(Var vänlig försök att ursäkta längden på detta inlägg! Hexmaster insisterar att jag redovisar mina tankegångar)
Hexmaster:
Jag kan inte tala för alla som har en uppfattning, men jag ska försöka vara tålmodig och tala om hur jag själv har kommit till min. (Som du tycks attackera inte så mycket med dokumenterade fakta som motsäger den, utan snarare ad hominem.)
Jag ska försöka vara kortfattad och systematisk:
1. Vare sig Herulerna var ett “folk” eller bara en klass inom ett eller flera folk, som några här på forumet vill ha det, så kom i alla fall ett stort antal Heruler till Skandinavien från Balkan-området på 500-taled e. Kr. Om att Herulerna ursprungligen kom från Skandinavien är experterna inte lika ense. Det är mycket troligt, anser jag, efter att ha vägt kända fakta och uppfattningar för och emot.
2. Hur många som anlände i Sverige vet man inte Inte heller med säkerhet precis var i Sverige dom slog sig ner. Man anser dock att det var “vid eller nära Götarna,” men inga spår har funnits av dom bland Götarna i Sverige. Man vet också att Danerna kastade ut de Heruler som redan fanns och/eller anlände i Danmark, och Danerna ägde landed söder om Götarna. Då återstår Svealand som den mest sannolika slutliga platsen, åtminstone för majoriteten av Herulerna.
3. Herulerna hade enligt deras egna ord släktingar av kunglig börd i Skandinavien. Det var en stor anledning till att dom valde att invandra, eller återvända, dit. Även om det inte framgår från historiska document vem dessa män av kunglig börd var så finns det en klar möjlighet att det fanns ett släktskap mellan Svearnas kungar och Herulerna.
4. Herulerna hade traditioner som var slående lika senare vikingatraditioner, bland annat en tradition som pirater och ryktbara krigare. Dom ett starkt krigaretos, och var högt ansedda av romarna som legosoldater. Deras tradition att begrava eller bränna döda hövdingar och kungar i en båt, i vissa fall i en grav, i andra fall i vatten, är en anmärkningsvärd likhet, nästan alltför nära för att kunna vara oberoende av varandra.
5. Herulerna sägs ha varit speciellt kunniga i runskrift. Det är i Svealand som det största talet runstenar finns. (Runstenar som nämner “Eril” är ganska talrika i Norden.)
6. Den så kallade Vendeltiden började just efter att Herulerna anlände i Sverige, och visar en ny och mer avancerad stil, enligt experter påverkad av romerska, grekiska och även persiska förebilder. Detta är att förvänta om stilen var medförd av Herulerna.
7. Vendel och Valsgärde, där de flesta fynden från Vendelkulturen har gjorts, är mycket nära Gamla Uppsala, där Svearnas kungar hade sitt säte. Om Herulerna hade familjesläktskap med detta kungliga hus så var dom säkert välkomna där.
8. Det är en åsikt delad av många att ordet “Jarl” har sitt ursprung i “Herul” eller “Eril.” Det verkar troligt, om Herulerna på grund av deras militära skicklighet, deras kulturellt högre nivå och deras släktskap med Svearnas kungaätt kom att inta en privilegierad och ledande ställning i samhället.
I en tidsperiod om många år har jag gradvis blivit meveten om ovanstående fakta, och såsom fler och fler av dom blev kända för mig växte också misstanken att det fanns ett samband mellan Heruler, Vendelkulturen och även titeln “jarl.” Min vidare forskning fokuserades givetvis på material som berörde dessa ämnen. Detta är väl hur hypoteser normalt formuleras, och jag anser det vara normalt och riktigt att efter att en hypotes har formulerats, fakta och resonemang som stöder den används när man presenterar den till andra.
Om du vill ha en speciellt bra länk för stöd åt min “illa uppbyggda” hypotes, gå till:
http://www.gedevasen.dk/heruleng.html#C1
Jag håller inte med på allt som sägs där, men i stort sett innehåller den min egen uppfattning. I övrigt anser jag att inget framsteg kan göras med att bara idissla färdigtänkta tankar. Nya ideer är alltid intressanta om dom verkar rimliga. Min hypotes är förstås i och för sig inte ny, utan bara ett sammandrag av ideer från olika källor, alla med en viss grad av stöd av experter.
Efter att jag nu har redogjort för min tankeprocess, kanske du också skulle redogöra för hur du kom till din uppfattning?
Ante