1300-talets runda bord, strumpebandsriddarna

Skriv svar
Användarvisningsbild
sabo
Medlem

1300-talets runda bord, strumpebandsriddarna

Inlägg av sabo » 31 augusti 2006, 14:40

Folk från ett arkeologiprogram på Channel 4 ska ha funnit resterna av en rund 1300-talsbygnad i närheten av slottet Windsor. Legenden säger att Edward III ska ha byggt någonting sådant, för att återskapa legenden om kung Arthur.

http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_13583784.asp

Se även
http://www.dailymail.co.uk/pages/live/a ... ge_id=1770

Någon som vet mer? Man undrar ju över trovärdigheten i tolkningen i fynden när sensationsvibbarna går höga.

Edit: och så info från Channel 4 själva:

http://www.channel4.com/history/microsi ... test5.html

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 31 augusti 2006, 16:22

Jag förstår inte hysterin. Under Svds länkbild står det så här:
Arkeologer kommer allt närmare legenden om kung Arthur.
Jag fattar inte hur man kommit närmare legenden om Arthur genom att fastställa att en kung på 1300-talet byggt ett runt bord för att härma den poetiska legenden?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 31 augusti 2006, 17:23

Jag förstår faktiskt inte heller hypen om jag ska vara ärlig.

Användarvisningsbild
sabo
Medlem

Inlägg av sabo » 31 augusti 2006, 22:30

Leonidas skrev:Jag förstår inte hysterin. Under Svds länkbild står det så här:
Arkeologer kommer allt närmare legenden om kung Arthur.
Det är nog inte säkert att journalisten på svd ens insett att Edward III and Arthur inte var samtida :D

Vad dämpade ni var då! Jag tyckte det var väldigt roligt. Drottningens bakgård, en stor rund byggnad, kanske teater - det händer inte varje dag.

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem

Inlägg av Mäster Grå » 3 september 2006, 10:10

Det som är synnerligen intressant med detta är ju hur man uppenbarligen använde sig av Artur-historian under Edward III:s tid... Det verkar ju inte helt olikt vår tids eget återskapande av företeelser från historien eller från gamla (och även samtida) legender eller sagor... :)
Själv kan jag ju liksom inget om ämnet alls, men det var spännande!

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 3 september 2006, 13:13

I Storbrittanien finns det en hel armé av Arthurkramare. Hittar man något som ens kan vara i närheten av Arthurlegenden är folk där och säljer arthursouvenirer.
T.ex hittade man en sten i den vackra fornborgen i Tintagel där det stod "Artognou" på. Det blev hysteri runt byggden direkt, men frågan är om "artognou" egentligen är ett namn, det betyder nämligen "björnen".
Rekomenderar alla dock som är i närheten av Cornwall att besöka Tintagel, inte ens för att det är så särskilt historiskt intressant, mer för att det är extremt vackert med en medeltida ruin på en liten klippö precis vid den smaragdgröna kusten.

Skriv svar