Skåne

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 13 januari 2003, 19:30

CJBackfire skrev:Skåne vad är det??????????????
Ja just det det är ju bonde distriktet i sverige där den största gården heter malmö :lol:
Det är dessväre risk att dom gör sig självständinga

nej men seriöst så vet jag att skåne på latin är scania
8)
Skåne är vår kornbod och Sveriges folkrikaste? landskap.

I övrigt undrar jag vilken nytta ditt inlägg gör?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 13 januari 2003, 20:05

neelsen skrev:
Lindir skrev:Att namnet är omstritt behöver vi inte tvivla på. Här är en teori jag hittade dock:
"Namnet Skåne (fornisl. Skáney, latiniserat Scadinavia med senare n-inskott) innehåller skathin 'skadlig, farlig' och ö. Namnet bars ursprungligen av en del av Falsterbohalvön, där fartyg i alla tider strandat på de förrädiska sandrevlarna. Samma förled ingår i namnet Skanör."
Fast allt som skrivits kring skadlig mm på sitt sätt låter vederhäftigt, måste jag dock inflika en fråga, om detta namn skulle ha skapats/bildats vid tiden före år 200, och om jag hajat rätt ännu tidigare, vilka "fartyg" på den tiden kan ha varit så stora och tunga att deras besättning inte klarade av att lyfta av dem från sanden? Just här tycker jag det haltar lite, om man accpeterar att förleden absolut skall tolkas som skadlig ö, (hur i himmelska friden kan man om detta gäller udden låta döpa hela halvön till detta namn???) så måste det vara nåt annat än sandstränder som är farligt.

Får jag röra till det hela med att fråga hur det egentligen var med Danerna och det första Danmark som enligt uppgift skall ha varit i Skåne. Att namnet Scania, Scandza, och Scandinavia är gammalt verkar vara etablerat, men är det liktydigt med att det var det nuvarande Skåne?

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 14 januari 2003, 14:18

Tänkte bara säga att skåne på latin är scania

Så skämtade jag lite också

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 14 januari 2003, 14:40

koehl skrev: Att namnet Scania, Scandza, och Scandinavia är gammalt verkar vara etablerat, men är det liktydigt med att det var det nuvarande Skåne?
Jordanes skriver: (http://www.ucalgary.ca/~vandersp/Course ... l#geograph)

There is a great island situated in the surge of the northern Ocean, Scandza by name, in the shape of a juniper leaf with bulging sides that taper down to a point at a long end." Pomponius Mela also makes mention of it as situated in the Codan Gulf of the sea, with Ocean lapping its shores. (17) This island lies in front of the river Vistula, which rises in the Sarmatian mountains and flows through its triple mouth into the northern Ocean in sight of Scandza, separating Germany and Scythia. The island has in its eastern part a vast lake in the bosom of the earth, whence the Vagus river springs from the bowels of the earth and flows surging into the Ocean. And on the west it is surrounded by an immense sea. On the north it is bounded by the same vast unnavigable Ocean, from which by means of a sort of projecting arm of land a bay is cut off and forms the German Sea.

han nämner också stammar, Svear och i södra Scandza (Skåne) nämner han Danerna (se ovan): The Suetidi are of this stock and excel the rest in stature. However, the Dani, who trace their origin to the same stock, drove from their homes the Heruli, who lay claim to preëminence among all the nations of Scandza for their tallness. / Dan

Strutharald
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 januari 2003, 21:15
Ort: Skåneland

Inlägg av Strutharald » 17 januari 2003, 14:44

Hej gott folk!

Vem som först gav skåne sitt namn vet jag ej mer än att Skåne under antiken i den civiliserade världen kallades Scania.

Klart är att det var någon germanstam eller proto germanstam för samerna har ej satt sin fot i Skåne. Det finns inga arkologiska fynd med samiska bosättningar i skåne.

Annars kan jag bara instämma i de föregående skribenternas Geros, Lindirs och Ingmars visdom.

Frågan är intressant jag ska "forska" lite i den och se om jag hittar uppgifter om när man först började kalla området för "Skåne".

Strutharald

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 17 januari 2003, 18:41

Strutharald skrev: Frågan är intressant jag ska "forska" lite i den och se om jag hittar uppgifter om när man först började kalla området för "Skåne".

