Gyllene Horden

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Calypze
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 9 oktober 2004, 18:39
Ort: Stockholm

Gyllene Horden

Inlägg av Calypze » 20 oktober 2004, 19:49

Jag vet att dessa var mongoler och tatarer, men jag skulle veta lite mer om dem, som t.ex deras khaner, när/varför de konverterade till islam, vilka relationer de hade med de andra khanaten och varför de föll (vet bara att Tamerlane krossade dem) samt vilka spår de lämnat (om de har lämnat några).

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Nico
Medlem
Inlägg: 204
Blev medlem: 21 augusti 2003, 18:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Nico » 20 oktober 2004, 21:44

Khanerna konverterade antagligen till Islam för att majoriteten av befolkningen bland annat Volga Bulgarerna som idag utgör Kazan tataterna (mitt egetfolk)var muslimerså det förfall logisktför Mongol härskarna att konvertera till majotitets religonen.

Deras största spår efter dem är Ryssland eftersom det var i kamp med Mongolernasom dem Ryska frusterdömmena lyckades ena sig.
Många Ryska forskare beskyller Tataterna för att ha orsakat alla Rysslands problem så som aktoritära ledare och korruption på "den tatariska ockupationen" jag tycker att det bara är ett försök att skylla allt på en minoritets grup och på så sätt bortförklara att Ryssarnas problem härstammar från Tatarernas styrelse sätt för övrigt är Tatarstan en utav dem mest välmåande delarna av Ryssland.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 26 oktober 2004, 12:16

Det var Berke Khan som lät konvertera till Islam i mitten av 1250-talet, (men de flesta av hans undersåtar var inte det - kipchaqerna t.ex. var schamanister eller kristna) men tatarerna blev tydligen inte muslimer på allvar förrän Özbeg Khans regering i början av 1300-talet.

/Mikael

Skriv svar