Kungakronor

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Strut-Harald
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 juni 2005, 09:19
Ort: Kristianstad

Kungakronor

Inlägg av Strut-Harald » 29 juli 2005, 12:12

Erik den heliges gravkrona från 1100-talet ska ju vara Sveriges äldsta bevarade kungakrona men finns det fler kungakronor bevarade från medeltiden?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 september 2005, 15:32

Jo, det finns faktiskt om man skall tolka en artikel i NE om riksregalier och denna definition lyder bl a allting som kännetecknar en kunglig exitens.
riksregalier, värdighetstecken i statlig ägo som symboliserar kejserlig, kunglig eller furstlig status och har en speciellt framträdande roll vid kröningar. De centrala riksregalierna är krona, spira och äpple men också andra symbolladdade föremål brukar ingå. De största samlingarna av riksregalier finns i Towern i London och i Hofburg i Wien; flera av dem är av medeltida ursprung.
Ja, där fick du iallafall ett par tips.
De svenska regalierna är kända från 1311, men de äldsta bevarade är två rikssvärd från Gustav Vasas tid. I övrigt omfattar samlingen en krona, en spira, ett riksäpple och en riksnyckel, utförda till Erik XIV:s kröning, vilka tillsammans med ytterligare två kronor, två spiror, två äpplen och ett smörjehorn alla är av hög internationell klass, tillverkade 1561-1650 i genomförd renässansstil av kända guldsmeder. Samlingen har senare främst utökats med sju furstliga kronor, utförda 1771-1902. Till kröningen 1751 gjordes för drottning Lovisa Ulrika en utsökt krona, helt besatt med diamanter. Riksregalierna vårdas av Kammarkollegiet enligt en instruktion från 1594 och är utställda i Skattkammaren på Stockholms slott.
Jag antar att du fick ett par tips enligt denna artikel. Men titta också på den historiska museets hemsida för dom har allt möjligt också. http://www.historiska.se

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Kungakronor

Inlägg av Hexmaster » 5 september 2005, 15:44

Strut-Harald skrev:Erik den heliges gravkrona från 1100-talet
Misstänker att du blandat ihop Erik den helige (stadsvapnets S:t Erik, dock ej vederbörligen kanoniserad) med Erik XIV, som levde på 1500-talet och vars krona finns att beskåda på Slottet.

Strut-Harald
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 juni 2005, 09:19
Ort: Kristianstad

Re: Kungakronor

Inlägg av Strut-Harald » 6 september 2005, 19:38

Hexmaster skrev: Misstänker att du blandat ihop Erik den helige (stadsvapnets S:t Erik, dock ej vederbörligen kanoniserad) med Erik XIV, som levde på 1500-talet och vars krona finns att beskåda på Slottet.

Nej-nej! Erik Jedvardsson/Erik den heliges kungakrona från 1100-talet finns bevarat i Uppsala domkyrka. Bild på kronan här: http://www.kulturarvostergotland.se/eri ... akrona.jpg

Strut-Harald
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 juni 2005, 09:19
Ort: Kristianstad

Inlägg av Strut-Harald » 6 september 2005, 19:52

Stefan Lundgren skrev:
Jag antar att du fick ett par tips enligt denna artikel. Men titta också på den historiska museets hemsida för dom har allt möjligt också. http://www.historiska.se

Stefan
Tack för tipsen Stefan! Jag i.o.f.s mer ute efter om det finns kungakronor/regalier bevarade från tidigare medeltida kungar. Erik den heliges kungakrona är vad jag stött på hitintills.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 september 2005, 12:09

Strut-Harald skrev:
Stefan Lundgren skrev:
Jag antar att du fick ett par tips enligt denna artikel. Men titta också på den historiska museets hemsida för dom har allt möjligt också. http://www.historiska.se

Stefan
Tack för tipsen Stefan! Jag i.o.f.s mer ute efter om det finns kungakronor/regalier bevarade från tidigare medeltida kungar. Erik den heliges kungakrona är vad jag stött på hitintills.
Det skulle vara intressant vad du kommer fram till på historiska.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Kungakronor

