Bondeplågaren Jens Eriksen Lykke

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Bondeplågaren Jens Eriksen Lykke

Inlägg av Anders Nyman » 1 oktober 2008, 19:21

Denne Jens Erikssen Lykke är väl mera känd här i sverige som Jösse Eriksson och han var en Dansk fogde hos kung Erik av Pommern. Å, han var kungens fogde i Västmanland och Dalarna mellan 1413 - 1433 och han har fått ett eftermäle som en Bondeplågare. Han besatt bl.a fästet Borganäs mellan Dalälven och byn Borlänge och det var mot honom som dalkarlarna reste sej under Engelbrekts befäl 1432 och 1433. Andra gången fick de honom avsatt. När den tredje resningen kom 1434 brändes Jösses Borganäs, vilket blev inledningen till Engelbrektsupproret,, men då var Jösse alltså redan borta.

Å, det står lite om denne jösse i en bok om Borganäs fäste som jag lånat på biblioteket som heter just Bondeplågarens Borg.. Men boken är väl mer eller mindre en redogörelse om utgrävningarna av kullen som Borgen/fästet en gång i tiden låg på..

Men om just Jösse Eriksson står mer att läsa om i de två länkar som jag sänder med i denna tråd.
http://www.sub.su.se/national/teng8.htm http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%B6sse_Eriksson

Om ni är intresserade att läsa om utgrävningar av äldre Borgar så kanske ni kan göra ett fjärrlån på erat Bibliotek från Borlänge Bibliotek av just denna bok, Bondeplågarens borg. Om och kring undersökningen av Borganäs. 8-)

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Bondeplågaren Jens Eriksen Lykke

Inlägg av Odinkarr » 1 oktober 2008, 19:55

Tak for dette bidrag. Jens Erikssøn Lykke kender vi ikke meget til i dansk historie, eller jeg gør i alle tilfælde ikke.

Jeg kan se at han rejser til Vadstena i 1436. Jeg tror godt jeg kender hans tilknytning til dette sted.

Erik VII af Pommern's viv var Henry IV af England's datter Philippa (med Mary de Bohun). Erik rejste ad Pommern til på pilgrimsrejse til Jerusalem 1423-25, hvor Philippa så måtte styre landet (Skandinavien) i hans fravær. Hun havde allerede 1415 ladet sig indskrive i Vadstena Kloster ved Vättern søen, og hun tilbragte sine sidste dage på klostret. Hun døde januar 1430. Derfor har den danske kongefamilie sikkert haft en særlig tilknytning netop Vadstena.

Kong Erik blev 1436 tvunget til at underskrive en ændret unionserklæring, hvorefter han drog til Gotland. Mon ikke det er derfor bønderne er i stand til at stille ridefogden for tinget og dødsdømme ham.

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Bondeplågaren Jens Eriksen Lykke

Inlägg av Anders Nyman » 2 oktober 2008, 16:00

Varför jag känner till denne Jens, är för att han härjade här i mina hemtrakter, å att han var kungens fogde här i trakterna.. :wink:

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Bondeplågaren Jens Eriksen Lykke

Inlägg av Valdemar Sappi » 28 december 2010, 18:12

Jens Eriksen blev halshuggen 1436 efter sin återkomst till Sverige efter flykt härifrån. Han var av släkten Munk men förde namnet Lykke efter sin mor.
Han var gift med Birgitta Ulfsdotter Tre Rosor.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Bondeplågaren Jens Eriksen Lykke

Inlägg av Anders Nyman » 11 januari 2011, 15:44

Det enda som finns kvar av Borgen, där Jens bodde ett tag då på Medeltiden här utanför Borlänge, är en ståtlig Minnes sten över Borgen, å det står med stor Guld Text att Engelbrekt rev och brände ner denna Borg. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Bondeplågaren Jens Eriksen Lykke

Inlägg av Anders Nyman » 26 december 2011, 07:29

Skulle vara så intressant om det fanns någon, som kunnde villja göra en mera grundläggande Arkeologisk utgrävning av Platsen där Borganäs en gång fanns, för å se om det finns något mer gömmt i Jorden där,, sedan den tiden när Jens Eriksen Lykke var Fogde här i Trakten,, för de Utgrävningar som gjorts är enbart på den gammla Borgkullen som idag är borta tyvärr, men det borde ju finns mera kvar, neråt slänten mot Älven. För tittar man på anndra utgrävningar av gamla Borgar eller slott, så hittas det ju ibland saker på ett bredare område än där det har legat någon gammal byggnad. :idea:

Skriv svar