Trebuchét-bygge

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 18 oktober 2004, 23:44
Ort: Shitlake
Kontakt:

Trebuchét-bygge

Inlägg av real parakeet » 23 januari 2005, 20:03

Jag och en kompis byggde en liten trebuchét i somras. Tänkte visa hur den blev. Det kanske är fler som vill bygga en och söker inspiration.
http://forsell.mine.nu/trebuchet/trebuchet.htm
Mitt förslag var att vi skall bygga en liten giljotin denna sommar. :D

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 januari 2005, 20:48

Tjusigt!

Såg ett program på TV där de byggde en trebuchet i storformat. En intressant och för de medverkande förvånande slutsats som drogs var att hjulen, som alltid finns med på samtida illustrationer, inte bara var till för transport utan faktiskt innebar längre kast och kanske även bättre precision, minns inte riktigt. Vad tror ni om det?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 23 januari 2005, 21:53

Hexmaster skrev:Tjusigt!

Såg ett program på TV där de byggde en trebuchet i storformat. En intressant och för de medverkande förvånande slutsats som drogs var att hjulen, som alltid finns med på samtida illustrationer, inte bara var till för transport utan faktiskt innebar längre kast och kanske även bättre precision, minns inte riktigt. Vad tror ni om det?
Såg det också, verkar vettigt. Om de hade hjul måste det nästan varit därför, eftersom de inte kunde transporteras ihopbyggda. En trebuchet värd namnet kunde ta över 50 vagnar i anspråk för transport.

En fråga om namn: på svenska blir väl trebuchet närmast ballista, eller? Katapult?

Kul bygge!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 januari 2005, 21:58

Båda beteckningarna är upptagna, en ballista skjuter pilar (gigantiskt armborst, i princip) och en katapult är det belägringsvapen som folk i allmänhet känner igen :D

Vad hjulen beträffar så utgick man först ifrån att de skulle behöva låsas fast på något sätt när trebucheten skulle användas; annars skulle den ju rulla bakåt av kraften och få avsevärt sämre effekt, eller hur? Att effekten tvärtom blev bättre förvånade dem storligen, men efter lite grubblande kom de fram till hur fysiken fungerade, minns som sagt inte detaljerna... Eftersom det var relativt små trähjul så är det onekligen svårt att tänka sig hur de skulle dra fram dem på dåtidens ridvägar.

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 18 oktober 2004, 23:44
Ort: Shitlake
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 23 januari 2005, 22:26

Ett korrekt svenskt ord för trebuchét skulle nog vara "motviktsslunga". Lite längre fram skall jag försöka fixa lite filmer på när vi skjuter med den. Helst där vi skjuter sönder något. :-)

Användarvisningsbild
Stompe
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 23 februari 2004, 02:34
Ort: Örebro

Inlägg av Stompe » 23 januari 2005, 23:28

Om jag inte missminner mig så var poängen med hjulen att minska rekylen. Därmed indirekt ökar precisionen.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 24 januari 2005, 18:21

Med hjulen kommer motvikten att röra sig rakt nedåt istället för i en båge, eftersom viktens nedåtrörelse motverkas av att hela rasket flyttar sig åt andra hållet. Fördelen är då att man, med en rakare "viktväg" får ut mer kraft i armen än annars. Det borde också, av samma energivinstprincip, minska påfrestningen på ställningen vid skott.

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 18 oktober 2004, 23:44
Ort: Shitlake
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 24 januari 2005, 20:06

Ja ja ja... det är i alla fall snyggare utan hjul.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 25 januari 2005, 10:45

trebuchet heter väl Blida på svenska?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 25 januari 2005, 15:40

hangatyr skrev:trebuchet heter väl Blida på svenska?
Tack, det var det jag letade efter.

Skriv svar