Inlägg av Hexmaster » 7 september 2005, 14:32

Strut-Harald skrev:
Hexmaster skrev: Misstänker att du blandat ihop Erik den helige (stadsvapnets S:t Erik, dock ej vederbörligen kanoniserad) med Erik XIV, som levde på 1500-talet och vars krona finns att beskåda på Slottet.
Nej-nej! Erik Jedvardsson/Erik den heliges kungakrona från 1100-talet finns bevarat i Uppsala domkyrka. Bild på kronan här: http://www.kulturarvostergotland.se/eri ... akrona.jpg
Minsann! Tack för tipset.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 15 november 2005, 19:32

Bar verkligen europeiska kungar kronor eller skildras kungarna med huvudbonader före 1500-talet?

Efter en betänketid skulle jag nog säga att Erik den heliges kungakrona kan vara en religös huvudbonad. Jag tippar att moderna kungakronan är en inspiration från antikens etruskiska, grekiska och romerska kronor, vilka vanligtvis var en militär eller statsorganisatorisk beteckning efter deras krigslycka.

Grekiska o. romerska kronor: A Dictionary of Greek and Roman Antiquites: CORONA

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 november 2005, 02:21

sibiriska tigern skrev:Bar verkligen europeiska kungar kronor eller skildras kungarna med huvudbonader före 1500-talet?
Exempelvis Karl den Store avbildas väl med kungakrona?
sibiriska tigern skrev: Jag tippar att moderna kungakronan är en inspiration från antikens etruskiska, grekiska och romerska kronor, vilka vanligtvis var en militär eller statsorganisatorisk beteckning efter deras krigslycka.

Grekiska o. romerska kronor: A Dictionary of Greek and Roman Antiquites: CORONA
De huvudbonader som nämns är nog närmast att betecknas som kransar eller diadem. Först hellenistiska härskare börjar avbilda sig med kransar, eller ett band (vilket verkar mjukt eftersom det har en knut därbak) runt huvudet, och något som iallafall på Ptolemaios och hans ättlingar ser ut som strålar uppåt längst hela bandet. Diadem förekom sedan (Caesar ville inte ta emot kungadiademet sägs det ju). De "antirojalistiska" romerska kejsarna avbildar sig inte med diadem förrän kejsardömet blir mer uttalat på 300-talet. Tetrarkerna avbildas med tjocka diadem. Ur detta kommer kungakronan, som vid Justinianus tid på 500-talet är full av ädelstenar dessutom. Och sedan fortsatte detta. Kronan blev ett kungligt attribut.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 16 november 2005, 17:56

Exempelvis Karl den Store avbildas väl med kungakrona?
Du menar Karl den Store-statyn i Frankfurt? Just denna staty är från 1800-talet tror jag.
De huvudbonader som nämns är nog närmast att betecknas som kransar eller diadem. Först hellenistiska härskare börjar avbilda sig med kransar, eller ett band (vilket verkar mjukt eftersom det har en knut därbak) runt huvudet, och något som iallafall på Ptolemaios och hans ättlingar ser ut som strålar uppåt längst hela bandet.
Fast den moderna kungakronan har antagligen hämtat inspiration (enligt min mening) av de romersk-militära kronorna som särskiljer sig från "lövruskorna".

Jag ska leta fram fynd av etruskkronor när jag hittar igen bilden, men det är frågan hurvida dessa kan kvalificera som kronor då de bars av en slav över huvudet och inte som huvudbonad. ("The Corona Etrusca was made of pure gold in the form of leaves, sometimes set with gems, and terminating in ribbons (lemnisci) of the same metal. It was held by a slave over the head of a general when he entered Rome in triumph.") Men etruskkronorna liknar mycket lövruskorna.
Bilagor
navalis-.gif
Corona navalis or rostrata, also called classica by Vell. Pat. ii. 81, a golden crown, given to the sailor who first boarded an enemy's ship
navalis-.gif (13.06 KiB) Visad 4468 gånger
muralis-.gif
Corona muralis. The first man who scaled the wall of a besieged city was presented by his commander with a mural crown, made of gold and decorated with turrets (quasi muri pinnis decorata, Gell. l. c.)
muralis-.gif (9.81 KiB) Visad 4470 gånger
castrensis-.gif
Corona castrensis or vallaris. The first soldier who surmounted the vallum, and forced an entrance into the enemy's camp, was, in like manner, presented with a golden crown, called corona castrensis or vallaris
castrensis-.gif (6.61 KiB) Visad 4470 gånger

