Hur utrotades Kipchaqerna

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Nico
Medlem
Inlägg: 204
Blev medlem: 21 augusti 2003, 18:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Nico » 21 september 2004, 17:59

fyffes skrev:
Hexmaster skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Djinghis Khan skrev:Sedan att tatar skulle vara ett själlsord låter ju befängt, då tatarerna själva (inkl. vår gode Nico här) kallar sig tatarer... Det heter ju tatarstan osv, inte sant?
Av intryck av både dig och Lindir, så kanske jag förväxlat det med tattare i huvudet... Jag var under intrycka att tattare var sprunget ur tatar, och att skillnaden varit något flytande.

Mvh -Dan
:) Tattare lär komma från tatar, stämmer. Någon "flytande skillnad" är det inte frågan om utan ett misstag, alltså att man trott att de som idag kallas resandefolk var tatarer. Men även om "tattare" onekligen blivit ett skällsord så påverkar det ju inte ursprungsordet.
Heh, det var lustigt... Jag har aldrig tänkt på var det ordet skulle kunna komma ifrån.
Vad heter Tartar på det språk som det kommer ifrån?
Vad menar du på Tatariska eller på det språket som ordet kommer från?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 september 2004, 20:52

(Klippte bort lite quote-gröt, hoppas ingen misstycker)

Vad jag hittar i hastigheten är att "tatar" lär ha turkiskt ursprung, eller kanske eventuellt kinesiskt, och att det skall ha varit benämningen på mongolerna. Att dagens tatarer i Tatarstan kallar sig för ett ord som ursprungligen kommer från ett annat språk är ingen orimlighet, det finns det fler exempel på från världens alla hörn.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 21 september 2004, 21:09

Enligt vad jag har hört så är Tattare inte kopplat till Tatar, utan detta skulle bara vara ett missförstånd från början. Det vill säga att man trodde att resande folk kom från Tatarstan.
Jag kan inte styrka detta med källor, men någon mer bevandrad kanske kan rycka in?

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 september 2004, 21:48

Robert_Kropotkin skrev: Jag kan inte styrka detta med källor, men någon mer bevandrad kanske kan rycka in?
:) Jag gör så gott jag kan... Här är Olaus Petri i Stockholms tänkebok av år 1512:
Samme år som Steen war høffuitsman worden kom en på off thet folket som fara omkring ifrå thet ena landet til thet andra, them man kallar Tatare, hijt i landet och til Stockholm førra handhe the aldrigh her warit.
Tatarer var man inte helt obekanta med, att de olika folken förväxlades är särskilt sannolikt med tanke på likheten i uttalet. Men notera att den jämförelsevist lärde Olaus inte drar slutsatsen själv utan bara säger vad folk i allmänhet sade.

Det ligger nära till hands att jämföra med zigenare som troddes komma från Egypten = "Gypsies".

Skriv svar