Erikskrönikan

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Erikskrönikan

Inlägg av Galadriel » 9 september 2002, 11:06

Vad berättar den om och finns den att läsa någonstans?

Primus Flavius
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 september 2002, 10:37
Ort: Malmö

Inlägg av Primus Flavius » 9 september 2002, 12:43

Erikskrönikan kom sannolikt till på 1320-talet och ger en bild av svensk historia under ca 1230-1320 och inbegriper bl.a den klassiska historien om Nyköpings gästabud 10-11 december 1317. Om detta gästabud står att läsa hur kung Birger iscensatte en, i historiska debatter vida omdiskuterad, kupp mot hertigarna Erik och Valdemar, söner till Magnus Ladulås.

Som diktverk är Erikskrönikan en oerhört läsvärd episk berättelse och är dessutom med stor sannolikhet ett av våra äldsta nu bevarade helt igonom svenska större litterära verk.

Den allmänt vedertagna och moderna källkritiska forskningen har dock förpassat ovan verk till historiens "fantastiska och spektakulära" avdelning.

Tidagare har krönikan endast funnits tillgänglig i undervisningssammanhang. (för allmänheten) Men i slutet av 80-talet kom Tidens Förlag i Stockholm ut med en "moderniserad" utgåva av Erikskrönikan.

/Primus

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 9 september 2002, 13:43

Tack!
Finns det liknande krönikor som beskriver tiden innan 1230?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 9 september 2002, 15:41

Ja, men inga rent svenska verk. Ett exempel är Adam av Bremens krönika.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 10 september 2002, 01:26

Erikskrönikan är en synnerligen läsvärd bok. Den är inte bara ett anmärkningsvärt högtstående litterärt verk, utan också mycket historiskt intressant. Visserligen är den som sagt inte tillförlitlig i detaljerna, men den har mycket att förtälja om hur de styrande i Sverige i början av 1300-talet (Magnus Eriksson fan club) ville framställa den senaste tidens historia.

"Moderniseringen" av verket, som P. Flavius nämner, är ett relativt begrepp. Det är fortfarande 1300-talsstavning som gäller, med den skillnaden att den är något "normaliserad", dvs om ett och samma ord stavas på olika sätt vid olika tillfällen och detta anses kunna leda till missförstånd, så har man normaliserat stavningen vid det tillfället. Dessutom är den moderniserad i så måtto att den har fått rubriker, styckeindelningar och skiljetecken. Förklaringar av konstiga ord är också ett hjälpande ingrepp. Resultatet har blivit i den här stilen, för att citera de allra mest kända raderna ur svensk medeltidslitteratur:

Ther kom konungin gangande nidher,
stirnade öghom, hardla vreder.
"Minnes ider nakot aff Hatuna leek?
Fulgörla minnes han mik!
Thenne er ey bätre än hin!
I wardhin nu fölgia mik om sin."
The bundo tha beggis thera hender
ok leddo them the badha sender
innan tornit barfötta.
En tyzsk heyt Walram Skytta
han lagde boyor a thera been.
Thet war konungenom inthet i geen.


Längst ner på sidan står följande ordförklaringar:
/ stirnade öghom - med stirrande ögon / Fulgörla - mycket väl / wardhin - måste / om sin - den här gången

Om det ser knepigt ut, så kan jag nästan garantera att man snabbt vänjer sig. En fördel är att man verkligen känner att man läser just något medeltida - stämningen hade blivit en helt annan med modern svenska.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 10 september 2002, 07:48

när jag läste erikskröninkan för en massa år sedan kom jag på att det var lättare att förstå sig på texten om man läste den högt. För även om stavningen är knepig, så blir uttalet lustigt nog i princip det samma som dagens svenska!

Joakim
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 september 2002, 14:01
Ort: Sweden

Inlägg av Joakim » 18 september 2002, 14:04

Ni kan för övrigt hitta Erikskrönikan på
http://www.lysator.liu.se/runeberg/erikkron/ 8)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 18 september 2002, 20:52

Den här frågan borde väl för övrigt sortera under medeltiden och inte under äldre historia ...

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 16 oktober 2002, 11:32

Primus Flavius skrev:Erikskrönikan kom sannolikt till på 1320-talet
Vet någon här vem som skrev Erikskrönikan, eller vilka teorier det finns om författaren? /Dan

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 16 oktober 2002, 17:36

ingen vet men det finns teorier.
det var med stor säkerhet en högt uppsatt och välutbildad man som hade kontakt med hovet.

//palle

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 16 oktober 2002, 18:37

super_palle skrev:ingen vet men det finns teorier.
//palle
Vilka teorier finns? Vem kan det ha varit? Har klart för mig att jag setts namn nämnas...

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 16 oktober 2002, 19:50

någon jarl på T tror jag.
han gick på korståg i finland minns jag, aldeles efter håtunaleken om jag inte missminner mig.

jag tror att han hette typ torkil eller något sånt.

//Palle

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 5 januari 2003, 12:25

Det låter som Torkil Knutsson, vilket är omöjligt eftersom både han och Håtunaleken är motiv i Erikskrönikan, vilken måste vara skriven minst femtio år efteråt, den är ju en publikation för att försvara att Erik Magnussons (död på Nyköpingshus?) son Magnus Erikson är kung istället för Birger Magnussons son Magnus Birgersson som avrättats.

Jakten måste gå vidare efter Erikskrönikans författare...-Dan

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 6 januari 2003, 17:35

det finns en lång diskussion om författaren i Ny illustrerad svensk litteraturhistoria (första bandet, medeltiden) om jag minns rätt. Den finns på alla bibliotek helt säkert.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 6 januari 2003, 18:45

barzam skrev:det finns en lång diskussion om författaren i Ny illustrerad svensk litteraturhistoria (första bandet, medeltiden) om jag minns rätt. Den finns på alla bibliotek helt säkert.
Intressant, fast jag är i Wien, fjärran från dessa bibliotek :)

- Du vill inte berätta? / Dan

Skriv svar