Korsriddarordnarna idag

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Svenska Björnen
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 9 april 2002, 21:11

Böcker:)

Inlägg av Svenska Björnen » 9 november 2002, 16:21

Var på http://www.bokus.com och letade böcker om Tempelriddarna.

Döm min förvåning när jag hittade en översättning till svenska av
Malcolm Barbers: The New Knighthood: A History of the Order of the Temple

På svenska: Nya Ridderskapet : Tempelherreordens Historia

Den hamnade direkt överst på min inköpslista :)

Har någon här läst några böcker om Tempelriddarna som ni rekommenderar? :?

Ännu en fin bild :wink:

Bild

Användarvisningsbild
Svenska Björnen
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 9 april 2002, 21:11

Hierarki

Inlägg av Svenska Björnen » 9 november 2002, 16:29

Bild

Enda bilden jag hittat på Tempelriddarnas hierarki.

Fullständig hierarki förteckning :wink:
The Grand Master
Absolute ruler over the order answered only to the Papacy


Seneschal
Acted as both deputy and advisor to the Grand Master


Commander of the Kingdom of Jerusalem
Was in charge of The area and had same powers as Grand Master within his own jurisdiction


Commander of the City of Jerusalem
Was in charge of the area and had same powers as Grand Master within his own jurisdiction


Commander of Tripoli and Antioch
Was in charge of the area and had same powers as Grand Master within his own jurisdiction


Drapier
The Drapier was in charge of the Templar Garments


Commander of Houses
Acted as lieutenants to higher authorities within the order but carried little actual power themselves


Commander of Knights
Like the Commander of houses, acted as lieutenants to higher authorities within the order. They carried little actual power themselves


Knight Brothers

These were the warriors who wore the white tunic and cross. Each was equipped with three horses and armaments


Turcoplier
The purpose of the Turcolier was to command the brother sergeants in battle. The Turcopolier would lead the march along with a guard of knights


Under Marshal
The Under marshal was in charge of the footmen and the equipment


Standard Bearer
The Standard Bearer was one of the sergeants and charged with carrying the order's banner

Sergeant Brothers
These warriors were support troops and did not have to be nobly born. Although similarly equipped to a full knight, the sergeants had one horse and no squires under them


Turcopoles
These were the local troops who would fight along side the Templars. Similar to the sergeants


Sick and Elderly Brothers
No longer active members but still members of the order
Citerat från http://www.templarhistory.com

Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Inlägg av Rally » 7 januari 2003, 17:58

jag har för mig efter att ha läst något om det i Fantomen ( :roll: ) att när Filip den sköne brände stormästaren så förbannade stormästaren Filip och sa något i stil med - Om ett år står även du på denna brasa och brinner.

Och inom ett år gjorde han det också. Jag kan tyvärr inte hitta den fantomen där det stod. Men vet ni något om detta.

/rally

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 7 januari 2003, 18:17

Nja, enligt legenden ska han ha svurit att både FIlip och den sittande påven skulle dö inom ett år och att man skulle hämnas denna oförrätt.

Filip dog - om jag inte missminner mig - under en jakt och påven kilade också vidare inom samma tidsrymd. Så går iaf legenden.

Men det är mer, i samband med Franska revolutionen, när man högg huvudet av kung Ludvig XVI så ska en man sprunigt fram och ryckt upp huvudet korgen och skrek: "Jacques de Molay du har fått din hämnd!"

Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Inlägg av Rally » 7 januari 2003, 23:31

Jag förstår. Tack för svaret. jag blandade nog ihop några historie avsnitt i Fantomen med kanske något Fantomen äventyr.

Jag älskar bara att använda Fantomentidningen som källa. :D :D

/rally

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 8 januari 2003, 00:13

Rally skrev:Jag förstår. Tack för svaret. jag blandade nog ihop några historie avsnitt i Fantomen med kanske något Fantomen äventyr.

Jag älskar bara att använda Fantomentidningen som källa. :D :D

/rally
Det finns säkert fler legender om Tempelriddarna och avrättandet av stormästaren än den jag berättade.
Den här läste jag i Holy blood, royal blood.
Det är väl dock inte utan fog man kan säga att Tempelriddarna onekligen satte fart på fanatsin hos inte bara dåtidens, utan även nutidens folk, jag tror ingen av de andra ordnarna ens är i dess närhet när det gäller den mystik som omgärdar den.

Skriv svar