Pilgrimsvandringar

Skriv svar
frejs väpnare
Medlem

Pilgrimsvandringar

Inlägg av frejs väpnare » 25 augusti 2009, 09:47

"Det finns uppgifter som tyder på att en tredjedel (men inte samma tredjedel) av Europas befolkning
ständigt var på pilgrimsfärd. Siffran är svårvärderad, men i vilket fall som helst kan det konstateras
att pilgrimsvandringen utgjorde en omfattande del av det medeltida livet"

Citat från en uppsats av Eva Svensson, docent i historisk arkeologi.

För mig låter antalet "en tredjedel" orimligt högt. Jag är medveten om att en vandring till grannsocknens Sankt Olofs-staty också kan betraktas som en pilgrimsvandring, men det blir ändå "för många" vandrare?

Finns det någon bra information om medeltidens pilgrimer?

OT Uppsatsen avsutar Gunnar Svenssons "Pilgrim 1498" En resedagbok (Heidruns förlag ISBN91-975733.0-2.) En ganska trevlig dagboksroman om en vandring från Gudhem till Nidaros, full av anakronistiska detaljer som en tobaksrökande adelsman, en munk som kan sin Linné och en sexuellt frigjord abbedissa.(Att abbedissan är en anakroism är ett antagande från min sida :D )

Westrobothnian
Tidigare medlem

Re: Pilgrimsvandringar

Inlägg av Westrobothnian » 25 augusti 2009, 13:46

frejs väpnare skrev:För mig låter antalet "en tredjedel" orimligt högt. Jag är medveten om att en vandring till grannsocknens Sankt Olofs-staty också kan betraktas som en pilgrimsvandring, men det blir ändå "för många" vandrare
En av tre?! Hur i hela friden är det möjligt? Det kan knappast röra sig om bönder då, för vad händer med livsmedelsproduktionen? Man hade låg avkastning på utsädet. Kanske om man ser hela det sociala överskiktet som pilgrimer då de ofta bebodde flera platser över året.

Skriv svar