Namnet Botulf

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Namnet Botulf

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 januari 2005, 14:39

Den kände kättaren Botulf som bränndes för kätteri i Gottröra socken 1311 och det var inte den ende mannen som hette Botulf under medeltiden. Det har förekommit olika namnformer av detta namn under medeltiden och redan på 1100-talet så fanns det en präst som hette Botulphus i Lund.
1273 var det en annan präst som omtalades i ett påvligt brev, Magno Botolphi

Det var ett namn som var ganska så vanligt hos präster under 1100- och 1200-talet, samt började blir ett vanlig namn under 1300-talet. Här kommer det ett urval namn, vid mera läsning så hänvisas ni till http://www.sofi.se, där de medeltida namnen finns.

1294 fanns det ett namn som var Botulfi Dukcor vars far stod på en gravsten i Bunge kyrka på Gotland.
1312 ? En som hette Botulphus som betalade markgäld i Vendel socken i Uppland
odat, nån gång på 1310-talet. Botulfus betalade markgäld i Morkarla socken, Uppland
ca 1315, Botulphus Margarete filius blev vittne i ett testamente, vad det en man eller en kvinna? :)
1316, Botulpus de Skegestum betalade skatt i Börje socken, Uppland
1333, Botulphvs Ioons, gravhäll i Hycklinge socken, Östergötland
1339, Botulpho Bouasunum har som bot lämnat jord i Länna socken, Uppland.

Det förekommer alla möjliga namnformer, Botulf i Gottröra är nog en av de mest kända personerna med detta namn. Det har spektulerat i vilken ålder han var när han dömdes till döden p g a kätteri. Men vissa uppgifter säger att han föddes nån gång under 1270-talet och möjligen också tidigt på 1280-talet. Han var nog i 30-årsåldern när han först hävdade att kyrkans vin och bröd inte är kroppens kött o blod.

Här ovanför var det iallafall några exemplen.

Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 12 januari 2005, 12:35

Angående vår ende svenske kättare som avrättats några boktips:
Botulf Bonde, Gösta Carlberg, 1948
Heretikern Botulf från Gottröra, D Edenholm, 1951
Helgon, bönder och krigare, Christer Öhman, 1994

Jag har några uppgifter om att denne Botulf skulle ha bränts på bål utanför Gottröra kyrka, och några andra som säger att han blev avrättad med svärd i Uppsala. Någon som vet mer?

Ur artikel i Norrtelje Tidning:
Det kunde bli kollision mellan kanonisk och nordisk rätt och jag skall ge ett exempel, som Birgitta rimligtvis måste ha känt till. Det gäller kättaren Botulf, som avrättades 1311 i Uppsala. Katolska kyrkan hade i början av 1200-talet fastställt dogmen att vid nattvardsfirandet förvandlas brödet och vinet till Kristi sanna kropp och blod.
Botulf ville tjäna Gud så gott han kunde men på förvandlingsundret trodde han inte. När kyrkoherde Anders i Gottröra påsken 1310 räckte fram hostian, brödet, till Botulf, frågade han, om Botulf trodde att hostian var Kristi sanna kropp.
Nej, svarade Botulf och så kommer hans intressanta kommentar: om någon åt upp en annan människas kropp, så skulle det bli vedergällning. Det var uttryck för den släkthämnd vi möter i de isländska sagorna.
Ärkebiskopen dömde då Botulf, denne djävulens lem, att brännas på bål. Botulf svarade att den elden snart skulle gå över. Ärkebiskopen överlämnade honom till den världsliga makten att straffas lagligen.
Att straffas lagligen - vad stod det i Upplandslagen? I Kyrkobalken stadgas, att en kättare skulle kungen avrätta med svärd och dömas att läggas utanför kyrkogården. Men hans arv behöll släkten. Botulf blev därför avrättad med svärd. Här segrade nordisk lag över kanonisk.
För ungefär femtio år sedan ville man i Gottröra resa en staty över Botulf . På stenen skulle man rista in Botulfs ord: "Respondit quod parvo tempore transiret ignis ille - Han svarade: Den elden är snart förbrunnen."
Om Botulf vet vi bara det som dokumentet berättar. När det gäller Birgitta vet vi mycket - inte någon svensk medeltida person känner vi så väl.
http://www.norrteljetidning.se/nyheter. ... howid=1268

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 januari 2005, 10:45

Apropå din artikel som du fann så fanns det en liknande artikel om Botulf i en nyårsbilaga för några år sedan, jag tror att det var inför milleniumskiftet.

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Namnet Botulf

Inlägg av Martin Lundvall » 13 januari 2005, 12:21

Stefan Lundgren skrev: Det har förekommit olika namnformer av detta namn under medeltiden och redan på 1100-talet så fanns det en präst som hette Botulphus i Lund.
Ber om ursäkt, men jag avviker lite från ämnet. Den här prästen vet du om det var något speciellt med honom. Anledningen till min fråga är att Botulfplatsen i Lund är den centrala bussstationen för stadsbussarna. Jag har aldrig tänkt på namnet förrän jag läste ditt första inlägg.

/Martin

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 januari 2005, 09:52

Martin

Det brukar ju komma upp namn på byggnader och gator efter kända personer. Men det finns ett ortnamnsarkiv i Lund som du kan vända dig till. Är den nämnde Botulf berömd för han exempelvis gjorde att Lunds domkyrka blev större så har den där prästen en viktig historiskt milstolpe i Lunds stadshistoria. Av detta skäl så kan Botulftorget vara ett namn efter honom.

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 14 januari 2005, 15:45

Stefan Lundgren skrev:Martin

Det brukar ju komma upp namn på byggnader och gator efter kända personer. Men det finns ett ortnamnsarkiv i Lund som du kan vända dig till. Är den nämnde Botulf berömd för han exempelvis gjorde att Lunds domkyrka blev större så har den där prästen en viktig historiskt milstolpe i Lunds stadshistoria. Av detta skäl så kan Botulftorget vara ett namn efter honom.

Stefan
Okej, tack. Jag får kolla upp det nästa gång jag är i Lund.

/Martin

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 januari 2005, 07:15

Det finns ett ortnamnsarkiv i Lund liksom i Uppsala.

Stefan

Skriv svar