Ett Vinland österut

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem

Re: Ett Vinland österut

Inlägg av Boreas » 22 okt 2008 17:27

diravi skrev:
B Hellqvist skrev:Jag väntar med spänning på bevisen för Vindien, Vindonesien och Vindiana! ;)
Borde inte Vindeln i västerbotten finnas med det å? ;)
Varför inte börja med Roslagen och Rosland, eller Ryssland - som det står i Nationalencyklopedin... 8O

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem

Inlägg av Boreas » 22 okt 2008 18:15

Dûrion Annûndil skrev:Jag har full förståelse för upprörda känslor här, men var ändå snälla och undvik de hårda orden

Kan du inte ens försöka annalysera vad det är du gjort fel - ta Transylvanien som exempel. Ge oss en beskrivning av vad som är fel i metoden? Låt oss sammarbeta, om du vill ha hjälp.

Jag vet inte, kanske du kan se det som ett försök till lite lärdom, istället för att här posta långa inlägga av "fritt spekulerande"?

Mvh -Dan
1. Visst kan jag försöka analysera Transylvanien närmare - etymologisk och folktymologisk. Men, Durion, det tillhör fortfarande inte denna tråd - men togs upp i tråden "En annan teori om Sveriges historia", der trådens huvudman drog in Vender och Slaver, Viniler och Vandaler. Den debatten står fortfarande öppen. Borde inte Trans-syl-van-igen behandlas där?!

2. Samarbeta?! Nu har jag försökt - möjligen alldeles för länge - att få gehör för en redlig och tydlig debatt kring endera ämnen relaterat till Norden - i det perspektiv dom för närvarande diskuteras bland vetenskapens nuvarande pionerer och internationella observatörer. Men - nu kan jag inte riktigt glömma att jag som tack bemötts med en rad fjantiga invektiver, baserad på ren ignorans eller illvillig arrogans.

Läs din sista rad om igen - ock sen kan du gärna ange vilka "fria spekulationer" jag framlagt om ordet VIN (och iofs VE) här ovan. Sen kan du kolla vad språkforskarna vet att berätta om precis dessa två stavelser. Äntligen kan du summera vilka skriftliga källor vi faktisk har hittat och tagit fram - som bidrag till att besvara trådens fråga.

Som redaktionsmedlem kan du ju gärna föregå med ett gott exempel - och summera vad vi så långt lärt oss om frågan. Då kan vi mycket gärna samarbeta - bägge vägar.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 23 okt 2008 00:45

Boreas skrev:1. Visst kan jag försöka analysera Transylvanien närmare - etymologisk och folktymologisk. Men, Durion, det tillhör fortfarande inte denna tråd - men togs upp i tråden "En annan teori om Sveriges historia", der trådens huvudman drog in Vender och Slaver, Viniler och Vandaler. Den debatten står fortfarande öppen. Borde inte Trans-syl-van-igen behandlas där?!
Alla trådarna har det gemensamt att du postar dina amatörhistoriska övningar där - antingen om Labrador, "viniler", eller kristendomens utbredning. Den som misslyckats med att hålla isär ämnena är du själv, egentligen skulle vi kunna ta ut alla dina inlägg och lägga dem i en "alternativ historia"-tråd.
Men bara för att se om du ens är kapabel att inse dina misstag så föreslog jag att ge dig chansen att annalysera ditt metodfel själv - trots upprepade försök här så lyssnar du ju inte på dem som presenterar tydliga vägvisare.
Vad gäller Transylvanien så har både den språk- och historievetenskapliga förklaringen visats för dig, med både länkar och citat. Det går liksom inte att misslyckas med att konstatera ursprunget till namnet "Transylvanien" då längre...
Boreas skrev:Sen kan du kolla vad språkforskarna vet att berätta om precis dessa två stavelser. Äntligen kan du summera vilka skriftliga källor vi faktisk har hittat och tagit fram - som bidrag till att besvara trådens fråga.
Eftersom du inte tror på språkforskarna så tror jag att det är meningslöst att hänvisa till dem längre, det har jag och andra redan gjort här och i de andra trådarna. Ändå ser du ordet "vin" sticka ut så fort du ser det.

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem

Inlägg av Boreas » 23 okt 2008 08:35

Giancarlo skrev:Tja var ska vi börja: vad sägs som "A history of transylvania" av Stefan Pascu
Indigenous populations all over the world have their own name for themselves and for the land they are living in. The Rumanian name for Transylvania was borrowed from Hungarian: Ardeal...
"Stefan Pascu started his career in sciences with not less than with "The History of Transylvania" (1944), in its entire extension. If somebody begins his career in sciences with a work of synthesis, which normally should conclude it, it is clear: he lacks responsibility. The more so as the history of Transylvania was one of the most difficult subjects, and least studied."

