Erikskrönikan

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 6 januari 2003, 19:09

jag refererar (för er som har boken: s. 78):
frågan verkar olöslig konstateras först, man får genom diktverket försöka identifiera honom. Forskarna är ense om att han måste sökas i Matts Kättilmundsons närmaste omgivning. Försök har gjorts att efter förf. språk lokalisera honom till Västergötland, "men detta är ovisst". Språkliga kriterierna är mångtydiga. Krönikan är bevarad i handksifter hundra år yngre än texten. Dessutom kan vi inte veta om originalet präglats av förf. eget språk (fanns ett svenskt medeltida poesispråk utvecklat från Eufemiavisorna etc.?). Förf. är inte nödvändigtvis "den lärde och litteräre typen", kunde han ens skriva? Likaväl som han dikterade för en skrivare kunde hans material vara inhämtat muntligen.

Tydligen har en viss Ingvar Andersson skrivit om detta ämne och anser att författaren är från mälarlandskapen, han citeras följande: "ett indicium mot författarens västsvenska börd är den fullständiga bristen på känsloengagemang, när Västergötland och västgötarna kommer på tal. [...] Däremot ägnas några rader åt Mälarens pris, och diktens hjältar är framför allt >>uppländske män<<, en term vars innebörd visserligen förefaller att vara ganska vid och som ofta till och med synes beteckna svenskarna i allmänhet men som dock av samtiden i första hand måste ha associerats med Uppland och Mälarlandskapen. Talande är diktens ovan citerade slutord, enligt vilka Magnus Eriksson har Gud och uppländske män att tacka för sin krona."

Datering:
efter junker Magnus avrättning 1320 men innan 1355 då Magnus son Håkan efterträdde sin fader som Norges konung. "Det finns starka skäl att förlägga den inom en snävare tidsgräns, mellan 1322 och 1332." (s. 80)

jag har egentligen inte tid med det här, så jag stressar och ber om ursäkt om jag skrivit fel och förvillat er.

Janne.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 6 januari 2003, 19:28

barzam skrev: jag har egentligen inte tid med det här, så jag stressar och ber om ursäkt om jag skrivit fel och förvillat er. Janne.
Näe toppen, ett redigt konkret svar, jag tackar.

Synd att man inte vet mer, men det öppnar ju för spännande spekulationer. Själv har jag alltid haft en känsla att det inte bara är ett beställningsverk, utan kan tom ha dikterats mer eller mindre av kungen själv.

Eufemiavisorna verkar vara värda en egen tråd, dem har har jag sällan hört nåt om. / Dan

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Klassisk krönika återutgiven

Inlägg av Dan Koehl » 11 februari 2003, 13:32

Från nyhetsbrev från http://www.historia.nu:

”Erikskrönikan”, Sveriges äldsta litterära klassiker, finns nu i färsk
återutgivning, redigerad och kommenterad av medeltidsexperten Sven-Bertil Jansson (Prisma). Krönikan, vars författare är okänd, skrevs i mitten på 1300-talet och beskriver bland annat Nyköpings gästabud år 1317, då kung Birger Magnusson lät fängsla sina bröder, hertigarna Erik och Valdemar, och lämnade dem att svälta ihjäl i borgen.

Att läsa ”Erikskrönikan” i dag är inte helt enkelt. I den aktuella versionen
finns dock ordförklaringar och kommentarer på varje sida som gör det lättare att förstå 1300-talssvenskan. På http://www.illustrata.com/pages/nykopingshus.html
finns delar av ”Erikskrönikan”, bland annat berättelserna om Nyköpings gästabud och Håtunaleken, ”översatta” till nutidssvenska, och dessutom illustrerade.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 12 februari 2003, 08:52

Jag var inne på animaitonen och tittade lite. Översatt både till engelska och tyska, bra initiativ

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Håkan Håkanssons saga

Inlägg av Dan Koehl » 27 april 2003, 01:29

Galadriel skrev:Tack!
Finns det liknande krönikor som beskriver tiden innan 1230?
Stötte idag på vad som påstås vara äldsta skriftliga källan kring svensk historia "Håkan Håkanssons saga" eller snarare kanske "Håkon Håkonssons saga", skriven cirka 1250.

Känner någon till mer om denna källa? Finns den på nätet eller (översatt till "svenska") överkomlig på annat sätt?

Skriv svar