Cristoffer Columbus

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
historie 14
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 juni 2004, 18:24
Ort: stockholm

Cristoffer Columbus

Inlägg av historie 14 » 21 juni 2004, 22:41

Hur kunde columbus dö bortglömd och utfattig ja tänkte hur kan man glömma den som inledde det spanska kungarikets storhetstid gjorde han något särskilt för att förtjäna detta det förehåller mig helt obegripligt!!!


Oliver 14 år

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 12 augusti 2003, 18:20
Ort: Ryttmästargården
Kontakt:

Inlägg av Franq » 22 juni 2004, 03:09

Bortglömd blev han ju då rakt inte, han är en av de mest kända personerna i historien.

Utfattig? Var han verkligen det? Jag vill minnas (men vad jag vill minnas är inte alltid det samma som sanningen) att han gjorde anspråk att få bli herre över allt land han upptäckte, men att han endast blev guvernör över nån ö eller provins. Från den måste han väl ha fått någon inkomst?

historie 14
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 juni 2004, 18:24
Ort: stockholm

Inlägg av historie 14 » 22 juni 2004, 12:06

säkert fick han stora rikedommar men från flera böcker och vise versa dog han fattig o bortglömd, med bortglömd så menar jag han själv som person, hans namn e det som levt kvar i århundraden.

och om mina källor e sanna varför blev det så?

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 12 augusti 2003, 18:20
Ort: Ryttmästargården
Kontakt:

Inlägg av Franq » 22 juni 2004, 14:01

Om vi nu förutsätter att det är som dina källor säger, att han dog fattig och bortglömd så får man väl anta att det beror på, att det precis då som i dag, är den med pengarna som har makten.

Columbus hade ju inte själv någon armada av skepp han sände ut, utan höll på i åtskilliga år och tiggde pengar och försökte sälja sin "affärsidé" (för det var nog snarast så han såg det kan jag tänka mig) till både kungahus och handelshus. Några pytsade tilll slut in ENORMA mängder pengar och dessa är de som efteråt ville ha äran OCH avkastning på sina investerade pengar.

Columbus själv må vara uppfinnare och initiativtagare av projektet, men när det väl genomfördes så var han bara en arbetare som fått pengar/resurser för att göra det han fick betalt att göra.

Det är en hård och bitter värld vi lever i...

Skriv svar