inte till någon av dessa grupper.Dock kan Bo Ralph vara en av de utvalda.
Eftersom du verkar ha förmågan att leta för att verifiera skulle jag be dig om en tjänst. Jag har tidigare i inledningen Del 1
redan på första sidan presenterat en karta tryckt i Italien men som finnes i kopia i Sverige. Området väster om Kalmar stad
är Finnveden och Värend. Om Kalmar betyder smart-vend så kan Finnveden ha hetat Vinnvenden.
Befolkning i Värend enligt Harrison kallades för virdar se s. 28 i hans bok Sveriges historia 600-1350. I hans karta över
Smålanden se s.29 ligger såväl Finnveden som Värend på andra platser än på den ursprungliga kartan. Skall du hugga i något så pröva med detta.
vandal
Jag förstår att man kan fantisera om namnet Moravia på den första kartan som du hänvisade till. Dock säger kartan ingenting egentligen bara sådär. Namn på platser på kartor kan vara identiska och rätt flytande. Kom ihåg vad jag sade till dig om analogi och homologi. Dessutom måste jag än en gång påpeka att dina ordhärledningar inte är något vidare och att det är ingenting att basera något alls på. Mer material behövs som stödjer din teori strax utanför Kalmar. Jag är inte övertygad.