"From where comes this science? It is simple: from the special course of the history of Transylvania held by his professor Ioan Lupas. It is a copy of the course made on the basis of notes taken, with a doubtful own accent which should make it a "personal" work. The second trait of his début is the falsification of the work of others. Thus, the two main traits of his entire scientific career are found there from the beginning."

"But we may say that this is a sin which also others have committed. The man will think about it and better himself. Nothing of that. The lack of scruples, superficiality, continues and even worsens, his basic schooling having been superficial." (p. 176)

"Pascu has accomplished the necessary change of countenance also in his science. He has even overbid this, - he was even more of a historical materialist, a revolutionary than it was necessary. In the work "Peasant revolts in Transylvania. I. The Period of the Voivodate" (1947), he discovered in the Middle Ages even more peasant revolts than have really occurred. He retained, however, superficiality."

"Flagrant confusions between fiscal, feudal, and pertaining to the Church, which continue also in the rest, severe anachronisms across centuries, for which the student of grade 2 is failed without mercy" (p. 177).

Alla citat från David Prodan: "Memorii", Bucharest, 1993.

---

Du borde kanske var lite MER kritisk till dom källor du läser. Man skal i princip inte förlita sej på någon - INNAN man kollat innebörd, kontext och referens. Sen får man hursomhelst tänka lite själv, också...

http://www.hungarianhistory.com/lib/pas/pas22.htm
Senast redigerad av 1 Boreas, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 23 okt 2008 08:37

Om jag får upplysa så har jag föga intresse för att läsa vad någon Steinacher hittat på - om du nu bara citerar hans namn som ett argument i sig så känns det väl knappast värdigt att ens anstränga sig att läsa en bok av honom, eftersom du inte ens orkar presentera något av hans banbrytande argument. (en googling på namnet hittar inte mycket).
Föresten: är den där Steinacher en del av dina tyskspråkiga källor som du postade innan, så kan jag upplysa att jag inte kan tyska (särskilt bra). Samt att jag inte har intresse att lära mig det för att läsa spekulativa teorier som direkt är kontrafaktiska mot historisk dokumentation och lingvistisk forskning.
Jag som faktiskt har läst (och kommenterat, se ovan) Steinacher känner att jag måste dra en lans för karln. Han är efter vad jag kan bedöma en seriös forskare verksam i Österrike som intresserat sig för van(pun intended)föreställningar kring Wender och Vandaler genom historien. Han har dock föga eller intet att säga om det som Boreas försöker påstå. I de fall som jag har hittat där han faktiskt säger något om Wender och Finland så motsäger han Boreas tes och menar att det första belägget för en koppling mellan Wender och Finland är under tidigt 1600-tal när Messenius gör/hittar på den kopplingen. Boreas har alltså återigen angivit en källa för sina påståenden som rakt av motsäger dem.

/P

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem

Inlägg av Boreas » 23 okt 2008 09:06

Pewi skrev:
Om jag får upplysa så har jag föga intresse för att läsa vad någon Steinacher hittat på - om du nu bara citerar hans namn som ett argument i sig så känns det väl knappast värdigt att ens anstränga sig att läsa en bok av honom, eftersom du inte ens orkar presentera något av hans banbrytande argument. (en googling på namnet hittar inte mycket).
Föresten: är den där Steinacher en del av dina tyskspråkiga källor som du postade innan, så kan jag upplysa att jag inte kan tyska (särskilt bra). Samt att jag inte har intresse att lära mig det för att läsa spekulativa teorier som direkt är kontrafaktiska mot historisk dokumentation och lingvistisk forskning.
Jag som faktiskt har läst (och kommenterat, se ovan) Steinacher känner att jag måste dra en lans för karln. Han är efter vad jag kan bedöma en seriös forskare verksam i Österrike som intresserat sig för van(pun intended)föreställningar kring Wender och Vandaler genom historien. Han har dock föga eller intet att säga om det som Boreas försöker påstå. I de fall som jag har hittat där han faktiskt säger något om Wender och Finland så motsäger han Boreas tes och menar att det första belägget för en koppling mellan Wender och Finland är under tidigt 1600-tal när Messenius gör/hittar på den kopplingen. Boreas har alltså återigen angivit en källa för sina påståenden som rakt av motsäger dem.

/P
Nu gjorde du 2+2 till 5,5 igen. Så enkelt är det nog inte.

