Dûrion Annûndil skrev:
Att du inte tar till dig det själv tycker jag är häpnadsväckande, jag har ju gett dig ett tydligt exempel angående Transylvanien - men det bemöter du inte, utan går vidare till nytt fabulerande.
Tydligt exempel - på vad?
Tänker du på stavelsen "van"/"ven" - så bemerkte jag enbart att detta kärnord också uppträder i ortsnamn som Ven-land och Venäjä - och även "Slo-ven-ja" (Slo-ven-ien), och "Slo-ven-sko" (Slo-vak-ien) och "Transyl-van-ien". Er det ett problem - eller påstår du att dessa namn existerar enbart i min fantasi...?! I så fall kan du ha nytta av att läsa:
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Transylvania
I övrigt repeterar du uttrycket "folketymologi" som det vore ett slagord och inte en vetenskaplig term. När jag bemärkte att kärnordet "Vin" också förekommer i mellan-Europa använder du omedelbart klassificeringar som "folketymologi" och "fantasi" utan vidare reflektion - som vore de invektiv heller än termer.
För trådens skull borde man kunna återgå till ämnet - alltså "vin" som namnord. Därför kan jag fortsetta fabulera om gamla namnord som "Vinland Goda" i västerled, "Ed-vin" i England eller "Ull-vin" i Norge - jämte de gamla central-europeiska vin-orterna, som man fortfarande hittar efter den urgamla "bernstensleden". Det är tydligt att du fortfarande tycker det är mycket underligt att "mina" s.k. "röriga fantasier" och "folktymologier" - nu ligger ute på Googles nya temasidor;
http://groups.google.com/group/bernsteinstrasse
Dûrion Annûndil skrev:Du hänvisar inte till de svensk-finska ortsnamnen, du hänvisar till en egen folketymologisk tolkning om vad "Vinö" betyder och har för kontext. Vad namnet har för etymologisk bakgrund bryr du dig inte om att undersöka...
Folkgrupp/Lokalitet
Nu läser du konsekvent mina kommentarer som en viss herre läste Bibeln.
Jag har ALDRIG påstått att vin- och ven- visar till samma folkgrupp.
Tvärt i mot - skulle jag påstå. Du får vara snäll läsa mina ord en gång till - utan att sen klippa och klistra
dina egna snedvridna meningar in i mina sentenser. Din övriga kommentar och konceptuella problem kan jag tyvärr inte kommentera.
Däremot har jag anfört att Snorre placerar "vanerna" till samma (östliga) område som man i medelåldern hittar "venderna" (vendi/wende/wendi). Odinkarr har förövrigt preciserat skillnaden - mellan "vi" och "ve" - i fall du skulle få intresse för sakfrågan. Sen har jag också kommenterat skillnaden och hänvisat till de klassiska tolkningar av "vin" och "ve" - som uppträder som BÅDE prefix och suffix i forn-nordisk litteratur OCH i en rad gamla ortsnamn.
Mening/Betydelse
Ve-mod och Ve-mund till exempel, där "Ve" betyder "helig/sakral".
Vi-/Vie och Vin- är nära besläktad; Vie i Tröndelag betyder helt enkelt "helgedom", Ull-vin vid Oslo betyder "Ulls heliga/sakrala (hus)". Ulle-vi i Göteborg - en gammal centralort för ett gammalt kulturfolk kallad "götar" - visar till samma betydelse, där "vi" betyder "helgedom".
Ortsnamn som Björg-vin, Ulle-vi, ,"Vin-ö" och Vin-land visar alltså till "heliga/sakrala" orter och -land.
Vinö - Vinland
Beträffande
Vin-ö så framstår ortsnamnet som ett mycket enkelt och otvetydigt fakta;
Bruksgården "Vinö" (i dag Strömsö-Vinö) och granne-gården "Persö" är de facto två gamla storgårdar som haft en mycket central betydelse i Finlands medelålder (se ovan). DET är relevant för sakfrågan - även om du inte verkar "tycka om" det...
Med tanke på ortsnamnets etymologiska innehåll (Ve, Vi, Vin = sakral, helig) så ÄR det faktisk relevant att Vinös närmaste grannar är
"Odensö" och
"Persö". På Persös domäner ligger också en gammal (helig) ek-lund kallad
Offerlunden - som sen 1800-talet vore ett fridlyst/skyddad område.
Förbindelsen mellan Ull/Oden/vin/Vinö och Vinland - och deras förbindelse till forntidens sakrala värden och helgedomar - borde därför vara ganska enkel, öppenbar och förståelig. Med mindre man insisterar på att låta bli...