Medeltida undervisning om medeltiden

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Colt45
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 december 2004, 12:56
Ort: Skogen

Medeltida undervisning om medeltiden

Inlägg av Colt45 » 2 december 2004, 13:05

Hej!
Är det inte beklagligt att det enda jag minns från skolans undervisning om medeltiden är att vi klistrade ihop en stad av mjölkpaket och målade dem i brunaktiga färger? Ladulås, halte och läspe, digerdöd, korståg och liknande har minnet aldrig registrerat. Jag har försökt reparera skadan under åren och det börjar ta sig men ändå...

Är det någon fler än jag som har den upplevelsen från skolan? Att det var lite av historia och mycket av klipp och klistra?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Re: Medeltida undervisning om medeltiden

Inlägg av Dan Koehl » 2 december 2004, 13:22

Colt45 skrev:Hej!
Är det inte beklagligt att det enda jag minns från skolans undervisning om medeltiden är att vi klistrade ihop en stad av mjölkpaket och målade dem i brunaktiga färger? Ladulås, halte och läspe, digerdöd, korståg och liknande har minnet aldrig registrerat. Jag har försökt reparera skadan under åren och det börjar ta sig men ändå...

Är det någon fler än jag som har den upplevelsen från skolan? Att det var lite av historia och mycket av klipp och klistra?
Absolut. Denna period är ocksa föremal för nästan mer mytbilding än nagon annan, och ibland far jag för mig att det finns en utbredd vilja att hellre se denna period som nagon sorts saga, istället för tt relatera nordisk medeltida historia balanserat integrerad i den europeiska medeltida historien.

Användarvisningsbild
Stompe
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 23 februari 2004, 02:34
Ort: Örebro

Inlägg av Stompe » 2 december 2004, 16:40

Upplever det problemet just nu. Går första året på en sam linje. Och i våran medeltids del som vi har under 3 veckor, får vi lära oss om

Renässansen - Iof rätt. men kanske felriktitat om man ska se allt genom svensk synvinkel?

Ludvig XIV -....

:?

På detta sett hastar min lärare igenom nästan alla historiska epoker. Iof har hon sagt att hon "föredrar" samhälls kunskap. Men igentligen borde väl inte det hon gillar vara relevant...

Edit: Nu har vi ju självklart läst om mer, som passar in i själva årtalen. Men poängen är att hon snarare väljer ut händelser som hon tycker är intressanta. Alla försök till att få lite mer struktur har som mest lett till en klapp på axeln för att jag är en sådan duktig liten unge, men att jag igentligen omöjligen kan veta något relevant, så jag kan dra åt ******

Användarvisningsbild
johane
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: 26 september 2004, 15:16
Ort: Helsingborg, Skåne

Inlägg av johane » 3 december 2004, 01:48

en annan sak som är tråkit med historieundervisningen i grundskolan är att de lär barnen saker som inte ens är sant. T ex alla Gustav Vasas bravader i Dalarna. Visst det är roliga och spänade historeier med det hör inte historia undervisningen till, eller?? vad tycket ni?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 3 december 2004, 09:24

Stompe skrev
Renässansen - Iof rätt. men kanske felriktitat om man ska se allt genom svensk synvinkel?
Det finns inget som säger att man ska se något alls genom svensk syninkel på gymnasiet.

