Saxiska soldater

Skriv svar
Användarvisningsbild
Sergeant Harrison
Medlem

Saxiska soldater

Inlägg av Sergeant Harrison » 15 november 2005, 16:14

HUr såg de ut? Skulle kunna tänka mig ett svar som detta (om det inte är för mycket begärt :oops: )

Pilbågskytten
kittelhjälm
båge
Brynja

tack.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 15 november 2005, 16:23

Jag antar att du syftar på anglosaxare men min första tanke var på de sachsare i nordvästra Tyskland som gjorde motstånd mot Karl den store. Du kanske borde specifiera vilket land och tidsperiod som du syftar på.

Användarvisningsbild
Sergeant Harrison
Medlem

Inlägg av Sergeant Harrison » 15 november 2005, 18:22

:oops: sådana i England, som det snackas om i Ivanhoe, och runt den tiden också..

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 15 november 2005, 18:49

Sergeant Harrison skrev::oops: sådana i England, som det snackas om i Ivanhoe, och runt den tiden också..
Sir Walter Scott var knappast direkt historisk korrekt då han i Ivanhoe menade att saxare och normander var två skilda etniska skikt med skilda kulturer. För de saxare som slogs vid Stamford Bridge och Hastings gällde en enkel utrustning som i princip var identisk med vikingarnas:

Rekonstruktion av en saxisk Huskarl:
Bild

Ännu en huskarl, lägg märket till hans seax:

Bild

Jag antar att de främsta källorna för rekonstruktionerna är Bayeux-tapeten samt Lewis-schackpjäserna

En saxisk bågskytt var dock förmodligen inte så väl rustad att han hade brynja, kanske inte ens en hjälm. Kittelhatten hade ännu inte kommit i bruk 1066 då saxarna stred vid Stamford Bridge och Hastings, så en enkel konhjälm var det brukliga ifall han nu använde hjälm

/M

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 16 november 2005, 08:34

Få se, en stor sköld hade han väl också? Fanns massvis av sköldar på Bayeux-tapeten, har för mig att bägge sidorna använde dem. - Där verkar de fö ha snarlika pansar och personlig utrustning, fast vissa satt på häst med svärd i händerna, andra stod till fots med långskaftad yxa i handen. Och striden vart jämn. Och så lite bågskyttar om jag minns rätt.

Seax, är det den långa kniven på krigarens buk eller den halvkorta svärdet vid hans sida?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 16 november 2005, 11:31

Seaxen är kniven; det ser ut som ett vanligt svärd vid sidan.

Skriv svar