Strutharald
Hittade lite uppgifter på Stiftelsen Skånsk framtid, http://www.scania.org.

Där nämns en Alarik, kung av Skåne år 380, enligt texten "Rex Scaniæ".

Låter helt otroligt att det finns en dokumenterad kung år 380, samt en kungalängd från 380-770. Ingvar Vidfamne omnämns som " the first empire builder." (den första grundaren av kejsardömet?)

En inte så historiskt vederhäftig site, tror jag.

Vore mycket intressant om du hittar någon källa/bekräftelse kring detta påstående. Gör du det, så mycket roligare!! - Dan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 17 januari 2003, 19:06

The period of the Holsteiners
1330-1360: Count Johan of Holstein rules the land of Scaniæ.

The Commonwealth period
1332-1360: Scania in Union with Sweden, Finland and Norway under the King Magnus Eriksson Smek. He uses the title "Rex Scaniæ".

The Danish period
1360-1376: Valdemar Atterdag rebuilds the state of Denmark and recaptures Scaniæ.
Intressant men kort tid av den skånska Historien!
Skåne pantsattes till greven av Holenstein.(så mycket tyckte Danmark om skåningarna :x ) Efter ett uppror mot denna hyllades Magnus Eriksson 1332 som kung även av skåne, varigenom landskapet förenades med Sverige, tills danskarna ansåg att den svenskakronan "förtryckte"skåningarna och "befriade" skåne från dom "dumma" svenskarna som "bara brydde om sig själva". :|

Strutharald
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 januari 2003, 21:15
Ort: Skåneland

Inlägg av Strutharald » 17 januari 2003, 19:16

Hej broder Koehl!

SSF är en seriös stiftelse som är för värnandet av det skånska folkets kultur, historia och framtid. Kungen dom nämner kan med tanke på tiden 380 e.Kr inte vara någon annan än Goternas mäktige kung Alarik som då troligtvis även hade titeln kung av Skåne(Scania).

Ivar Vidfamne är en imponerande Kung, utan tvekan Skånelands främsta kung genom alla tider. Han blev till sist också kung över Svitjod, Norge, Danmark och England. Han var alltså den förste skandinaviske kungen som lade under sig ett imperium. Men nu rör vi oss på mitten av 600-talet och då blandas historia och legend med varandra, det inebär att man ej med säkerhet kan säga om han är myt eller verklighet. Men när det gäller historia i nationens tjänst blandas oftast myten och verkligheten.

Strutharald

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 17 januari 2003, 19:21

Svitjod
vilket land är detta?? :|

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 17 januari 2003, 19:31

Strutharald skrev:Kungen dom nämner kan med tanke på tiden 380 e.Kr inte vara någon annan än Goternas mäktige kung Alarik som då troligtvis även hade titeln kung av Skåne(Scania).

Ivar Vidfamne är en imponerande Kung, utan tvekan Skånelands främsta kung genom alla tider.
Strutharald
Ivar Vidfamne har jag aldrig betvivlat.

Men var finns källan till Alarik Rex Scania som omnämns på sajten?

Och kungalängden mellan år 380 och 770 var finner jag källan till den?

Alarik av Götaland förresten, var finns han dokumenterad?

Jag är skeptisk, men också konstruktivt intresserad, gillar alltid när jag har fel och lär mig nåt nytt. "kan vara" och "troligtvis" övertygar mig däremot inte...

Fram me bevisen :)

Dan, med anor från i Blekinge (Norje!) och Skåne...

Morfar: http://www.nordholm.org/birgernordholm.shtml

Strutharald
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 januari 2003, 21:15
Ort: Skåneland

Inlägg av Strutharald » 17 januari 2003, 20:05

Hej broder Kohel!

Alarik av Götaland? Har jag aldrig hört talas om. Däremot talar vi ju om Alarik Goternas mäktige kung som betvingade självaste Rom.

En intressant diskussion hade i och för sig varit vilket släktskap som eventuellt fanns mellan götar och goter.

Den tidiga svenska historieskrivningen som skulle glorifiera den svenska nationen, hävdade ett sådant samband, att götar och goter var samma folk.Senare historiker har tonat ner detta samband.