Ludvig XIV levde överhuvudtaget inte på medeltiden, det låter mycket märkligt om han ingick i denna undervisning.
På detta sett hastar min lärare igenom nästan alla historiska epoker. Iof har hon sagt att hon "föredrar" samhälls kunskap. Men igentligen borde väl inte det hon gillar vara relevant...
Det är klart att det hon tycker är mer intressant ellr viktigt i själva historieämnet har betydelse för vad som undervisas, men att hon föredrar ett annat ämne borde verkligen inte spela någon roll. Eftersom jag inte vet mer än det du sagt, tänker jag helt sonika ta mig den självgoda friheten och beklaga att du fått en sådan ointresserad lärare, i sanning beklagligt.
johane skrev
en annan sak som är tråkit med historieundervisningen i grundskolan är att de lär barnen saker som inte ens är sant. T ex alla Gustav Vasas bravader i Dalarna. Visst det är roliga och spänade historeier med det hör inte historia undervisningen till, eller?? vad tycket ni?
Gustav Vasas propagandaäventyr är inte något som borde uppta de få historietimmar som finns, nej. Att nämna att de finns går ju förvisso, men det tar inte mer än några sekunder.

Angående mina medeltidskunskaper från grundskolan (som tack och lov inte är de enda) gick vi igenom det under mellanstadiet. Vad jag minns är att det var en bok som hette "ur folkens liv", tror jag. Och så kommer jag ihåg den där snorre sturlarsson, det är allt :roll: .

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 3 december 2004, 09:41

Från min egen undervisningserfarenhet vet jag att det går alldeles utmärkt att hålla sig på en mer teoretisk nivå och faktiskt därmed till och med öka intresset för ämnet. Många lärare är nog rädda för synteser eftersom de tror att teoretiska resonemang är tråkigare för eleverna än att gegga med pappbyar. Men det är naturligtvis i de flesta fall en grov underskattning.

Därmed inte sagt att det inte finns ett stort behov av praktiska moment i skolans verksamhet.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 3 december 2004, 10:46

Stompe skrev: På detta sett hastar min lärare igenom nästan alla historiska epoker. Iof har hon sagt att hon "föredrar" samhälls kunskap. Men igentligen borde väl inte det hon gillar vara relevant...

Edit: Nu har vi ju självklart läst om mer, som passar in i själva årtalen. Men poängen är att hon snarare väljer ut händelser som hon tycker är intressanta. Alla försök till att få lite mer struktur har som mest lett till en klapp på axeln för att jag är en sådan duktig liten unge, men att jag igentligen omöjligen kan veta något relevant, så jag kan dra åt ******
Accepterar du detta? Om inte hon lyssnar på dig, gör väl någon annan det. Det är bara att leta upp en kursplan, se om hon följer den och om inte gör det så säg till henne. Om hon inte lyssnar, gå till rektorn. Självklart blir du betraktad som en bråkstake, det hela beror på hur mycket du är beredd på att bråka och kämpa. Bryr sig ingen mer i din klass är det knappt lönt. Då är det bättre att ägna sig åt viktigare som att läsa en bok poch sen mästra henne när hon kommer med felaktiga påståenden. Själv fick jag och min klass på gymansiet vår engelsklärare utbytt för att hon behandlade oss som småbarn, och inte som de fullvuxna gymnasieelever vi var. :lol:

/Martin

Användarvisningsbild
borris
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 augusti 2004, 17:58
Ort: Skåne

Inlägg av borris » 3 december 2004, 12:26

När jag sammanfattar mina erfarenheter av historiundervisningen, anser jag att det i princip fanns ett glapp mellan vikingatiden och Gustav Wasa.
(Varför skall man tvingas lära sig om sådana utlänningar i skånska skolor? Det heter Kristian den gode inte Kristian Tyrann!)
Det var visserligen på det glada 70-talet som jag gick i skolan, men vem vet medeltiden ansågs kanske intevara tillräckligt "proggressivt".
Jag är kanske orättvis, förmodligen var jag hos tandläkaren e.dyl. lektionen vi gick igenom medeltiden.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 december 2004, 12:48

borris skrev:(Varför skall man tvingas lära sig om sådana utlänningar i skånska skolor?
Visst finns det en poäng att lära sig historien för den nation som man råkar tillhöra för ögonblicket, men visst är det lika relevant att få höra något om de andra som haft makten över marken man bor på - som Sverre, Kristoffer och de andra, för min egen del.
borris skrev:Det heter Kristian den gode inte Kristian Tyrann!)
Tyvärr, det är en myt...