Mitt poäng med Steinacher var just det citat jag gav förut (ovan) - som replik till dom som absolut vill diskutera Vender, (Wender/Vandaler) och Slaver på denna tråd. Du får ha mej ursäktat men jag har redan preciserat (ovan) att jag skiljer tydligt mellan Wender/Vendland och Finland/Vinland. Att Messenius befann sej i Finland - under dom år han producerade sina krönikor - är alltså en (helt) annan skiva.

Var god läs vad jag faktisk skriver själv. Att använda de animerades missförstånd, felcitat eller invektiv er ingen god grund för din ärliga mening - såvida det är den du framför i din slutpunkt här ovan.

Sen skriver du att jag "återigen" använt en källa "som motseger hans hypotes". Vilken annan källa har du problem med?

En ann sak är påståendet att Messenius har "hittat på" koplingen mellan Wender och Finland. Nu törs jag utgå från att du känner skillnaden mellan att "hitta" och att "hitta på". Därför vill man gärna veta hur du begrundar du ett sådant påstående om magistern som på 1700-talet betraktades som "Nordens störta historiker"?
Senast redigerad av 2 Boreas, redigerad totalt 23 gång.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 23 okt 2008 09:17

En ann sak är påståendet att Messenius har hittat på koplingen mellan Wender och Finland. Hur begrundar du ett sådant påstående om han som på 1700-talet betraktades som "Nordens störta historiker"?
Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess... Messenius och hans samtida kollegor är hemskt givande att läsa - som källor till 1600-talets idéhistoria. Men som källor till svensk medeltid är de inte mycket att hålla i handen. Vem har förresten kallat Messenius för "Nordens största historiker" (nyfiken)?

/P

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem

Inlägg av Boreas » 23 okt 2008 09:24

Pewi skrev:
En ann sak är påståendet att Messenius har hittat på koplingen mellan Wender och Finland. Hur begrundar du ett sådant påstående om han som på 1700-talet betraktades som "Nordens störta historiker"?
Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess... Messenius och hans samtida kollegor är hemskt givande att läsa - som källor till 1600-talets idéhistoria. Men som källor till svensk medeltid är de inte mycket att hålla i handen. Vem har förresten kallat Messenius för "Nordens största historiker" (nyfiken)?

/P
Nu kan det vel vara olika meningar om allt - varför tycker du Messenius är avläggs?
När jag skrev "betraktat" och inte "kallat" så var det med åsikt. Enligt Topelius hade han själv (och några av hans brev-vänner) den åsikten...! :)

Men vad var det han "hittade på"?
Senast redigerad av 1 Boreas, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 23 okt 2008 09:35

Johannes Messenius: 1579-1636. http://runeberg.org/sbh/b0138.html

Zacharias Topelius: 1818-1898 http://sv.wikipedia.org/wiki/Zacharias_Topelius

Topelius var alltså verksam under mitten av 1800-talet och kan knappast ha hyst åsikten att Messenius var "Nordens största historiker" under 1700-talet. Messenius kan knappast heller ha gjort det eftersom han var död.

Om någon under 1700-talet har betraktat någon som "Nordens största historiker" så måste denna person rimligen ha gett uttryck för detta, dvs kallat honom för det. Det måste dessutom ha gjorts i offentligheten och ha mötts av gillande av sagda offentlighet om han skall ha betraktats som det i en allmän mening.

/P

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem

Inlägg av Boreas » 23 okt 2008 09:39

Pewi skrev:Johannes Messenius: 1579-1636. http://runeberg.org/sbh/b0138.html

Zacharias Topelius: 1818-1898 http://sv.wikipedia.org/wiki/Zacharias_Topelius

Topelius var alltså verksam under mitten av 1800-talet och kan knappast ha hyst åsikten att Messenius var "Nordens största historiker" under 1700-talet. Messenius kan knappast heller ha gjort det eftersom han var död.

Om någon under 1700-talet har betraktat någon som "Nordens största historiker" så måste denna person rimligen ha gett uttryck för detta, dvs kallat honom för det. Det måste dessutom ha gjorts i offentligheten och ha mötts av gillande av sagda offentlighet om han skall ha betraktats som det i en allmän mening.

/P
Aha! Jag menade rimligtvis 1600-talet, alltså på det 17. århundrade. Sorry.
Topelius beskriver Messenius' liv och levnad och bl.a. hans korrespondens. Hoppas det inte är svårt att förstå?
Vem har påstått att han "betraktades som det i en allmän mening"?!

Sen kan du kanske besvara mina frågor?!

