Kampsportsspridning från Asien under medeltiden?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Kampsportsspridning från Asien under medeltiden?

Inlägg av Carolus » 26 november 2005, 17:17

Kom någonsin någon kampsport till Europa från Asien under medeltiden? Lärde sig tex. riddare kinesiska eller japanska stridskonster? Eller är allt sådant nutida spridning?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Kampsportsspridning från Asien under medeltiden?

Inlägg av B Hellqvist » 26 november 2005, 17:24

Carolus skrev:Kom någonsin någon kampsport till Europa från Asien under medeltiden? Lärde sig tex. riddare kinesiska eller japanska stridskonster? Eller är allt sådant nutida spridning?
Allt sådant är nutida (i huvudsak efter 2VK). Europa hade egna stridskonster som var högst effektiva och sofistikerade, och som finns dokumenterade i manualer från omkring år 1300 och framåt.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 26 november 2005, 18:22

Skulle du kunna ge något/några exempel på det eller en tråd att gå vidare på? Det intresserar mig mycket.

Analysmodell
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 november 2005, 18:07
Ort: Sverige

Europeiska kampsporter

Inlägg av Analysmodell » 26 november 2005, 18:25

Finns några sådana manualer att köpa i dagsläget som avhandlar medeltida europeiska kampsporter?
Skulle vara mycket intressant att läsa, visste inte ens att någonting sådant existerade.

/Karl Ekbladh

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 26 november 2005, 18:35


Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 26 november 2005, 21:39

För att konkretiseras kan det vara välvärt att berätta att även den medeltida engelske monarken King EDWARD IV of England (1461-1483) var välinsatt i europeiska medeltida kampsporter (skilled in the martial arts).

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 27 november 2005, 04:17

Men såvitt jag förstår, detta med "tomma handen" kampsporter är nytt - och huvudsakligen från östasien?

De europeiska var med diverse redskap - svärd, kniv, yxa etc - givetvis inklusive vandringsstav - såsom Robin Hood and Co använde med förkärlek och stor konstfärdighet...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 27 november 2005, 08:45

Manualerna - som användes av stridskonstmästare - beskriver vanligen strid med svärd och sköld, 1½-handssvärd, spjut, pålyxa, dolk, dusack (huggare), hillebard, samt brottning med och utan dolk. Att slå sönder tegelstenar och sådant använde man belägringsmaskiner till ;) Brottningsteknikerna innehåller låsningar, kast, , brytningar, avväpningstekniker, m.m. och påminner starkt om judo och liknande asiatiska tekniker, men med skillnaden att de var europeiska och inte importerade österifrån. Kända manualer är t.ex. I.33, Flos duellatorum, Talhoffers fäktbok från 1467, Dürers fäktbok, m.fl.

Bild

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 27 november 2005, 14:06

Stefan skrev:Men såvitt jag förstår, detta med "tomma handen" kampsporter är nytt - och huvudsakligen från östasien?

De europeiska var med diverse redskap - svärd, kniv, yxa etc - givetvis inklusive vandringsstav - såsom Robin Hood and Co använde med förkärlek och stor konstfärdighet...
Verkligen inte, grekisk-romersk brottning och klassisk boxning är europeiska obeväpnade kampsorter som funnits länge. Sedan har vi ju vikingarnas Glima

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 27 november 2005, 14:53

Tack för info.

Sedan har vi kanske den turkiska brottningen.

Den franska savaten har bl a sitt ursprung från fartyg där man höll sig i relingen och sparkade mot varandra (vet ej hur länge sedan).*

*(Fightermag eller svenska fighter om savate för ett bra antal år sedan tror jag att det var)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28819
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 29 november 2005, 19:47

För att fylla på, så gör en utbildare ett fundamentalt fel om han lägger tyngdpunkten på undantagsfallet. Strid utan vapen. I alla former av krig sedan hedenös så är att behärska vapnet det viktigaste. Får jag något av mina eldhandvapen kan ni skicka vilken världmästare i kampsporter som helst emot mig - så länge jag har 3-4 meters distans så vet jag att jag kommer att vinna - och jag är gammal och otränad. Sedan har Hollywood fått oss att tro att strid utan vapen dominerar - men det är en annan historia.

90% minst av stridsträningen skall läggas på vapenutbildning - oberoende om det är klubba eller automatkarbin.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 30 november 2005, 18:26

Då har vi ju Krav Maga där man tränar både mot angrepp utan och med vapen

Måste också angående europeiska kamsporter passa på att nämna den samiska konsten att slåss med björkstav - skalastet

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 30 november 2005, 18:47

Är rysk sambo gammal?

(Ot, men trodde faktiskt savate var ett Hergépåfund! Där ser man.)

/ Probstner

Användarvisningsbild
Ubbe
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: 10 januari 2005, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Ubbe » 13 december 2005, 09:51

Probstner skrev:Är rysk sambo gammal?

(Ot, men trodde faktiskt savate var ett Hergépåfund! Där ser man.)

/ Probstner
Ar inte Sambo fran Sovjetunionen ungdom, typ 1920 talet? Sport varianten ska vara till huvudsak ryssanpassad Judo som blandats upp med lite lokala brottningsstilar.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 13 december 2005, 10:10

Ubbe skrev:
Probstner skrev:Är rysk sambo gammal?

(Ot, men trodde faktiskt savate var ett Hergépåfund! Där ser man.)

/ Probstner
Ar inte Sambo fran Sovjetunionen ungdom, typ 1920 talet? Sport varianten ska vara till huvudsak ryssanpassad Judo som blandats upp med lite lokala brottningsstilar.
jag har sett en del sambotävlingar. man slåpr och sparkar också, vilket gör det hela till ngn sorts MMA.

Skriv svar