Riddardubbningar

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
-Klingberg-
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 16 september 2004, 19:07
Ort: viken

Riddardubbningar

Inlägg av -Klingberg- » 16 september 2004, 19:14

Hej! undrar lite om detta fenomen. (under medaltiden)
-Hur gick själva cermonin till?
-Vilka kunde bli dubbade?
-Vem hade rätt att utföra dubbningen?

Nu undrar jag inte bara hur detta gick till i Sverige utan också i övriga Europa...
Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Spenen
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 2 oktober 2004, 12:24
Ort: Orminge

Inlägg av Spenen » 2 oktober 2004, 21:32

Det vanliga var massdubbningar alltså flera riddare dubbades samtidigt. Ofta i samband med högtidsdagar eller före fältslag.
Ett rituellt bad före cermonin för att rena och bereda sin själ.
De kunde även bikta sig och delta i en nattlig mässa.
Efter badet fördes riddaren fram i vackra kläder för att motta "ridderlighetens gåva", att bli invigda i riddarståndet. Utdelning av gåvor, en häst en rustning och vapen.
Sedan överlämnandet av svärdet och det rituella slaget med flatsidan på skuldran själva "riddarslaget", det man ser oftast i medeltida illustrationer.

Någon annan kanske vill berätta mer?

Lulle
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 maj 2003, 20:53
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Lulle » 3 oktober 2004, 12:51

Heliga Birgitta har beskrivit en riddardubbning på följande sätt.

Ceremonin är förlagd till en kyrka och ägde rum i samband med mässan. Kungen eller någon annan som förrättade dubbningen förestavade eden varefter symbolerna för den nya värdighetenöverlämnades "se, jag antvardar dig svärdet i dina händer, att du skall hava ditt liv ospart för guds kyrka och tro, att du skall nedtrycka Guds ovänner och värja Guds. Därefter antvarde honom skölden, och säge: jag antvardar dig skölden. att du skall hjälpa änkor och faderlösa barn och därtill att du skall öka Guds heder i allting." Ceremonin avslutades med nattvardsgång.

En svensk riddared från 1400-talet är känd.
"Jag beder mig så Gud huld, jungfru sancta Maria, sanct Erik och sanct Knut att jag vill efter min yttersta makt med liv och gods beskärma den heliga kristna tron och evangelium och hålla och värna kyrkan och hennes tjänare vid deras frihet och frälse, stånda mot orätt, styrka frid och rätt, beskärma fader och moderlösa barn jungfrur och änkor, vara trygg och trogen min konung och mitt rike, att rätt hålla och ära mitt ridderskap och hovverk. Gud till heder, efter min bästa förmåga. Så hjälpe mig gud."

Källa: "Den svenska historien del 3".

/Lulle.

Skriv svar