Birger Jarl samt Birger Brosa?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Birger Jarl samt Birger Brosa?

Inlägg av Uruk-Hai » 27 juli 2004, 00:19

Var inne på sidan nedan som jag hittade efter ett visst sökande på nätet och noterade att det fanns vapensköldar med tinkturer för Birger Brosa och Birger Jarl.
Stämmer dessa i sin riktighet?

http://wadbring.com/historia/index.htm

Andra förslag på hur deras vapen skulle ha tett sig emottages tacksamt tillika bra litteratur eller siter med tolkningar för tidig svensk medeltida heraldrik.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 11 augusti 2004, 14:48

Den frågan kanske Wadbring själv borde svara på, han är ju aktiv på detta forum :wink:

Birger jarls vapen var ju det så kallade folkungavapnet, som än idag ingår i det svenska riksvapnet. Det får väl anses väl belagt.

Birgers son kung Valdemar förde dock inte folkungavapnet, utan sin företrädare Erik den läspe och haltes vapen med tre krönta leoparder. Däremot förde Valdemars bror kung Magnus Ladulås folkungavapnet, men med den skillnaden mot sin fadern Birger jarl att lejonet var krönt, för att markera kungavärdigheten.

En bra artikel om riksvapnet (om än plankad från gamla hederliga Nordisk Familjebok) finns på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_riksvapen

När det gäller Birger jarls farbror Birger Brosa, så antyder hans sigill att han förde en lilja, eller möjligen en liljespira på skölden. En liljespira skulle kunna ha varit ett tecken på jarlavärdigheten. Jag vet inte om tinkturen, på rött en vit lilja/liljespira, är korrekt, eller en efterhandskonstruktion.

En sida med ett urval svenska medeltidsvapen är: http://www.adelsvapen.com/medeltidsvapen/

Den bygger på Jan Ranekes Svenska medeltidsvapen, standardverket inom området.

Användarvisningsbild
B Wadbring
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 januari 2004, 11:41
Ort: Lagmansholm, Västergötland
Kontakt:

Inlägg av B Wadbring » 11 augusti 2004, 20:50

Tja, jag och källor...

Kikade runt lite bland mina böcker och fann en avbildning av Birger Jarls kontrasigill, använt 1250-54, i Jan Svanbergs bok Furstebilder från folkungatid, s. 38. Där är skölden med hjärtan.
I hans andra sigill, s. 107, finns den återgiven med rosor, använd 1257.

Vad gäller Birger Brosa så är hans vapen känt från 1160-talet - liljans exakta utseende är dock något man verkar träta om...

Bengan

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Inlägg av Uruk-Hai » 12 augusti 2004, 18:56

Tackar så mycket för svaren. Hade faktiskt givit upp hoppet i denna tråd.
Lite mera undringar dock:

Vet man om Birger Brosa var med i slaget vid Bjälbo 1173? Eller antas det bara? Även 1173 verkar vara omdebatterat, ofta hänvisat till 1170-talet? Vet man datum eller årstid för slaget?

Skriv svar