Valdemar Sappi skrev: Att det då är Skåne som är Danmarks vagga är inte så självklart för mig. Även om det mycket väl kan vara så...
I äldre tid blir själva nationstanken ganska absurd. En kung var bara en lite större storman och stormän brydde sig inte så mycket om geografiska gränser. Det är ett LÅNGT senare påfund...
Danmarks vagga för mig är nog ändå mest Gudenås lopp och Limfjorden...
Och Ribe-Hedeby...
jeg er helt enig i at nationaltanken i moderne forstand er helt håbløst at forsøge at placere med tilbagevirkende kraft. I vikingetiden lader man ikke til at have beskæftiget sig med om man gik i leding hos en svensker, nordmand eller dansker, der var nok andre ting der var vigtige end nationalitet når man skulle overveje hvilken herre man ville tjene.
I senere tider har man haft en forståelse af "national identitet" i form af at man har haft en forestilling om landets betydning, men lige så ofte synes den at have været en "stammefællesskab" hvor man holdt sammen med folkene fra sit område, sikkert ikke ud fra nogen højtragende nationale betragtninger men sikert mere ud fra forestillingen om hvad der gavnede lige ens nærmiljø mest. Det sidste fænomen - stammementaliteteten kan stort findes hos alle folk, også selvom de ikke har en egentligt nationalforståelse. Der er middelalderforskere der hævder der var nationale "strømninger" og "idfentiteter" allerede i middelalderen, men uden at kende nok til det vil jeg nok mene det er et overklassefænomen. Både sagaer og love skelner dog imellem danskere, nordmænd og svenskere så man har tydeligvis kendt til forskellen mellem dem uden at det har udmøntet sig i nationalisme.
National identitet i mere moderne forstand mener jeg først man får med reformationen, det er i alle fald første gang man for alvor italesætter det at være nationalt forpligtet. Det er også tiden med de store armbevægelser hvor det overalt i Nordeuropa bliver moderne at dyrke nationalsprog, nationalhistorie og -kunst og -kultur.
Jeg ved ikke med vugge, jeg har aldrig hørt at man egentligt opererer med et begreb som Danmarks vugge, måske fordi som du peger på, at der kunne være forskellige "vugger" rundt om som på hvert deres tidspunkt havde deres storhedstid eller særlige udvikling der påvirkede resten af landet. Egentligt er Danmark sammensat af flere folkegrupper, der på et tidspunkt smeltede sammen til eet folk, så det er meget troligt at der har været flere sådanne, Ribe-Hedeby ville jeg også tro helt sikkert måtte være en af dem og nok også Opager (Upåkra) som en af de andre. Ribe var en af landets fremmeste byer frem til tidlig middelalder men mistede efterhånden betydning da magtcentrum flyttede mod øst.