Hjälp med medeltida byggkonst

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Feign_Foranger
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 oktober 2004, 11:07
Ort: Örnsköldsvik - Ångermanland

Hjälp med medeltida byggkonst

Inlägg av Feign_Foranger » 4 oktober 2004, 11:14

Tjena! Jag heter Erik och är ny här på forumet.
Jag och några kompisar gör för tillfället ett skolarbete som ska handla om medeltida byggkonst.
Vi har inriktat oss på borgar/slott och katedraler (även pyramider är med, men jag ska inte redovisa om detta ämne).

Jag har letat som ett tok på alla sökmotorer, yahoo.groups och annat, men inte hittat speciellt mycket. jag skulle uppskatta om jag kunde få några länkar, eller rent av fakta utav er. Ni får även ge tips på discovery-program (har några inspelade) som handlar om detta ämne.

Det spelar ingen roll om ni ger mig lite information, det är bättre än att jag inte får någon hjälp alls.

MvH//Erik

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 4 oktober 2004, 11:47

Välkommen Erik!

"Medeltida" är ett hiskligt vidlyftigt ord i sammanhanget, det vore nog bra om ni hade några lite fastare ramar. (Hur ni ska pressa in pyramider i "medeltida" förstår jag inte men det är er sak:-))

Rör det sig om projektarbete? Själv skulle jag nog fokusera på det som av eftervärlden kallas gotisk stil, men jag tror det kan bli lite smalt och torrt för ett projektarbete. (Jag har handlett ett 50-tal projektarbeten, och just de som handlar om litteraturefterforskning och -sammanställning hör till de svåraste att få ut något vettigt av).

En utmärkt sammanfattning av bakgrunden till begreppet gotisk stil och vad det innebär finns i Myten om goterna (Ingmar Stenroth). Angående vilka inflytanden som låg bakom stenbyggnadskonsten i Sverige kanske man kan rekommendera Maja Hagermans Spåren efter kungens män. Bägge är lättlästa - populärhistoria men seriöst hållet.

Mitt bästa projektarbetestips: Förankra, i tid (alltså nutid) eller rum (där ni befinner er). Det gör att ni kan behandla saker som är relevanta för er publik (klasskamrater, lärare m fl), utan att få för mycket konkurrens från "etablerade kännare och tyckare" som i allmänhet intresserar sig för större skeenden. Så hitta de äldsta byggnaderna i er närhet, sätt in dem i sammanhanget - det är min rekommendation. Jag tror att framförallt Hagermans bok borde kunna ge idéer om vilka byggnader i närheten som kan vara intressanta. Kontakta länsstyrelsen, som har ansvaret för vården av minnesmärken och om ni har lite tur träffar ni på någon där som har tips om vad ni ska titta på och vem ni ska vända er till.

Var bor ni någonstans, om man får fråga? Jag är säker på att ni kan få drösvis med tips här om saker att studera eller besöka.

Jag minns inte om vi har några arkitekturproffs bland oss här på forumet...?

Feign_Foranger
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 oktober 2004, 11:07
Ort: Örnsköldsvik - Ångermanland

Inlägg av Feign_Foranger » 4 oktober 2004, 13:16

Det är inte ett projektarbete, pyramiderna är bara en rolig sak som vi fick ta med för historieläraren. Vi bor i örnsköldsvik (norrland).

Det är bara en redovisning på ett antal minuter så det ska inte vara jättedetaljerat utan mer det viktigtaste.

Jag kan förtydliga mig lite.

Vi har fått till uppgift att fördjupa oss inom valfritt ämne (muntlig redovisning med OH, rita på tavlan o.s.v). Då valde vi byggkonst (teknik under medeltiden), d.v.s hur lyckades folk bygga så enorma och vackra byggnader. Jag har tagit reda på hur duktiga Egypterna var - Discovery, men har nästan inte hittat något om de Europeiska byggnaderna. Vi är tacksamma för allt material som vi kan tänkas få hjälp med, även sådant som inte har med borgar eller katedraler att göra, ex. kolloseum eller andra stora mästerverk.

Hoppas du förstår. Annars kanske du kan lägga till mig på msn/icq (skriv vilken) så kan vi diskutera lite där.

MvH//Erik

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 4 oktober 2004, 13:56

Ah... ok, jag vet inte om jag kan tillföra så mycket i så fall (en del av oss gamlingar måste jobba stup i kvarten ;-))

Jag ska se om jag kan komma på nåt - Ö-vik är väl inte direkt någon centralort i svensk medeltidsarkitektur (så nu kan någon mer kunnig rätta mig där).

