Tempelriddare

Morthaur
Medlem

Tempelriddare

Inlägg av Morthaur » 22 januari 2004, 11:34

Såg en bok på Wettergrens som heter Tempelriddarna och korstågen till det heliga landet av Piers Paul Read...ett exemplar kvar.
Någon som läst boken och om den är värd att köpa isåfall?
Det är förord av Dick Harrison så det bådar ju gott än så länge.

Harpa
Ny medlem

Tempelriddarna

Inlägg av Harpa » 25 oktober 2004, 13:14

Hej allihopa:O

Jag använde sök men kunde inte hitta något tillfredställande.

Vet någon av er något om tempelriddarna, dvs fakta och info om hela tempelherreideologin(visste inte om jag skulle lägga detta i idegrejen istället men ivf).

Vore störtskönt om jag kunde få reda på någon konkret fakta.

Redan fått reda på faktan om korstågen :)

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 25 oktober 2004, 15:29

Anledningen att du inte hittade den här är nog den tragiskt felstavade rubriken:viewtopic.php?t=7530&highlight=tempelriddar%2A

Sök på "tempelriddar*" så hittar du en hel del.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 oktober 2004, 17:59

Gutekrigaren skrev:Anledningen att du inte hittade den här är nog den tragiskt felstavade
...Men sånt går väl att ordna i efterhand..?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 26 oktober 2004, 18:06

Hexmaster skrev:
Gutekrigaren skrev:Anledningen att du inte hittade den här är nog den tragiskt felstavade
...Men sånt går väl att ordna i efterhand..?
Självfallet, men det är inte något moderatorerna ägnar sig åt... ;)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 27 oktober 2004, 07:05

Kan faktiskt inte byta namn på tråden - jag kan flytta alla meddelanden till en ny tråd. Inte säker på att man vill göra det, att rätta stavfel känns inte riktigt som det jag vill lägga tid på.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 27 oktober 2004, 10:45

Rubrik korrigerad!:)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 oktober 2004, 12:59

Mathias Forsberg skrev:Rubrik korrigerad!:)
Fint. Menar verkligen inte att ni ska hålla efter stavfel, men när man inte kan hitta en tråd bara för att det första inlägget hade en speciell rubrik så blir det ju konstigt. Nog om detta.

Användarvisningsbild
Eil
Ny medlem

Tempelriddare

Inlägg av Eil » 26 december 2004, 21:37

Tempelriddarordern skapades för att skydda pilgrimerna från plundrare, som härjade runt Palestina.

Läste det i en bok.

Användarvisningsbild
Sten Rigedahl
Medlem
Kontakt:

Tempelriddarna

Inlägg av Sten Rigedahl » 22 februari 2005, 13:27

Läs Dan Browns Da Vinci Koden.
Jag har förresten en kompis som ärvde en tempelherretitel efter sin far. Hans titel är Lord Widenfalk of Fulks, Essex, England med en falk som vapen. / Sten

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 22 februari 2005, 13:49

Nej snälla, läs INTE Da Vinci Koden om du vill få reda på fakta. Den innehåller förvisso en hel del korrektheter, men det är ganska mycket felaktigheter inblandat i den som stjälper ett eventuellt forskande. Det har diskuterats åtskilliga gånger här på forumet hur tillförlitlig olika slönlitterära böcker kan vara, diskussionen brukar sluta med att man enas om att det är bra INSPIRATION. Faktan kan iofs vara näst intil perfekt, men det är omöjligt att veta vad som är sant och falskt.

Angående tempelriddarna så finns det MASSOR av bra böcker på ämnet på Biblioteket. Minns dock att det finns olika tempelriddare (två "moderna" kyrkliga-/sektistiska-/herrklubbs-(fritt för tolkning) -grenar) samt orginalriddarorden med härstamning från den medeltida korstågspolitiken. Vad de "moderna" än påstår så har de INGET med orginalet att göra (även om dom påstår sig ha bevis för det (jag har dock inte sett något som skulle passa som bevis utanför sandlådedebatter).

Lycka till i kunskapstörstandet.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 22 februari 2005, 17:29

Hos dagens tempelriddare finns inte någon koppling till den ursprungliga orden. Den nutida organisationen är ett senare påfund.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 23 februari 2005, 01:52

Franq skrev:Vad de "moderna" än påstår så har de INGET med orginalet att göra (även om dom påstår sig ha bevis för det (jag har dock inte sett något som skulle passa som bevis utanför sandlådedebatter).
Syftar du på Tempelriddareorden (nykterhetsorden på kristen grund) påstår de definitivt inte att de har något med de gamla riddarordnarna att göra, och ännu mindre att de skulle ha några bevis för något sådant. Däremot finns det [minst] en Tempelherreorden representerad i Sverige, med sedvanliga fantasifulla anspråk.

BigM
Provmedlem

Tempelriddare

Inlägg av BigM » 12 december 2005, 09:48

Hejsan.. jag skriver ett arbete om tempelriddare och korståg.. skulle vara mycket tacksam om någon kunde delge lite fakta om hur, när och varför tempelherreorden bildades samt hur en tempelriddares liv/vardag såg ut. tack på förhand / alexander

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 12 december 2005, 13:13

Enkeln sökning på wikipeda...http://sv.wikipedia.org/wiki/Tempelherreorden
och en sökning på google på tempelherrar ger rätt goda resultat också!
Om du läser på lite och sen ställer några mer specifika frågor tror jag du kommer få bra svar!
/Torbjörn

Skriv svar