Kropotkin
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 19 november 2004, 23:19
Ort: Umeå

Inlägg av Kropotkin » 3 december 2004, 13:15

Det är la knappast bara undervisningen om medeltiden som är medeltida i den svenska skolans historiaundervisning, eller hur?

Historia tycks ju inte riktigt tas på allvar i skoldebatten. Får ibland känslan att de som har en vurm för obligatorisk historieundervisning i skolan bakom skål och vägg ses som ett gäng skäggiga fundamentalister. Det svenska skolschemat är fulltecknat av olika ämnen som vill ha sin plats i solen, och då kanske det inte är konstigt att nåt så "oanvändbart" som historia förlorar.

Sedan kanske man inte skall ta skolundervisning på för stort allvar överhuvudtaget. Undervisning är la knappast skolans främsta uppgift, snarare förvaring, diciplinering och sortering. Jag har faktiskt svårt att riktigt komma på något jag lärt mig i skolan förutom baskunskaper i läsa, skiva och räkna.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 3 december 2004, 13:25

kropotkin skrev
Historia tycks ju inte riktigt tas på allvar i skoldebatten. Får ibland känslan att de som har en vurm för obligatorisk historieundervisning i skolan bakom skål och vägg ses som ett gäng skäggiga fundamentalister. Det svenska skolschemat är fulltecknat av olika ämnen som vill ha sin plats i solen, och då kanske det inte är konstigt att nåt så "oanvändbart" som historia förlorar.
det är många ämnen ja, men nu ska historia i alla fall bli kärnämne. Säkerligen inte tillräckligt många poäng enligt min uppfattning dock, men ändå.
kropotkin skrev
Jag har faktiskt svårt att riktigt komma på något jag lärt mig i skolan förutom baskunskaper i läsa, skiva och räkna.
Förmodligen och förhoppningsvis gäller inte det majoriteten.
kropotkin skrev
Sedan kanske man inte skall ta skolundervisning på för stort allvar överhuvudtaget. Undervisning är la knappast skolans främsta uppgift, snarare förvaring, diciplinering och sortering.
En något förlegad uppfattning som inte alls stämmer. Det beror förstås på vilken nivå man är på, men undervisning är helt klart det primära syftet över hela sträckan så att säga.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 3 december 2004, 13:39

Då jag gick i fyran för drygt 9 år sedan fick vi veta att man bodde i borgar på medeltiden, det fanns riddare och kungar. Och ja - vi fick klippa och klistra - vår skriftliga redovisning om vad vi hade lärt oss om perioden i fråga bestod i en egen "tidning" - medeltidsnytt. Kul iofs, men för de flesta i vår klass blev det bara en lek där vi ritade karikatyrer av varandra och inte lärde man sig ngn historia inte... Och ja, detta eviga tjat om Heliga Birgitta förståss

/Mikael

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 3 december 2004, 13:57

Byggde ni verkligen mjölkpaketsstäder på gymnasiet? Efter en tid som gymnasielärare finner jag det mycket svårt att tro, men i så fall är det illa.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 3 december 2004, 14:09

I ärlighetens namn bör det väl ocksa tillfogas att läraryrket inte är det lättaste idag. manga lärare skulle säkert vilja vara mer engerade och belästa, men systemet som sadant underlättar kanske inte alltid?

Även om det finns undantag, sa bör kanske i viss man systemet som sadant klandras, inte bara dess yrkesutövare. Först pa universitetet blir historia verkligen en disciplin, är det riktigt?

Innan des ställs inga formella historiska kompetenskrav för att undervisa i historia, man följer planen, är det riktigt?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 3 december 2004, 14:13

Innan des ställs inga formella historiska kompetenskrav för att undervisa i historia, man följer planen, är det riktigt?
Vad menar du med det här?

Skriv svar