Bild på tempelriddarkors?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
stormaz
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 september 2004, 17:17
Ort: Växjö/Mora

Bild på tempelriddarkors?

Inlägg av stormaz » 17 september 2004, 17:25

Köpte DVD:n Arns Rike häromdagen har snart kollat på alla avsnitt, ruskigt intressant även efter att det att jag har läst lite och kommit på att allt som Guillou säger inte är bekräftat. Men det finns väl några teorier om saker och ting antar jag. Nu till saken :)

Tycker detta stora röda kors som tempelriddarna är ruskigt snyggt men hittar ingen stor/bra bild på det någon som sitter på nån bra bild kanske?
Dessutom är det korset jag menar det riktiga tempelriddarkorset eller är det något annat, sökt lite på internet och fått upp en massa olika saker. Korset jag menar ser ut såhär: Bild

Ni kanske har någon sida där man kan läsa en massa om olika symboler och vad de betydde/vilka som bar dem på medeltiden. Nu är väl hälften nazist symboler och resten är väl tagna av några andra idioter ;)

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 17 september 2004, 17:49

Här är en mkt bra site med närliggande info:
http://hem.passagen.se/jonar242/

stormaz
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 september 2004, 17:17
Ort: Växjö/Mora

Inlägg av stormaz » 17 september 2004, 18:32

Där fanns det mycket att bläddra igenom. Verkar som Svenska Frimurar Orden har tagit över (eller snott?) det röda korset jag söker efter.

Jag har dock inte fortfarande svar på vad det står för från början!

-Klingberg-
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 16 september 2004, 19:07
Ort: viken

Inlägg av -Klingberg- » 17 september 2004, 19:15

Men iom. att frimurarna säger sig "härstamma" från tempelherreordern, så kan man väl inte direkt säga att dem stulit korset?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 17 september 2004, 19:43

Frimurarorden kommer inte från Tempelriddarorden. Frimurarorden har sitt ursprung i medeltidens skrån och gillen.

Det röda korset är inte en internationell symbol för frimureriet utan en symbol för det svenska frimureriet.

Användarvisningsbild
B Wadbring
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 januari 2004, 11:41
Ort: Lagmansholm, Västergötland
Kontakt:

Inlägg av B Wadbring » 18 september 2004, 23:49

Owe Wennerholm skriver i sin skrift 'Korsriddaren i Forshem och Tempelriddarorden' att korset du visar är ett Sankt Georgskors som tidigt kom att användas av korsfararna som ett kännetecken för deras kamp mot mot muslimerna och för erövringen av de heliga platserna - som Jerusalem.
Korset är lätt att förväxla med det mantuanska korset som har lätt svängda armar.

Owe skriver vidare att Sankt Georg var ett helgon, en av de 14 s.k. nödhjälparna, och skall ha varit en tapper kappadokisk krigare som för sin kristna tro led martyrdöden under Diokletian i början av 300-talet (det där begrep jag inte ett dugg av...)

Bild
Sankt Georgs kors
Bild
Mantuanskt kors
Bild
Malteserkors/Johanniterkors

Bengan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 september 2004, 09:31

Min avatar kanske också kan hjälpa dig? Iof så finns det ju redan ett malteserkors, men iallafall. :)

Hursomhelst är du fri att använda det. :)

stormaz
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 september 2004, 17:17
Ort: Växjö/Mora

Inlägg av stormaz » 19 september 2004, 11:23

B Wadbring skrev:Owe Wennerholm skriver i sin skrift 'Korsriddaren i Forshem och Tempelriddarorden' att korset du visar är ett Sankt Georgskors som tidigt kom att användas av korsfararna som ett kännetecken för deras kamp mot mot muslimerna och för erövringen av de heliga platserna - som Jerusalem.
Korset är lätt att förväxla med det mantuanska korset som har lätt svängda armar.

Owe skriver vidare att Sankt Georg var ett helgon, en av de 14 s.k. nödhjälparna, och skall ha varit en tapper kappadokisk krigare som för sin kristna tro led martyrdöden under Diokletian i början av 300-talet (det där begrep jag inte ett dugg av...)

Bild
Sankt Georgs kors
Bild
Mantuanskt kors
Bild
Malteserkors/Johanniterkors

Bengan
Tackar, är Mantuanska korset jag menar. Va lite intressant detta, ska nog läsa lite mer om tempelriddare.

Användarvisningsbild
B Wadbring
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 januari 2004, 11:41
Ort: Lagmansholm, Västergötland
Kontakt:

Inlägg av B Wadbring » 19 september 2004, 13:37

Owe Wennerholm igen:

"Det Mantuanska korset kan ibland förväxlas med med Sankt Georgskorset och är en heraldisk term. Olika slags kors med utsvängda armar förekommer ända från 300-talet, och bland förebilderna till det mantuanska korset kan nämnas de stora juvelprydda korsen i mosaiker från 500-talets Ravenna. Denna korsvariant kan möjligen ha sitt ursprung från Mantua eller Mantova, som är en stad i SÖ Lombardiet, Italien. Efter langobardväldets fall 568 blev biskoparna av Mantua stadens härskare.

Bengan

Skriv svar