Synen på tid och framtid

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Plutokraten
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 22 juni 2003, 11:18
Ort: Sverige

Synen på tid och framtid

Inlägg av Plutokraten » 29 september 2004, 13:29

När jag av en ren slump sökte igenom nätet efter information, så snubblar jag över Gustav II Adolfs sida på Susning och hittar denna lilla anekdot:
En av Gustav II Adolfs amiraler, [Claes Fleming]? oroades för att tillgången på ekar skulle tryta. Han beordrade därför nyplanteringar bla på Visingsö. Ekarna är nu, nästan 400 år senare, leveransklara, men teknikutvecklingen har för länge sedan gjort dem obsoleta för det tänkta användningsområdet.
Det fick mig att fundera. Hur såg egentligen medeltidsmänniskorna på tiden, och främst, framtiden? Visst, nu levde ju inte GIIA på medeltiden, men jag tror inte det skiljer sig SÅ mycket mellan medeltiden och t.ex 1600-talet.. Finns det några skriftliga skildringar från tiden? Tänker på 60-talets människor som andaktigt tänkte "år 2000" och såg privata rymdskepp á la The Jetsons framför sig. :wink:

Claes Fleming och den svenska regeringen måste ju ha varit säkra på att man skulle bygga skepp i trä "fortfarande", dvs 400 år senare.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Synen på tid och framtid

Inlägg av Hexmaster » 29 september 2004, 15:55

Härlig anekdot... Är den sann?

Att ha en uppfattning om framtiden överhuvudtaget känns ganska modernt, någonting som började på 1800-talet (Jules Verne) som ju kännetecknades just av en accelererande teknisk utveckling. När sådan utveckling inte är lika påtaglig så utgår man från att folk om hundra år kommer att ha likadana möjligheter som idag, om man ens tänker tanken.

Kan inte komma på något som ens liknar "framtidsstudier" - Nostradamus går väl inte att jämföra med, "Utopia" kanske fast den känner jag just inte mycket mer till än namnet...

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 29 september 2004, 16:04

Ekarna på Visingsö är såvitt jag vet en sann anekdot och de ska också ha anmälts "leveransklara" någon gång på senare halvan av 1900-talet. Om det var GIIA's era som planterade dem vet jag inte, men historien berättas som sann och trovärdig på Visingsö, av både guider, skyltning och tryckt material sist jag var där (vilket var länge sen).

Just framtidsfantasier/visioner från medeltiden kan jag inte erinra mig några, men av visst intresse är ju katarernas visioner. Det är då snarast filosofiskt/religiöst grubbleri det handlar om, men omsatt i konkreta termer på ett väldigt intressant sätt.

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: 8 juli 2003, 14:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Ulf T » 29 september 2004, 17:47

Jag vill minnas att det var på -90-talet de anmäldes som klara för leverans. Angående tidsuppfattningar, bör man nog ha klart för sig att båtar ditintills alltid hade tillverkats av trä. Det förefaller mig därför som att det, för en människa som levde på den tiden, skulle vara en högst rimlig tanke att även 2000-talets båtar skulle vara av trä. Utvecklingen har ju faktiskt gått ruggigt fort under de senaste 200-300 åren, jämfört med tidigare perioder. Och utvecklingen ser ändå ut att bara accelerera.

Skriv svar