Källor och källor, jag känner mig inte direkt skyldig att rota fram källor för att belägga SSF påstående. Jag skulle inte direkt bli förkrossad om det konstaterades att Alarik inte var kung av Scania osv. Dock är det alltid intressant att veta varifrån uppgifterna kommer och vilken trovärdighet de använda källorna har.

Strutharald

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 17 januari 2003, 21:00

Sorry för missen med Goter och Götaland, du hade ju tydligt skrivit Goternas konung.

Jag kollade hastigt igenom Jordanes efter om Alaric där omnämns ha någonting med Skåne att göra och fann ingenting kring detta.

Själv är jag nog "troende" kring Goternas ursprung från Skandinavien men däremot tror jag inte finns nån koppling mellan Skåne och Alaric, tyvärr.

Vidfamne som sagt var är jag också fullt med det klara med var en mäktig kung, som både var kung i alla de riken du räknat upp och samtidigt påstås inte ha funnits, han hade många strängar på sin lyra...

Men även där, tror jag som du, att han fanns.

Men sajtens scania.org däremot, (som jag förstår att du inte kan försvara) verkar mera ligga på den absoluta fantasikanten, vad gäller historiskt källkritik. Synd att de gör den tabben om de är så seriösa.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 17 januari 2003, 21:41

Anno skrev:
Svitjod
vilket land är detta?? :|
Svearike

Strutharald
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 januari 2003, 21:15
Ort: Skåneland

Inlägg av Strutharald » 17 januari 2003, 22:24

Hej Koehl!

Det är mycket möjligt att Alarik hade titeln kung av Skåne utan att vara kung över landet i egentlig mening. Det var vanligt förr att kungar lade till sig massa titlar och sa sig styra över områden som ej löd under deras kontroll.

Även de svenska kungarna gjorde så. För att reta dansken började de kalla sig Kung över svear, götar och vender. Bevisligen styrde kungarna av Sverige över Svealand och Götaland men över Venderna styrde de icke.

Så det är mycket möjligt att Alarik såg sig som kung över de flesta germanstammar och där med också kallade sig för kung över Skåne utan att någonsin ha styrt över området.

Strutharald

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 18 januari 2003, 15:47

Allt är väl möjligt, men VAR någonstans har han kallats, eller kallt sig, kung av Skåne? Bör inte ett sådant påstående åtminstone motiveras av att det någonstans nämn att han över huvud taget haft något med Skåne att göra?

Vidfamne är godkänd. Men kungalängden över skåne, från omnämnda Alarik (ditt förslag, det sägs aldrig vem denna kung skulle ha varit) till 770-talet , omnända som "Rex Scania" verkar bara vara påståenden utan någon verklighetsgrund eller existensberättigande. Är det så?

Kan vi därför säga vad som helst för att det kan vara möjligt?

Är det inte bättre att exepmplifiera en kungalängd utifrån att det någonstans, på ett papper en runsten eller en träbit att pelle var "Rex Scania".

Jag återkommer också till frågan vilka bevis som finns att det var det Skåne som här avses som man på Jordanes tid avsåg som Scandza?

Vill minnas att Snorre räknar upp kungar av Skåne tex en Granmar. men vad skriver han i originalmanuskriptet, vilket ord använder han för Skåne?

Hela storyn verkar vila på lös grund, liksom de påstådda skeppen före kristi födelse som skulle fastnat på sandbankar utanför Falsterbo...

Däremot har jag sett uppgifter på "Danernas land" vilket uppenbarligen var delar av Skåne. Ordet Danmark är möjligen nämnt på runstenen i Jellinge över Harald Blåtand, han som som enade Danmark?

Att Scania idag anses vara Skåne är ingen som btvivlar.

men vad jag letat efter är belägg är att det alltid varit så, samt när namnet första gången nämns och om det där definieras vad det betyder.

När man fastställt detta kan man börja diskutera eventuella "Rex Scania" om utrycket använts någonstans.

Är det så att Alarik dokumenterat kallat sig "Rex Scania" och detta Scania BEVISLIGEN är nuvarande Skåne så bugar jag mig, då har jag lärt mig nått nytt.

Av troligen, kanske, och ofta var det så, lär jag mig bara att vara skeptisk :) - Dan

Skriv svar