försvenskning av finland under medeltiden?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Dass
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 juni 2002, 17:49
Ort: Sverige

försvenskning av finland under medeltiden?

Inlägg av Dass » 25 september 2004, 12:49

Hej
jag ska skriva ett arbete om medeltiden i Sverige.
jag hade tänkt att fråga om någon vet lite om det skedde någon försvenskning av finland samt hur den gick till?

tackar så mycket

Nidhogg
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 september 2004, 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Nidhogg » 27 september 2004, 08:17

Det har ju aldrig varit tal om någon egentlig försvenskning av Finland språkmässigt, och kulturmässigt har det skett under så lång tid att jag finner det svårt att hitta någon litteratur över det...

Men om du hittar något vore det intressant... Hoppas någon som kan något om det skriver en post.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 27 september 2004, 08:30

tja. en fundering jag haft ibland är att de finnar som blev kända hade väldigt sällan typiska finska namn. antingen hade de latiniserade namn eller också svensk-liknande namn. (även om man kan ana av många av dessa svensk-klingande namn att de hänger på finnar/svensk finnar; Wrede, Klingspor, Sprängtporten, Stålhandske - tror jag var samtliga av finsk ursprung).

Därmed vill jag givetvis inte antyda att det finska folkets djupa massor var mörka och obildbara och utan hopp om förbättring :P

utan det jag menar är att de finnar som ville stiga upp i samhället fick gärna göra det - men de var tvungna att göra det på svenska villkor.
ingen full jämlikhet här inte.

Dass
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 juni 2002, 17:49
Ort: Sverige

Inlägg av Dass » 27 september 2004, 20:32

Intressant, jag har alltid fått bilden av att senare i historien så har det inte varit något snack om försvenskning, alltså en finne var likke mycket svensk som en dalmas, upplänning osv.
men jag tycket ju att någonstans borde ju ett försvenskning ha skett men det kanske skedde med automatik iochmed att kristendomen kom till Finland?

vad tror ni?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 27 september 2004, 20:42

Stefan skrev:tja. en fundering jag haft ibland är att de finnar som blev kända hade väldigt sällan typiska finska namn. antingen hade de latiniserade namn eller också svensk-liknande namn. (även om man kan ana av många av dessa svensk-klingande namn att de hänger på finnar/svensk finnar; Wrede, Klingspor, Sprängtporten, Stålhandske - tror jag var samtliga av finsk ursprung).

Därmed vill jag givetvis inte antyda att det finska folkets djupa massor var mörka och obildbara och utan hopp om förbättring :P

utan det jag menar är att de finnar som ville stiga upp i samhället fick gärna göra det - men de var tvungna att göra det på svenska villkor.
ingen full jämlikhet här inte.
Finland var en del av Sverige inte en koloni. Sverige bestod av fyra delar: Götaland, Svealand, Norrland och Finland. Finländarna var inte diskriminerade.

Det "finska" uppstod ganska sent. Det var en medveten finnisering av Finland, genomförd av den svensktalande finska överklassen. Fram till mitten av 1800-talet var svenskan det helt dominerande officiella språket. Tror att t ex sockenstämmoprotokoll skrevs på svenska även i de finsktalande delarna av Finland.

Det har vad jag vet aldrig genomförts någon medveten försvenskning av Finland, lik den i de gamla danska delarna. Däremot har det pågått en förfinskning av landet. Merparten av finländarna har sitt ursprung i Skandinavien - även de finsktalande.

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 12 augusti 2003, 18:20
Ort: Ryttmästargården
Kontakt:

Inlägg av Franq » 28 september 2004, 03:09

Dass, jag tror den här artikeln kan ge dig de svar du söker.

Artikelsammandrag
Korståg till Finland
Syftet var i första hand att kristna Finland och Baltikum. I alla fall heter det så - många forskare ställer sig i dag tveksamma till de svenska korstågen. Ägde de ens rum?
Sverige var ännu ett ganska nykristnat land när korstågsideologin började växa fram i slutet av 1000-talet. Den kyrkliga organisationen var under uppbyggnad, kungamakten svag och omstridd och den kontinentala riddarkulturen hade ännu inte fått fäste. Svenskt deltagande i korstågen till det Heliga Landet var därför blygsamt.

Senare under medeltiden utgick däremot korståg från Sverige. I alla fall hävdar vår historieskrivning det. Det sägs t ex att Sverige under medeltiden införlivade Finland genom tre skilda korståg. Författaren och tillika historieprofessorn Erik Gustaf Geijer var en av dem som på 1800-talet bidrog till en sådan historieskrivning.

Den finska nationella historieskrivaren Yrjö Koskinen menade på 1860-talet att kristna och svenska korståg i Finland krossade en gammal god inhemsk samhällsordning. Han rekonstruerade en militär erövring, på grundval av ett magert skriftligt källmaterial, där olika delar av Finland kristnades samtidigt som de inlemmades i det svenska riket.

Historien om hur Finland blev svenskt är dock komplicerad och utdragen. Det började egentligen med en svensk bondekolonisation längs kusterna, troligen någon gång i början av 1100-talet och ett par århundraden framöver. På detta sätt uppstod den finlandssvenska befolkningen. Finland blev först en del av den svenska kyrkoprovinsen under ärkebiskopen i Uppsala. Det var betydligt senare, först under 1200-talet, som en kyrklig organisation gradvis byggdes upp i Finland. Och mot slutet av 1200-talet skaffade sig den svenska kungamakten ett allt starkare grepp om det som skulle bli den östra rikshalvan. Stora borgar anlades som kontrollpunkter och som centrum för förvaltning och skatteuppbörd.

