Kungälv
- Sergeant Harrison
- Medlem
Kungälv
Var det några viktiga strider i kungälv? HUr spelade de roll?
- Ralf Palmgren
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Kongahälla (Kungahälla) var en stad alldeles utanför dagens Kungälv. En borg låg på Ragnhildsholmen. Strider ska ha ägt rum i Kongahällas närhet 1135, och 1308 belägrades borgen, som föll efter fem veckor. Staden brändes flera gånger under de nordiska krigen, och 1612 struntade man i att bygga upp staden igen, utan flyttade hela rasket till det som blev Kungälv i skuggan av Bohus fästning.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Ralf Palmgren
- Medlem
För den som är intresserad av medeltida slott och borgar så lönar det sig att kolla Christian Lovéns doktorsavhandling "Borgar och befästningar i det medeltida Sverige" från år 1996. Här borde tydligen finnas alla borgar och befästningar som någonsin omnämnts i källorna. Därför finner jag det mycket egendomligt och märkligt att jag inte verkar hitta "Ragnhildsholmen"? 
Man får en hel del träffar när man googlar så den är ju inte direkt bortglömd...Ralf Palmgren skrev:För den som är intresserad av medeltida slott och borgar så lönar det sig att kolla Christian Lovéns doktorsavhandling "Borgar och befästningar i det medeltida Sverige" från år 1996. Här borde tydligen finnas alla borgar och befästningar som någonsin omnämnts i källorna. Därför finner jag det mycket egendomligt och märkligt att jag inte verkar hitta "Ragnhildsholmen"?
/CvD