Om ni har tid så rekommenderar jag fortfarande böckerna jag nämnde. Om katedralbyggena tycker jag det borde finnas litteratur men jag har inga titlar att komma med.

Feign_Foranger
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 oktober 2004, 11:07
Ort: Örnsköldsvik - Ångermanland

Inlägg av Feign_Foranger » 4 oktober 2004, 13:57

alltså..tror du har missuppfattat mig lite...Det gäller inte saker i Ö-vik, utan i hela europa. Vad som helst som är till nytta. Engelska sidor funkar också bra.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 4 oktober 2004, 14:06

nejdå, jag menar bara att den lokala anknytningen kan bli svår att göra.

Feign_Foranger
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 oktober 2004, 11:07
Ort: Örnsköldsvik - Ångermanland

Inlägg av Feign_Foranger » 4 oktober 2004, 14:06

Lokala anknytningen? vad menar du med det?

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 4 oktober 2004, 14:38

Det jag pratade om först - att en lokal eller nutidsanknytning är väldigt bra i projektarbeten. Eftersom det inte är projektarbete det handlar om så blir det nog irrelevant.

Feign_Foranger
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 oktober 2004, 11:07
Ort: Örnsköldsvik - Ångermanland

Inlägg av Feign_Foranger » 4 oktober 2004, 14:41

Ahh..då förstår jag..gajajde inte var det blev relevant i forra posten.

Så du har inga tips på hemsidor eller dyl då?

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 4 oktober 2004, 14:43

Inte så konkret som ni behöver - tyvärr. Jag gissar att ni inte har så mycket tid på er?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 4 oktober 2004, 14:46

Jag tror att ni skall skippa pyramiderna. Ni lär få mer än nog med material ändå.

De stora katedralerna är intressanta. De finns så vitt jag vet inga riktigt bra beskrivningar om hur de uppstod. Jag menar, det var och är ju grandiosa skapelser.
Visst utvecklas de med tiden, men det är ändå en gåta hur kunde man komma på att göra något så storartat utan speciellt många pröva sig fram.

Det jag läste det var att abboten i tror jag St Denis nära Paris, vid den tiden rikaste klostret i Frankrike, ville bygga en extra fin kyrka. Och så blev det, och det vart den första storkatedralen.


Även borgar är rätt intressanta. Inte borgar i sig, men man byggde ju många borgar och ibland på förvånansvärt kort tid. De måste ju ha tagit enorma resurser ur den tidens samhälle, och ändå orkade man.

Borgar och storkyrkor är kanske ett bevis i sig på att högmedeltiden inte alls var någon fattig tid under knapphetens stjärna, snarare var det en rik tid med oerhörda resurser.

Och den tidigare medeltiden? Tja, då plågades Europa av Vikingar, Araber och magyarer...

Feign_Foranger
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 oktober 2004, 11:07
Ort: Örnsköldsvik - Ångermanland

Inlägg av Feign_Foranger » 4 oktober 2004, 15:12

Allt sånt här har vi redan fakta på, det är själva byggkonsten som vi behöver veta mer om...ursäkta att jag tjatar, men som Theo antog så har vi lite tid på oss. Ni har ingen riktig koll på hur de byggdes då?

Egypterna var grymma, de byggde "sandslott" runt byggnationerna så att de kunde styra upp dessa magnifika skapelser. Sen så fick någon sopa undan sanden och Voilá - en grym byggnad. Det jag skulle vilja veta är om slott och katedraler byggdes på samma sätt eller om de enbart förlitade sig till byggställningar, liknande de vi har idag?

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 4 oktober 2004, 15:26

Byggställningar. De förankrades i själva byggnaden, hålen finns ofta synliga än idag ("skottgluggar" brukar en del anta, trots att de aldrig går igenom hela väggens tjocklek), och byggdes upp tillsammans med byggnaden.

Man kan väl notera att även om egyptierna kunda släpa många ton sten (eller att deras slavar kunde) så är konsten att slå valv i en katedral ... jag tror inte egyptierna kunde det. Olika valvslagningstekniker är centrala i byggnadskonsten under antiken, medeltiden och ett tag framåt. Såvitt jag förstår - att kalla mig amatör på området vore att överdriva mina kunskaper.

Slå upp "valv" i NE och jobba er fram från det, kanske kan vara en idé?

Feign_Foranger
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 oktober 2004, 11:07
Ort: Örnsköldsvik - Ångermanland

Inlägg av Feign_Foranger » 4 oktober 2004, 15:48

Tack för hjälpen. Det ska jag kolla upp.

(andra som läser tråden får fortsätta att svara :P )

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 4 oktober 2004, 16:02


Skriv svar