Den svenske kung Erik har tillskrivits en viktig roll i denna process. Erik var alltså den kung som efter sin död med tiden blev det svenska nationalhelgonet och kom att kallas Erik den helige. Men egentligen vet vi ingenting om honom som historisk person, varken om hans ursprung eller hans gärning som kung. Uppgifterna om att han skulle ha företagit ett korståg mot Finland förekommer först i den helgonlegend som nedtecknades över honom. Den är från slutet av 1200-talet, närmare halvtannat århundrade efter de händelser som den utger sig för att skildra.

Läs om myt och verklighet kring de svenska korstågen i F&F 2/01.
Av Thomas Lindkvist
F&F 2/01 sid 18 - 23.
Adress på webben: http://www.fof.se/?id=01218

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 28 september 2004, 10:21

Under medeltiden så finns ingen "svenskhet" som vi idag känner den så det är därför felaktigt att tala om en försvenskning av Finland under medeltiden. Däremot så kan man tala om att Finland kristnades, att svensktalande koloniserade delar av Finland och att Finland styrdes av från Sverige.

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 12 augusti 2003, 18:20
Ort: Ryttmästargården
Kontakt:

Inlägg av Franq » 28 september 2004, 11:22

Nåja, ingen kan väl motsäga att det skedde en större inflyttning av "svenskar"(eller åtminstonde det som skulle komma att tolkas som svenskar århundraden senare) till Finland under tidig medeltid.

Jag håller dock med om att en "försvenskning" i reell mening är svårt att tala om eftersom nationalstaten Sverige inte direkt var så tydlig så här tidigt. Men visst har vi satt våra influenser på Finland?!!

Användarvisningsbild
Tolvis
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 augusti 2004, 12:15
Ort: Sthlm

Inlägg av Tolvis » 28 september 2004, 11:40

Franq skrev:Men visst har vi satt våra influenser på Finland?!!
I mina öron låter detta konstigt.. Jag tycker tvärtemot att Finland "förfinskats" efter det att Sverige halverats. Jag menar att influenserna avtar mer och mer.. Exempelvis undervisas engelska obligatoriskt i skolarna istället för svenska som det var tidigare, och om inte jag är helt ute och cyklar nu är svenska språket endast tillvalsämne.

Det rådde en stor depression efter det att vi förlorat halva vårt kungarike dvs Finland. Kanske den största depressionen vi någonsin varit med om!
Jag tycker det är en stor underdrift att säga att vi satt våra influenser på Finland. Det var ju halva Sverige under lång period som sagt!

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 12 augusti 2003, 18:20
Ort: Ryttmästargården
Kontakt:

Inlägg av Franq » 29 september 2004, 01:52

Jag talar om medeltiden eftersom det var det tråden handlade om, hur folk från våra trakter koloniserat och idkat korståg mot det som skulle komma att kallas finland senare.

Jag tror att vi hade ganska stor influens på de västra delarna av finland, annars känns det konstigt att så många talade svenska som modersmål i dessa bygder.

Men jag är inte vidare påläst på området så jag kan ha fel...

Angående svenska språket i finland så diskuterade vi det häromdagen på ett annat forum. Då sade en finnska (kallad Essi) följande:

Essi:
"Well if I get a bit more serious. Its very much because we are forced to study swedish in school. But I dont think word "hate" really is right for this icon_rolleyes.gif About all neighbor countries seem to have kinda loving competition and teasing thing :)"

Essi:
"Its very highly argued issue (and taboo for swedish speaking ppl here) why everybody is forced to be dual languaged. Least you can get away with is 3 years swedish studies. But quite many - like I - have studied 10 years swedish without slightest interest to the language itself"

Emellan säger någon annan:
"I think it might have something to do with the fact that Finland was a part of sweden until the Finnish War of 1808-1809 when Russia annected Finland."

Essi:
"true, that is our history, there have always been swedishspoken and finnishspoken ppl in here, and swedish is still our other official language. personally i dont see any bad with that, i think that is language that unites us nordic countries. of course some finnish ppl who live close to russian border for example, don't have to use, or they don't hear swedish that much... so i understand them having lack of interest of it."


(hela tråden kan läsas på:
http://entropia-pioneers.kicks-ass.org/ ... c&start=30 )

Jag har hört fler finska vänner resonera liknande så jag tror inte hon har direkt udda åsikter.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 29 september 2004, 08:29

75% av den finländska befolkningen tycker att den finlandssvenska kulturen är en omistlig del av Finland.

Svenskan har precis plockats bort från den finska studentexamen.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, merparten av befolkningen i Finland har ett västligt ursprung. (utifrån fördelningen av blodgrupp).

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Försvenskning av Finland under medeltiden?

Inlägg av Ralf Palmgren » 29 september 2004, 12:55

För att verkligen befästa och integrera Finland till en fullt naturlig del av Sverige flyttade under Birger Jarl dagar på 1200-talet en stor mängd svenskar över till Finland. Dessa ses som förfäder till dagens Finlandssvenskar.

Skriv svar