Du har tydligen inte studerat de källor och kartor som beskriver Nord-Amerikas östra innan och just efter Colombus. T.ex. vet man nu mer att nordiska mänskor faktisk bodde i Amerika INNAN Leif Eriksson, enligt Snorre, kom dit med två präster år 997-98. Namnen som utläggs i dom forn-nordiska skriftsamlingar berättar om de nämda namn. "Norhumbega", "Cuba" osv. finns på portugisiska och spanska kartor från 1500-talet. Jag berättade om Kåre Prydz bok "Westwards before Colombus" (1991) i en diskussion med dej redan för ett år sen. Har du fortfarande inte läst den?Dûrion Annûndil skrev:Dina folketymologiska övningar tänker jag lämna därhän, jag tror inte det är mödan värt att försöka rätta dig och dina fantasier, som även går i den här stilen: "När de gamla norrmännen fortfarande höll liv i sina kolonier i Amereika kallades dagens Virginnia för "Vinland Goda". Söder efter kusten låg sen "Landit Goda", i nuv. Carolina-Florida."...
Förbindelsen mellan Vandaler och dagens Polska område är definivt inte över. Att detta enbart vilar på en "medeltida villfarelse" är troligen en modern folkmyt. Juryn är inte alls färdig med den frågan, se t. ex.:Dûrion Annûndil skrev: Men jag skulle trots det vilja veta vad du har för källa till den här specifika uppgiften:Anledningen till att jag frågar är att det på 900-talet fanns en polsk kung ( Mieszko I) som utgav mynt som stämplades med "Dux Wandalorum" enligt den medeltida villfarelsen att polackerna skulle ha sitt ursprung i vandalerna...Boreas skrev:På romerska mynt uppgrävd i Polen (400 AD) har man hittat texten "Dux Wandalorum".
Mvh -Dan
"WENDEN, SLAWEN, VANDALEN"
In einer Eintragung zu 790 in der Continuatio der alemannischen Annalen des Klosters
Murbach wird der Kriegszug Karls des Großen: Karolus
rex, commoto exercitu magno Francorum et Saxorum atque Sclavorum, perrexit in regionem
Wandalorum, terram devastavit, et cum praeda reversus est in pace.
http://homepage.uibk.ac.at/~c61705/Stei ... 202004.pdf