Medeltida kyrkors placering

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
hasseman
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 19 april 2002, 12:58
Ort: Hasseman

Medeltida kyrkors placering

Inlägg av hasseman » 17 december 2004, 12:25

Är det inte så att många/flertalet av de medeltida svenska kyrkorna ligger på platser där det tidigare låg hednatempel?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 17 december 2004, 12:44

Är man säker på att det fanns hednatempel? Det i Uppsala är kanske sannolikt om man skall tro på Adam av Bremen, men annars? Ett och annat vi kanske, men jag betvivlar att landsbygden var pepprad med hednatempel.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 17 december 2004, 13:04

"Hednatempel" får nog anses vara väldigt löst antaget. Däremot ligger/låg de ofta i anslutning till eller på den gamla tingsplatsen - eller rättare sagt, de anlades av en lokalt mäktig familj i anslutning till dennas gård, och eftersom denna familj antagligen redan hade haft tingsplatsen där så sammanföll de. Alldeles intill fanns naturligtvis ofta också redan familjen gravhögar. Att framför allt tingsplatsen nog kan ha tjänstgjort även som något av religiös scen är ett antagande, men ett som förefaller mig ganska troligt. Separata kultbyggnader tror jag knappt på alls i det förkristna Norden.

Dessutom ska det finnas belagt (ska leta källa när jag kommer hem...) att det utgick påvligt påbud att, där så var möjligt, nyanlagd kyrka gärna skulle förläggas till den plats där hednisk kult tidigare funnits, så att invånarna skulle känna sig hemmastadda och vana i omgivningen. Påbudet fanns - tror jag - omnämnt i sammanhanget med Gamla Uppsala kyrkas uppförande i Spåren efter kungens män (Maja Hagerman) men det är enda stället jag kan dra mig det till minnes. Källan minns jag inte.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 17 december 2004, 13:12

Olof Ekström skrev:Däremot ligger/låg de ofta i anslutning till eller på den gamla tingsplatsen - eller rättare sagt, de anlades av en lokalt mäktig familj i anslutning till dennas gård, och eftersom denna familj antagligen redan hade haft tingsplatsen där så sammanföll de.
Var tingsplatserna fler före medeltidens häradsindelning? Annars går det ju normalt typ tre socknar på ett ting (i skogen, typ Småland), kanske ännu fler i bydgerna.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 17 december 2004, 13:19

Oj det vet jag inte - ta inte mitt yttrande riktigt så exakt. Däremot så flyttades ju tingen ofta, ibland flera gånger på ett sekel. Tingsplatserna kunde anläggas av den storman som ansåg sig kunna sätta makt bakom orden (Jarlabankes byggen verkar ju vara sådana till exempel). Jag vet inte hur många ting som flyttades på det sättet, kanske var det väldigt ovanligt.

När väl kyrkan byggts flyttades ju knappast den någonstans. Så området kunde nog ha betydligt fler gamla tingsplatser än kyrkor åtminstone tills kyrkobyggandet kulminerat. Men det är bara min gissning.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 17 december 2004, 13:24

Någon sorts centralpunkter (säkert ofta med anknytning till stormännen) valdes säkert som kyrkplatser. Och det är nog riktigt att tingen kan ha varit mer mobila ursprungligen.

/ Probstner

Cujomannen
Medlem
Inlägg: 71
Blev medlem: 4 juni 2003, 18:40
Ort: Sundsvall

Inlägg av Cujomannen » 17 december 2004, 22:54

Frösö kyrka ligger ganska säkert på en gammal offerplats, vid restaurering hittade man en gammal björkstubbe och en mängd djurben, bl a av björn under koret. De har daterats till 1000-tal.
http://www.foteviken.se/sweden/jamtland/froso/froso.htm

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 december 2004, 00:41

Aha, det är kanske därför som det anses hemtrevligt med en björk utanför stugan..?

Åtminstone Tegneby socken på Orust kan ha ett förkristet förflutet; dels talar lokal tradition om ett hednatempel på platsen, dels kan man hitta etymologiska antydningar i ortsnamn som Gilleby, Torsby och Håv - som Hov på Frösö.

http://www.orust.se/omo/1000/1000-talet/rulla.html

(Med "hednatempel" behöver man givetvis inte mena förgyllda mega-tempel á la Uppsala, hur det nu var. Visst kan man tänka sig att ett heligt träd á la Frösö blivit uppförstorat i traditionen, och poängen är ju att det är en kultplats, inte nödvändigtvis en byggnad.)

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem
Inlägg: 322
Blev medlem: 30 april 2004, 09:48
Ort: Katrineholm

Inlägg av Kai Robert » 18 december 2004, 00:59

I samband med motorvägsbygget utanför Norrköping, där vägen korsar ån, så gjordes det utgrävningar där man hittade husrester som tolkades som nån typ av "kultbyggnad" eller "offerbyggnad".
Anledningen till att man gjorde den tolkningen är att man inom dessa husväggar enbart hittade saker som man sätter i samband med hedniska offerriter. (djurben, hammarringar mm).
Jag har letat efter sidan där jag läste dessa uppgifter men tyvärr inte lyckats hitta den, finns det någon annan kanske som vet vad jag pratar om?

/ Kai

Airamya
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 december 2004, 22:35
Ort: Kinnahult

Inlägg av Airamya » 27 december 2004, 23:06

Kyrkor restes ofta på s.k. hedniska kultplatser. I Sverige var de hedniska kultplatserna dock oftast i det fria, t ex lundar o brunnar, vilket innebär att det inte fanns många tempel att tillgå...
Men nog byggde man i lundarna och ibland t o m över brunnarna när man reste sina kyrkor. Det var ju ett smidigt sätt att få alla att komma till kyrkan...
De flesta av de gamla kyrkorna finns dock inte kvar idag.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 december 2004, 11:41

Jag kan kortfattad skriva följande; de kyrkor som byggdes på de platser där det tidigare har funnits hednatemplen har också under ett tidigt skede haft en central roll i det tidigmoderna samhället. I många kyrkobeskrivningar så kan man läsa om att den nuvarande har ersatt en tidigare kyrka. Kyrkorna placerades där det har funnits en kultplats.

Kyrkorna i Uppsala stift är bra beskrivna i små skrifter som kostar mellan 2-20 kronor. Men ni som är intresserade att veta om era medeltida kyrkor kan hänvisas till följande webbadress.

http://www.raa.se/byggnadsreg/lan.asp

Klicka på respektive län.


Stefan

Skriv svar