Skalman.nu Forum

Detta är ett forum för diskussioner kring alla aspekter av vår historia, tillhörande Marcus Wendels Skalman.nu & Recensioner på Skalman.nu

Forumet var finalist till Nationalencyklopedins Kunskapspris 2005.
Diskussionerna sker på svenska, norska eller danska.

Gå direkt till innehåll

Albertus Pictor

Diskussioner kring händelser under medeltiden (ca 500-1500)
Värdar: B Hellqvist & Ralf Palmgren

Albertus Pictor

Inläggav Anders Nyman 15 apr 2008 09:53

Har i dagarna lånat en bok på Biblioteket, som handlar om Historiska Personer, mina ögon föll på några rader som handlar om en man som levde ungefär 1450 - 1507 å var Kyrkomålare och Pärlstickare,, men det stog inte så många rader om honom, men jag blev lite nyfiken på den mannen han ska ha hetat Albertus Pictor å inom parantes så står det (Albert målare).. Å, tydligen ska han ha dekorerat flertalet kyrkor i Västmanland och Uppland, men vad jag undrar är, är det någon här på skalman som kanske vet något mer om denna Kyrkomålare.. :)
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Sweden

Re: Albertus Pictor

Inläggav Markus Holst 15 apr 2008 11:09

Wikipedia ger ju en viss ledtråd: http://sv.wikipedia.org/wiki/Albertus_Pictor
Användarvisningsbild
Markus Holst
Medlem
Sweden

Inläggav Anders Nyman 21 maj 2008 14:51

Hittade denna intressanta karta över Stockholm och var i Stockholm Albertus Pictor har gjort målningar, så tillexempel om man trycker sej fram till Täby Kyrka och drar muspekaren över målningarna så får man en fullständig överblick över Albertus Målningsverk. www.illustrata.com/pages/stockholm/karta.html 8-)
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Sweden

Inläggav Stefan Lundgren 21 maj 2008 22:51

Han har bl a gjort väggmålningarna i Härkeberga kyrka och kyrkan brukar hålla öppen under sommaren. Kyrkan ligger i Enköpings kommun.

En liten vägbeskrivning där rkv 70 korsar E18 i Enköping.

Åk ut på motorvägen mot Stockholm och ta nästa avfart mot Uppsala, när du kommer till Skolsta så skall du svänga till vänster. Det finns avfarter mot kyrkan från riksväg 70 innan Enköping, men det är lite knepigare om man inte känner till trakten.

Stefan
Stefan Lundgren
Medlem
Sweden

Inläggav Anders Nyman 31 aug 2008 11:08

Var ju in i Uppsala Domkyrka för ett tag sedan,, å bredvid Domkyrkan så finns ju Trefaldighets kyrkan, Passade även på att besöka denna lilla vackra kyrka. å, där inne så fanns det några vackra kyrkmålningar av denne Albertus Pictor.. För enligt Kyrkvaktmästaren jag pratade med så var det Albertus som målat dessa Kyrkomålningar. :)
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Sweden

Inläggav Stefan Lundgren 11 nov 2008 19:26

Nästa är det 500 år sedan han dog, Upplandsmuseet kommer att har en utställning om honom.

Stefan
Stefan Lundgren
Medlem
Sweden

Inläggav Anders Nyman 12 nov 2008 19:00

Stefan Lundgren skrev:Nästa är det 500 år sedan han dog, Upplandsmuseet kommer att har en utställning om honom.

Stefan

När börjar denna utställning och hur länge kommer utställningen att hålla på.. Jag kan tänka mej att Upplandsmuseet ligger någonstanns i Uppsala. Har du någon bra länk dit,, för det skulle vara jätteintressant att få se denna utställning. :wink:
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Sweden

Inläggav Stefan Lundgren 12 nov 2008 19:44

Länken dit är http://www.upplandsmuseet.se/ och är också sökbar via Google. :D

Jag har hört från skiljda håll att det skulle vara ett jubleium med Pictor nästa år.

Stefan
Stefan Lundgren
Medlem
Sweden

Inläggav Anders Nyman 12 nov 2008 20:47

Stefan Lundgren skrev:Länken dit är http://www.upplandsmuseet.se/ och är också sökbar via Google. :D

Jag har hört från skiljda håll att det skulle vara ett jubleium med Pictor nästa år.

