Längsta europeiska freden?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Längsta europeiska freden?

Inlägg av jofredes » 15 juli 2004, 19:39

Medeltiden var ju en tidsperiod där krig snarare var regel än undantag, hur lång var den längsta freden ett rike/furstedömme upplevde under den här perioden?

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 16 juli 2004, 19:27

Jag skulle kunna tänka mig att det är Schweiz, de har väl aldrig varit i krig? Detta är en gissning från min sida, endast.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 16 juli 2004, 23:22

Eeeeh! Det märks att du är ny här. Schweiz såg en hel del krig under medeltiden, faktum var att de schweiziska soldaterna ansågs vara Europas bästa och mest fruktade soldater(de besegrade både österikare och fransmän) fram tills dess att de åkte på stryk av de tyska landsknektarna. Schweiz börjde dock att existera först i början på 1300-talet jag har dock inte längden på frederna i huvudet, fred blir i detta fall dock en definitionsfråga eftersom Schweizarna mot under 1400-talet hyrde ut sina soldater i tex de burgundiska krigen utan att landet själv var i krig.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 17 juli 2004, 02:08

Schweiz krigade hela 1400-talet för att vinna oberoende mot Tyska Riket och Frankrike, och för att expandera. Först vid freden i Basel 1499 erkändes deras oberoende från Tyska Riket.
Vid 1515 förlorade de slaget vid Marignano, och därmed upphörde deras expansion.
Napoleon erövrade Schweiz, och vid Wienkongressen garanterades därefter landets eviga neutralitet av stormakterna (1815) vilket är orsaken till deras fortgående brist på krigiska äventyr möjligen...

Rimligen borde ju någon tysk eller italiensk småstat kunnat komma undan krigen under denna period... Men jag vet inte, för jag har inte räknat.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 17 juli 2004, 03:02

Du får vara lite ödmjuk mot nya och gamla medlemmars kunskaper Jofredes, jag hade inte en aning om Schweiz förehavanden.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 17 juli 2004, 10:23

Tack för all info, medeltiden är dock ej mitt specialämne, och som jag tidigare nämnde, det där om Schweiz var en vild gissning.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 17 juli 2004, 12:02

Vatikanstaten kanske? :) Jag har tyvärr ingen aning om hur gammal den är, men ett par hundra år är väl inte och ta i. Och jag tror inte att Påven ville ha krig.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 17 juli 2004, 12:52

Vatikanstaten? Nja. Jag kan inte dess historia så noga, men under historisk tid var den tämligen krigisk den också.
Använde de inte egna trupper kunde de alltid hyra dem.

Vatikanstaten som vi känner den, ett slags pittoresk stadsdel/område i Rom - dock med radiostation, frimärksutgivning, schweizergarde och faktiskt även liten men dock järnvägsstation tillkom nån gång under 1920-talet har jag för mig.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 17 juli 2004, 13:20

Stefan skrev:Vatikanstaten? Nja. Jag kan inte dess historia så noga, men under historisk tid var den tämligen krigisk den också.
Använde de inte egna trupper kunde de alltid hyra dem.

Vatikanstaten som vi känner den, ett slags pittoresk stadsdel/område i Rom - dock med radiostation, frimärksutgivning, schweizergarde och faktiskt även liten men dock järnvägsstation tillkom nån gång under 1920-talet har jag för mig.
Ok! Är inte ett dugg insatt i Vatikanens historia, förutom att Påven bor och styr där. :)

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 17 juli 2004, 17:23

Vatikanstaten bildades så sent som 1929 av Mussolini så den kan knappast ha haft fred så länge...

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Längsta europeiska freden?

Inlägg av Ralf Palmgren » 17 juli 2004, 17:51

Vatikanstaten eller den Heliga Stolen grundades året 1929 av Påven Pius XI och den italienska ledaren Benito Mussolini. Då det på denna sida nu diskutteras om medeltiden bör man komma ihåg föregångaren till Vatikanstaten. Kyrkostaten existerade ända fram till oktober 1870 då det blev absorberat in i det år 1861 grundade Italien. Kyrkkostaten existerade redan under medeltiden. Dess huvudstad Rom var centrum för den romersk katolska världen både politiskt och ideologiskt.

M.V.H.
Ralf

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1590
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 19 juli 2004, 00:17

Även om påven var statsöverhuvud så var kyrkostaten knappast fredligare än andra stater. Påven var vid ett flertal tillfällen under medeltiden och senare inblandat i väpnade konflikter med kejsaren och även med andra italienska stater. Min kandidat är istället Island som var en självständig republik från ungefär 930 till 1262 då ön frivilligt förenades med Norge. Under hela dess självständighetstid var Island inte inblandat i något krig mot en annan stat.

Angående tyska och italienska småstater är det lite knepigt ifall man ska räkna dem som självständiga stater. Alla ingick nämligen i det Tyskromerska riket och var därmed också skyldiga att bidra med trupper till kejsarens olika krig.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 19 juli 2004, 19:29

Som nämns ovan blir det en hel del definitionsproblem både angående stater och krig/konflikter och Island kan nog räknas som den mest fredliga staten, fast helt fredlig var det väl knappast under denna tid, det förekom väl en hel del interna fejder, sedan ägnade väl sig både islänningar och deras grannar åt sjöröveri, islänningar tog väl också anställning som legoknektar i externa konflikter?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1590
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 21 juli 2004, 02:15

jofredes skrev:Island kan nog räknas som den mest fredliga staten, fast helt fredlig var det väl knappast under denna tid, det förekom väl en hel del interna fejder, sedan ägnade väl sig både islänningar och deras grannar åt sjöröveri, islänningar tog väl också anställning som legoknektar i externa konflikter?
Att islänningar skulle ha tagit anställning som legoknektar har iallafall jag inte hört talas om, ifall det förekom var det säkert inte i någon större utsträckning än i andra stater. När det gäller inre stridigheter är det 900-talet som brukar räknas som den oroliga tiden med många släktfejder, handlingen i de flesta sagor äger rum under den tiden. Under 1000- och 1100-talet var det däremot med medeltida mått mätt ganska lugnt på Island. Det var först i samband med mordet på Snorre Sturlason ca 1240 som anarki bröt ut på Island. Lag och ordning återställdes först när islänningarna erkände den norske kungens överhöghet 1262.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 21 juli 2004, 02:57

De mindre europeiska furstendömen som befann sig utanför det tyska Rikets överhöghet och inte heller blev indraget i de nationalstatsformeringskrig som präglade 1800-talet borde ligga i förgrunden här. T ex Andorra eller San Marino.

Frågan är ju som sagt i vilken grad dessa utgjorde suveräna stater, eller snarare den analytiska term jag själv föredrar: internationell aktör.

/Forsberg

Skriv svar