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 23 okt 2008 09:55

Nu var det faktiskt du som påstod att Messenius under 1700-talet betraktades som nordens största historiker. Jag har i alla fall svårt att tolka nedanstående på något annat sätt. Citattecknen kring benämningen antyder också att du citerar en särskild person och jag var nyfiken på vem denna person i så fall var.
magistern som på 1700-talet betraktades som "Nordens störta historiker"
Angående källor och hänvisningar till saker som skall stödja dina resonemang men som i själva verket motsäger dem så kan jag som exempel nämna detta:

viewtopic.php?f=24&t=33393&start=165&st=0&sk=t&sd=a

Jag tänker framför allt på Lewis-pjäsen.

/P

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem

Inlägg av Boreas » 23 okt 2008 10:27

Pewi skrev:Nu var det faktiskt du som påstod att Messenius under 1700-talet betraktades som nordens största historiker. Jag har i alla fall svårt att tolka nedanstående på något annat sätt. Citattecknen kring benämningen antyder också att du citerar en särskild person och jag var nyfiken på vem denna person i så fall var.
magistern som på 1700-talet betraktades som "Nordens störta historiker"
Angående källor och hänvisningar till saker som skall stödja dina resonemang men som i själva verket motsäger dem så kan jag som exempel nämna detta:

viewtopic.php?f=24&t=33393&start=165&st=0&sk=t&sd=a

Jag tänker framför allt på Lewis-pjäsen.

/P
1. Är det ett påstående eller ett citat när man använder "situationstäcken"?
Har du inte redan fått svar?!
2. Var god ange på gällande tråd vad du syftar på - så kanske man kan förstå vad du syftar på - konkret...
3. Väntar fortfarande på en förklaring till ditt påstående att Messenius "hittat på" en koppling mellan Wender ock Finland.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 23 okt 2008 10:59

1. Men snälla du, om man (dvs du) säger att någon "på 1700-talet betraktades som "Nordens största historiker" så är väl det ett påstående. Jag förstår inte vad du vill med att förneka att du har sagt det. Om det är din åsikt så är väl det ok, men du får gärna underbygga den. Om inte annat för att 1700-talets historiografi intresserar mig. Är det så att det är Topelius åsikt att Messenius var "Nordens största historiker" så förstår jag inte vad 1700-talet har med det hela att göra och det är hursomhelst föga troligt att den allmänna åsikten under 1800-talet var att Messenius var "Nordens största historiker". Så jag förstår helt enkelt inte vad du menar.

2. Du vet precis vad jag menar (jag var också rätt specifik), diskussion om dateringen av Lewis-pjäsen som har förts i den länkade tråden.

3. Stefan Donecker & Roland Steinacher, "Rex Vandalorum – The Debates on Wends and Vandals in Swedish Humanism as an Indicator for Early Modern Patterns of Ethnic Perception", i Sven Hakon Rossel (red.), Der Norden im Ausland –
das Ausland im Norden. Formung und Transformation von Konzepten und
Bildern des Anderen vom Mittelalter bis heute
(Wien 2006), s. 246f.

http://homepage.uibk.ac.at/~c61705/Done ... nacher.pdf
In the tenth volume of his Scondia Illustrata (~1624), Messenius speaks of Vendi boreales, “Northern Wends”. The phonetic similarities between Venedilandia, Venelandia, Fenlandia and Finlandia prompted him to identify these Northern Wends as the ancestors of the Finns. According to Messenius, the entire Eastern shore of the Baltic Sea had once been Venelandia, the realm of the Wends, but after numerous foreign incursions, only Finland retained the ancient wendish heritage.
Det är alltså inte jag som har påstått att Messenius hittat på kopplingen Wendland - Finland. "hittat på" är däremot min formulering av det hela.

/P

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem

Inlägg av Boreas » 23 okt 2008 15:39

Pewi skrev:1. Men snälla du, om man (dvs du) säger att någon "på 1700-talet betraktades som "Nordens största historiker" så är väl det ett påstående. Jag förstår inte vad du vill med att förneka att du har sagt det. Om det är din åsikt så är väl det ok, men du får gärna underbygga den. Om inte annat för att 1700-talets historiografi intresserar mig. Är det så att det är Topelius åsikt att Messenius var "Nordens största historiker" så förstår jag inte vad 1700-talet har med det hela att göra och det är hursomhelst föga troligt att den allmänna åsikten under 1800-talet var att Messenius var "Nordens största historiker". Så jag förstår helt enkelt inte vad du menar.
Som sagt I:
Boreas skrev:
När jag skrev "betraktat" och inte "kallat" så var det med åsikt. Enligt Topelius hade han själv (och några av hans brev-vänner) den åsikten...! :)
Pun intended - är det inte så det heter? Speciellt eftersom jag lade in en "smiley" - så trodde jag faktisk skämtet var tydligt. Situationstäcknen betyder alltså att jag citerat Topelius som citerat Messenius själv. Sen hr jag redan preciserat ännu en gång;

