Böcker om medeltida krigsföring

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Trivian
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 november 2007, 15:55
Ort: Sverige

Böcker om medeltida krigsföring

Inlägg av Trivian » 7 november 2007, 16:03

Det här är säkert en återuppkommande fråga här, men jag hoppas att jag ändå kan få ett svar :)

Jag är personligen intresserad av medeltida krigsföring, och jag använder det också när jag skriver fantasy. Därför så letar jag efter bra böcker (böcker är alltid bättre än internet ;) ) som handlar om just detta.
Jag vet att det är ett väldigt stort område, men med några begränsningar:
För det första så ska det inte kräva för mycket bakgrundkunskap. Jag ska kunna läsa och förstå, utan att veta särskilt mycket om saken.
För det andra så vill jag gärna ha böcker skrivna på ett underhållande sätt, men ändå informativa. Alltså inga faktaluntor.
För det tredje så vill jag att de ska röra olika saker som har med krigsföringen att göra, som poltik, historia etc, men framförallt så tycker jag att det är roligt med rena krigsstrategier (Vapen, soldater, taktiker på slagfältet etc.).

Engelska eller svenska spelar ingen roll. Rekommendera gärna böcker ni själva läst och haft en bra erfarenhet av :)
Tack på förhand.
/Andreas

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 7 november 2007, 20:41

Ospreys Campaign-böcker behandlar specifika slag, och presenterar dessa på ett populärt sätt. Det finns en hel drös, så det är bara att välja...

Trivian
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 november 2007, 15:55
Ort: Sverige

Inlägg av Trivian » 8 november 2007, 15:44

jo, men letar mer efter något mer täckande...

Gustaf Fredrik
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 november 2006, 14:38
Ort: Göteborg

Inlägg av Gustaf Fredrik » 10 november 2007, 15:20

Historiska media - Slagfältet under medeltiden kanske kan vara något. Den ger en översikt av organisation, något om olika taktiker och vapenslag etc. Dessutom tar den upp slag som exempel(lite väl ofta till och med)

Jeernkrok
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 12 juni 2007, 20:19
Ort: Bakom stora stenen i byn..

Inlägg av Jeernkrok » 13 november 2007, 14:07

http://www.thearma.org/manuals.htm

Denna sida har några originalmanuskript från medeltiden med medeltida stridstekniker. Du blir förvånad över hur mycket brottning som ingick i striderna.

http://www.youtube.com/watch?v=CoDu6vrCcX8

Denna lilla filmsnutt visar ett exempel över hur en strid kunde se ut på medeltiden. Dessa herrar har utgått ifrån manuskripten som finns från tiden.

http://www.youtube.com/watch?v=HC5FIyfI8TA

Dessa två herrar har även de gått igenom manuskripten. Denna visar mer enskilda långsvärdstekniker som användes under medeltiden. Ganska läcker miljö också.

Theo
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 maj 2004, 21:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Theo » 14 november 2007, 12:02

Den enskilda bok jag nog hittat mest matnyttigt i är Armies and warfare in the middle ages: the English experience av Michael Prestwich. Som titeln antyder fokuserar den strikt på England under perioden 1066-ca 1430, med huvudfokus på 1200- och 1300-talet. Det som trots (eller pga) dess till synes smala fokus gjorde den till en sådan ögonöppnare för mig är att Prestwich verkligen försöker ta ett helhetsgrepp och täcka in alla möjliga aspekter av krigföringen. Dessutom kontrar den en hel del vanliga fördomar om medeltida krigföring, som t ex att ingen vettig krigsorganisation förekom förrän framåt renässansen - faktum är att just den engelska militärapparaten var påtagligt mer välorganiserad ca 1300 än 150 år senare. Även om den som sagt fokuserar på ett avgränsat område är den till stor hjälp för att leta vidare, om inte annat så för att den sätter fingret på en hel massa frågeställningar.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28786
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 14 november 2007, 17:14

Riktigt spännande och pedagogisk är Annals of a Fortress: Twenty-two Centuries of Siege Warfare av Eugene-Emmanuel Viollet-le-Duc - inte bara medeltiden och främst belägringar då - men fortfarande, i länken nedan finns det ett par boktips till såg jag.

http://store.doverpublications.com/0486461688.html

MVH

Hans

Trivian
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 november 2007, 15:55
Ort: Sverige

Inlägg av Trivian » 18 november 2007, 17:15

Tack för alla svar... Ska ta en titt på de böckerna, får nog bli några inköp :)

Cujomannen
Medlem
Inlägg: 71
Blev medlem: 4 juni 2003, 18:40
Ort: Sundsvall

Inlägg av Cujomannen » 23 november 2007, 07:03

Jag ännu inte hunnit inskaffa den, men Clifford Rogers "Soldiers' Lives through History - The Middle Ages" har fått mycket bra kritik.
Mer om medeltida krigsföring kan man hitta på http://www.deremilitari.org/

Totmes
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 juni 2003, 23:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Totmes » 1 december 2007, 21:59

Hans Hildebrand: Sveriges medeltid, fjärde boken "Krigsväsendet".
Skrevs för ca 100 år sedan, gavs ut på nytt i början av 80-talet. Torde gå att få tag i på antikvariat.
Kapitelrubriker:
1. Krigsfolket och dess beväpning.
2. Försvarsverk.
3. Eldvapen och dess föregångare.
4. Flottan.
5. Krigföringen.

Totmes
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 juni 2003, 23:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Totmes » 2 december 2007, 09:12

...och naturligtvis Olaus Magnus "Historia om De Nordiska Folken".
Bok 7: Om krigsredskap, krigsbruk, anledningar till och försiktighetsmått i krig.
Bok 8: Om kungamakten, ämbetsmänen och krigsväsendet.
Bok 9: Om krig till lands.
Bok 10: Om sjökrig.
Bok 11: Om strider på isen.

Olaus Magnus, sveriges siste katolske ärkebiskop, skrev boken i exil i Rom i mitten av 1500-talet.

Användarvisningsbild
Crister
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 11 mars 2007, 23:27
Ort: Borås

Inlägg av Crister » 2 december 2007, 12:02

The art of war in the middle ages av C,W,C Oman en ganska gammal bok men jag hittade en lite nyare variant av den i pocket på engelska. Boken tar upp slag från 379 fram till 1515

Skriv svar