Detta är ett forum för diskussioner kring alla aspekter av vår historia, tillhörande Marcus Wendels Skalman.nu & Recensioner på Skalman.nu
Forumet var finalist till Nationalencyklopedins Kunskapspris 2005.
Diskussionerna sker på svenska, norska eller danska.

"Vinilerna"? Vad är det? Har du någon källa från Vatikanbiblioteket?vandal skrev:På den bild i Vatikanens bibliotek som återger vinilernas utvandring ut Skandinavien kan man se att dessa ej vid tidpunkten, ca 1100-1300, för utvandringen ej är kristna.
Har du någon källa till påståendet?Vandal skrev:Under den tidiga medeltid användes stora mängder av slavar/trälar. Det krävdes flera trälar än bönder för att produktionen skulle fungera.
Återigen skulle det vara intressant att få läsa källorna till det du beskriver, huruvida det faktiskt var så.Vandal skrev:Landsbygdens makt byggde på hövdingar och bönder. Hövdingarnas makt i sin tur byggde på förmågan att liera sig med andra starka släkter och på detta sätt säkra framtiden. Arvsrättens utveckling i Skandinavien uppvisar att arvsgången gällde i första hand den egna släkten. Jag har funnit att merparten av stormän i Skandinavien aktivt bedrev familjebildning med vender (ryssar, polacker, obodriter mm) och även ingått militära allianser med dessa.
Varför är det troligt?Vandal skrev:Redan texter i fornnordisk mytologi omfattar två gudasläkter vaner och asar. Det är troligt att även människorna från olika etniska grupper gömmer sig bakom dessa föreställningar.
Varför tror du att det är en struts?Vandal skrev:Bifogade bilder visar att det svenska riksvapnet bestod även av en sköld som omfattar riket Vandalia med strutsen avbildad i skölden.
Självklart, hon levde på 1600-talet och hade blivit felinformerad om släktskapet mellan östersjöns medeltida Vender och folkvandringstidens Vandaler. Det lilla misstaget har redan rätts ut i andra trådar där du deltagit, om jag inte missminner mig, så varför envisas du med att hävda samma misstag om och om igen?Vandal skrev:Nästa bild visar texten på drottning Kristinas gravsten i Vatikanen. Även efter döden hävdar hon att hon regerat även i Vandalien.
Det är också självklart, för där ligger ju Vendel. Och Vendelån och Vendelsjön. http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=vendel%2c+upplandVandal skrev:Den tredje bilden uppvisar att vattenförbindelsen mellan Östersjön och Mälardalen så sent som på 1600-talet kallades för Vendelsundet.
Har du någon källa på att "Boge" i namnet Bogesund har någon faktisk koppling till det slaviska Bog, så det inte är något annat gammalt ord det kommer ifrån?Vandal skrev:I samma vattenområde finner vi idag Bogesund i Stockholms Län. Bog är den slaviska benämningen på Gud.
Hur etablerade du att kartan visar korrekt information?Vandal skrev:Den fjärde bilden återger en karta från Uppland där det klart framstår att vandaler är en del av befolkningen under denna tid alternativt att dessa varit närvarande någon gång under den tidigare epoken.

Dûrion Annûndil skrev:Återigen skulle det vara intressant att få läsa källorna till det du beskriver, huruvida det faktiskt var så.Vandal skrev: ... Jag har funnit att merparten av stormän i Skandinavien aktivt bedrev familjebildning med vender (ryssar, polacker, obodriter mm) och även ingått militära allianser med dessa.

Att flera stormän och kungar lierade sig på det här sättet med utländska ätter och stammar betvivlar jag inte, men Vandals beskrivning verkar antyda så mycket mera. Att faktiskt merparten av landsbygdens hövdingar och stormän skulle brytt sig om att skaffa allianser på andra sidan Östersjön - ganska obetydliga lokala småhövdingar likväl. Dessutom antyds att de nästan skulle varit beroende av dessa allianser för att kunna säkerställa någon slag närmast feodal maktdominans...Jurgen Wullenwever skrev:Vandal är på säker mark i detta påstående, så det behöver nog inte bevisas. Flera stormän och kungar bär slaviska namn, eller stundom lätt fördanskade slaviska namn, och en del giftermål är kända.Vandal skrev:Landsbygdens makt byggde på hövdingar och bönder. Hövdingarnas makt i sin tur byggde på förmågan att liera sig med andra starka släkter och på detta sätt säkra framtiden. Arvsrättens utveckling i Skandinavien uppvisar att arvsgången gällde i första hand den egna släkten. Jag har funnit att merparten av stormän i Skandinavien aktivt bedrev familjebildning med vender (ryssar, polacker, obodriter mm) och även ingått militära allianser med dessa.

vandal skrev:Jag har främst varit intresserad av att fastställa etnesiteten på folkgrupper suever, kvader, vandaler och viniler.
Enligt statens historiska publikation uppfördes på södra sidan av Östersjön mellan floden Elbe och Visla mer än 2000 borgar mellan åren 600 och 1000. En sådan massiv upprustning borde ha lämnat spår även på andra sidan av Östersjön dvs i dagens Sverige.
Jag har funnit att merparten av stormän i Skandinavien aktivt bedrev familjebildning med vender (ryssar, polacker, obodriter mm) och även ingått militära allianser med dessa.

Borreby subrace (named after Danish island site where paleolithic remains were found; principal element in Denmark, southwest coast of Sweden, northern Germany, the Rhineland and the Ruhr, majority element in Wallonia)

Användare som besöker denna kategori: CommonCrawl [Bot], Davian och 2 gäster