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 16 november 2005, 17:57

(Bild på Karl den store statyn, fick inte plats i inlägg ovan.)
Bilagor
Charlemagne.jpg
Karl den Store R.I.P.
Charlemagne.jpg (24.28 KiB) Visad 4465 gånger

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 november 2005, 18:13

sibiriska tigern skrev:Fast den moderna kungakronan har antagligen hämtat inspiration (enligt min mening) av de romersk-militära kronorna som särskiljer sig från "lövruskorna".
Är det en teori, en kvalificerad gissning eller en ren gissning?

Charlemagne i bild samt som del av spira, båda från 1300-talet:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 16 november 2005, 20:09

sibiriska tigern skrev:
Exempelvis Karl den Store avbildas väl med kungakrona?
Du menar Karl den Store-statyn i Frankfurt? Just denna staty är från 1800-talet tror jag.
Den mest kända bilden av Karl den store är en liten bronsstatyett från 800-talet som är 23,5 cm hög. Det finns ett foto av den bredvid artikeln om Karl den store i nationalencyklopedin. Kan du gissa vad han har på huvudet? :)

Ta gärna en titt på denna sida också:

http://www.charlemagne.org/krsl.html

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 16 november 2005, 21:10

Ja, nog kan det hända KS bar krona och att kungakronan har sitt urpsurng före 1500-talets absolutism etc. Men varför omtalas den inte lika mycket som romarnas militära huvudbonader då?
Örjan skrev:Ta gärna en titt på denna sida också:

http://www.charlemagne.org/krsl.html
Kruxet är väl att den (enligt hemsidan) urgamla vatikanska porträtteringen av KS föreställer en blond man som dessutom målas mycket realistiskt och därmed kan man fråga sig om det verkligen är så gammalt?
Bilagor
charl4a.JPG
Kan detta vara Karl den Store?
charl4a.JPG (47.58 KiB) Visad 4420 gånger
381px-Karl_der_Grosse_-_Pippin_der_Bucklige.jpg
Charlemagne and Pippin the Hunchback. 10th century copy of a lost original from about 830
381px-Karl_der_Grosse_-_Pippin_der_Bucklige.jpg (73.35 KiB) Visad 4424 gånger

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 16 november 2005, 22:26

sibiriska tigern skrev:
Örjan skrev:Ta gärna en titt på denna sida också:

http://www.charlemagne.org/krsl.html
Kruxet är väl att den (enligt hemsidan) urgamla vatikanska porträtteringen av KS föreställer en blond man som dessutom målas mycket realistiskt och därmed kan man fråga sig om det verkligen är så gammalt?
Nu var det inte porträttet som jag ville att du skulle titta på utan det var fotografierna som visade de två kronorna som han bar och som fortfarande finns kvar. Karl den store var för övrigt uppvuxen i gränslandet mellan Tyskland, Nederländerna och Belgien och hans modersmål var germanskt, det är därför ingen högoddsare att han skulle ha varit blond. Den statyett jag nämnde tidigare föreställer en mustaschprydd man (med krona) och anses vara ett realistiskt porträtt på Karl den store.
sibiriska tigern skrev:Ja, nog kan det hända KS bar krona och att kungakronan har sitt urpsurng före 1500-talets absolutism etc. Men varför omtalas den inte lika mycket som romarnas militära huvudbonader då?
??? Den lombardiska kronan är väldigt omtalad i de äldre källorna och jag förstår faktiskt inte hur du kan ha fått för dig att medeltida kungar inte hade kronor. Finns det överhuvudtaget någon bild på en medeltida kung där han inte bär en krona? Man kan ju till exempel inte ha en kröning utan en kungakrona och kröningar finns det talrika exempel på under medeltiden.

Skriv svar