Som sagt II:
Boreas skrev: Aha! Jag menade rimligtvis 1600-talet, alltså på det 17. århundrade. Sorry.
Topelius beskriver Messenius' liv och levnad och bl.a. hans korrespondens. Hoppas det inte är svårt att förstå?
Vad jag själv tycker om Messenius? Tja - som du säger; han är mycket intressant, speciellt eftersom han är en pioner på finsk historeforskning - och en pioner i Norden på "källkritisk historisk forskning". Hans enorma produktion är ju hursomhelst imponerande - men ja har INTE läst nog till att ha någon kvalificerad mening om hans historiska betydelse.
Dock - hans roll inom 1600-talets mycket framgångsrika akademi - och hans "bokföring" av mängder verifierbara fakta kan man ju inte frånse. Vem gjorde väl mer för svensk och nordisk historieskriving under 1600-talet? Rudbeck?
Pewi skrev: 2. Du vet precis vad jag menar (jag var också rätt specifik), diskussion om dateringen av Lewis-pjäsen som har förts i den länkade tråden.
Dateringen?! Den har alla andra en tydlig mening om. Jag har (ännu) inte uttalat mej om pjäsernas ålder - men enbart använt elfenbenspjäsen som illustration på en medeltida kung med fyra flätor. Läs om och fråga konkret. Ditt sista inlägg på den tråden gav ingen konkret fråga.[/quote]
Pewi skrev:]

http://homepage.uibk.ac.at/~c61705/Done ... nacher.pdf
In the tenth volume of his Scondia Illustrata (~1624), Messenius speaks of Vendi boreales, “Northern Wends”. The phonetic similarities between Venedilandia, Venelandia, Fenlandia and Finlandia prompted him to identify these Northern Wends as the ancestors of the Finns. According to Messenius, the entire Eastern shore of the Baltic Sea had once been Venelandia, the realm of the Wends, but after numerous foreign incursions, only Finland retained the ancient wendish heritage.
Det är alltså inte jag som har påstått att Messenius hittat på kopplingen Wendland - Finland. "hittat på" är däremot min formulering av det hela.

/P
Här avslutar du med två motstridande uppgifter;
pewi skrev: "Det är alltså inte jag som har påstått att Messenius hittat på kopplingen Wendland - Finland."
Vem då?
pewi skrev:"hittat på" är däremot min formulering av det hela.
Vad betyder nu "det hela"? Att du hursomhelst tycker Messenius är oefterrättlig?!

Javisst, nej.Eftersom ja inte sett något som tyder på Steinacher problematiserar Messenius undrar jag på vad du egentligen försöker påstå. Sen undrar jag ännu mer på varför vi inte diskuterar innehåll och innebörd i dom utmärkta källor vi kacklar om - i riktning av trådens ämne. Är vikingatidens relationer mellan Sverige och Finland också ett infiserat ämne?!

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 23 okt 2008 19:05

Två rättelser: Jag hade inte sett förrän i ditt senaste inlägg att du gått tillbaka och ändrat i ditt inlägg så jag har svarat på vad du skrev från början. Jag ber om ursäkt för missförståndet. Jag tycker dock fortfarande att det är lite konstigt att Messenius självuppfattning skulle ha något slags värde för vad vi idag anser om hans skrifter som historiska källor?

Av okänd anledning försvann dessutom den första meningen i Steinacher-citatet. Hela det citerade stycket lyder:
Johannes Messenius (1579-1636), one of the most influential, but also
controversial Swedish historians of the 17th century, introduced a new
concept to the debate. In the tenth volume of his Scondia Illustrata (~1624),
Messenius speaks of Vendi boreales, “Northern Wends”. The phonetic
similarities between Venedilandia, Venelandia, Fenlandia and Finlandia
prompted him to identify these Northern Wends as the ancestors of the
Finns. According to Messenius, the entire Eastern shore of the Baltic Sea
had once been Venelandia, the realm of the Wends, but after numerous
foreign incursions, only Finland retained the ancient Wendish heritage.
Messenius var alltså den som introducerade likställandet finnar=wender. Läs gärna artikeln, den är rätt trevlig.

Dessutom; vikingatiden, vart kom den ifrån? Jag trodde vi diskuterade 1200-talet?

/P