Stefan

OJ,, vilket spännande hus Museet ligger i.. Tänk om alla Museeibyggnader hadde lika spännande Historia bakom sej. 8-)
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Sweden

Inläggav Stefan Lundgren 13 nov 2008 12:15

Det är en del av den gamla akademikvarnen.

Stefan
Stefan Lundgren
Medlem
Sweden

Inläggav Covendor 27 nov 2008 18:36

Någon som är insatt i kyrkomålningar och kyrkomålare som kan förklara varför målningar som tidigare varit tillskrivna Peter Målare numera räknas till Alberts verk? Någonstans, vet inte vilken kyrka, ska t.o.m. målningarna vara signerade Peter/Petrus eller liknande, men ändå får Albertus äran!
Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Sweden

Inläggav Stefan Lundgren 30 dec 2008 22:56

Covendor skrev:Någon som är insatt i kyrkomålningar och kyrkomålare som kan förklara varför målningar som tidigare varit tillskrivna Peter Målare numera räknas till Alberts verk? Någonstans, vet inte vilken kyrka, ska t.o.m. målningarna vara signerade Peter/Petrus eller liknande, men ändå får Albertus äran!

Det låter bekant, men jag kan för tillfället inte koppla samman detta.

Albertus Pictor målade i kyrkor i Uppland och Södermanland, Urban Målare är berömd för den där tavlan som är den äldsta som visar en helhetsbild över Stockholm vid slutet på 1500-talet.

Peter Målare, jag få slå upp honom i verket "Svenska män och kvinnor" efter helgerna.

Stefan
Stefan Lundgren
Medlem
Sweden

Inläggav Olof Trätälja 08 feb 2009 23:39

Covendor skrev:Någon som är insatt i kyrkomålningar och kyrkomålare som kan förklara varför målningar som tidigare varit tillskrivna Peter Målare numera räknas till Alberts verk? Någonstans, vet inte vilken kyrka, ska t.o.m. målningarna vara signerade Peter/Petrus eller liknande, men ändå får Albertus äran!

Därför att man nu tror att det är samma person :lol:

Eller om jag har förstått det rätt så skulle petter målares verk i själva verket vara alberts tidigare. Men i ett av detta tidigare fall, i Lids kyrka, så har han målat ett självportsätt signerat Albert, om jag nu förstått det rätt vilket är långt ifrån säkert. (Ja du vet ju om självportsättet kan jag läsa i din Sörmlandstråd, men för övriga)

I vilket fall är det som ju 500 år sedan han dog i år och det uppmärksammas på flera håll. Historiska har haft föreläsning och idag invigdes jubeleumsåret i just Lids kyrka med gudstjänst/skådespel om hans liv och målningar. Var där och kikade och tyckte det var sevärt. Kommer säkert många evenemang till sommaren runt om i kyrkorna.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Olof Trätälja
Medlem
Sweden

Inläggav Stefan Lundgren 24 apr 2009 18:49

I år är alltså jubleium för honom;
Ett par tips, om ni har vägen förbi Odensala kyrka utanför Märsta i helgen så kommer kyrkan att hållas öppen eftersom Pictor ligger bakom målningarna i kyrkan.

http://www2.unt.se/avd/1,,MC=80-AV_ID=898591,00.html

Här nedan är det lite information om Pictor i min lokalpress.

http://www2.unt.se/avd/1,,MC=0-TYPE=pap ... 0904180083

Stefan
Stefan Lundgren
Medlem
Sweden

Inläggav Anders Nyman 24 apr 2009 18:58

Stefan Lundgren skrev:I år är alltså jubleium för honom;
Ett par tips, om ni har vägen förbi Odensala kyrka utanför Märsta i helgen så kommer kyrkan att hållas öppen eftersom Pictor ligger bakom målningarna i kyrkan.

http://www2.unt.se/avd/1,,MC=80-AV_ID=898591,00.html

Här nedan är det lite information om Pictor i min lokalpress.

http://www2.unt.se/avd/1,,MC=0-TYPE=pap ... 0904180083

Stefan

Vägarna förbi där har jag ibland, men tyvärr inte denna helg. Om det har varit nästa helg så, för då ska vi åka förbi där. Även i Västerås Domkyrka finns det väldigt vackra målningar från medeltiden å utsmyckningar. :D
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Sweden

Nästa

Återgå till Medeltiden