Haschischaschin

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Haschischaschin

Inlägg av Giancarlo » 29 maj 2006, 03:09

Legenden om Haschischaschinerna och den gamle på berget Alamut i Persien har väl många hört..
Om den gamle mannen som drogade män med haschisch och sen visade dem en paradisträdgård
uppe på berget Alamut, med mängder av haschisch och vackra kvinnor och vin. Sedan kastade han ut
dem igen, och för att de skulle få återvända till den gamle mannens paradis så var de tvungna att utföra
lönnmord för den gamle mannens räkning.
Det brukar heta, att det är därför lönnmördare heter "assassin" på många språk, från
"Haschischasin" (haschrökare.)
Finns det någon gnutta sanning i den här berättelsen? Är etymologin för ordet Assassin korrekt?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 29 maj 2006, 07:53

Jag har hört att det skulle vara en sekt som utförde politiska mord.

/Martin

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 maj 2006, 08:51

Etymologin är korrekt, men om historien är sann vete sjutton. Enligt andra källor nyttjades haschet inför uppdragen - måhända tanken på haschrusiga lönnmördare varit såpass absurd att det allmänna medvetandet format om berättelsen till något troligare?
SAOB skrev:Ordets anv. i arabiskan om den i I nämnda sekten antages numera vanl. hafva sin grund däri, att dess medlemmar brukade berusa sig med haschisch, innan de skredo till utförandet af de uppgifter de fått sig ålagda. Jfr MURRAY, DARMESTETER
Jag har historien någonstans på långa obs-listan för faktoiderna, har inte haft tid att sätta mig in i det hela men nog luktar det sägen. Bara en sån sak som att det var en mycket hemlighetsfull sekt, liksom.

kotik
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 december 2005, 12:02
Ort: Motala

Inlägg av kotik » 29 maj 2006, 10:19

Läste om denna sekt i en bok om korstågen till det heliga landet men jag kommer inte ihåg boken namn, men historien ska vara så sann som man kan komma fram till.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 maj 2006, 19:16

Numera tvivlar man på ursprunget, eftersom källorna är tvivelaktiga. De kallades kanske Haschischasin bara som skälsord, huruvida de verkligen nyttjade hasch går inte att besvara.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 maj 2006, 19:49

Wikipedia skrev:Some common accounts of their connection with hashish are that these "assassins" would take hashish before missions in order to calm themselves; others say that it helped to boost their strength, and turned them into madmen in battle. Yet other accounts state it was used in their initiation rites in order to show the neophyte the sensual pleasures awaiting him in the afterlife. The connection between their mysticism and that drug is not something subject to reliable or consistent historical accounts; this is not surprising given their secrecy and infamy.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hashshashi ... ssassin.22

Det hela verkar mer och mer vara en efterhandskonstruktion; man utgår ifrån att sekten har en koppling till drogen, och spekulerar sedan i kopplingens natur.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 30 maj 2006, 00:10

Mmm.. låter rimligt.
Kommer ihåg att längesen läste jag att etymologin med "haschaschin"-> "Hasch" var fel.. men var inte så intresserad
just då. Läste dock nyligen någonstans från namnet Hassan, dvs Haschaschiner är Al-Hassans följeslagare. Då kan man ju tänka sig stavningen Hassassiner, vilket funkar nästan bättre med ordet Assassin.

Användarvisningsbild
johane
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: 26 september 2004, 15:16
Ort: Helsingborg, Skåne

Inlägg av johane » 30 maj 2006, 01:33

Det nämns något om detta i Da Vinci Koden om jag inte minns helt fel..

missförstå mig inte, att Dan Brown skrev om det stärker inte sanningen i sägnen på något sätt

/Johan

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 30 maj 2006, 02:22

johane skrev:Det nämns något om detta i Da Vinci Koden om jag inte minns helt fel..

missförstå mig inte, att Dan Brown skrev om det stärker inte sanningen i sägnen på något sätt

/Johan
Legenden verkar ganska cementerad med hela tempelriddarmytologin på något konstigt vis..
Även i Focaults Pendel, äventyrspelet Broken Sword (som handlar om tempelriddarskatten) plus andra fiktiva verk om sånt här berättas legenden. Är väl med i hela mytbildningen.

(OT: Säger som Jacopo Belbo i boken Focaults Pendel "Träffar du en riktig dåre bör du vara rätt säker på att han alltid för eller senare att ta upp tempelriddarna")

Fatih
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 oktober 2003, 09:40
Ort: Swe / Lund

Inlägg av Fatih » 6 juni 2006, 13:23

Det mesta kring "haschischaschinerna" är förmodligen myter.

The Ismailis and the Crusaders: Historiography and Myth


Farhad Daftary

The Assassin Legends : Myths of the Isma'ilis

ISBN: 1-85043-705-X

Skriv svar