Hur kan korstågen ha så olika meningar i böcker

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
historie 14
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 juni 2004, 18:24
Ort: stockholm

Hur kan korstågen ha så olika meningar i böcker

Inlägg av historie 14 » 17 juni 2004, 19:23

För ett bra tag sen läste jag Jan gullios böcker om Arn min första tanke var vilken himla smörja, men när jag orkat mig igenom alla fyra böcker stod jag där förvånad och maktlös, allt gullio sa verkade stämma så perfekt och det jag tog mest fäste vid var boken: tempelriddaren sättet som personer som Gud de Lusignan o gerard de ridefort samt reynald chatilion beskrevs som, alttså onda och extremt dumma som bara tänkte på sig själv var väldigt kritiskt uttalat denna mening delade jag med Jan länge och något annat verkade ossanolikt, ja var verkligen helt övertygad av att det han sade var precis vad som hänt i verkligheten. Då begicg jag sannerligen ett stort fel nyligen läste jag en bok som hette korsriddare, tvärtemot vad Jan berrätat så framstod Guy de lusignan och samtliga andra som sköna riddare, som hjälpte damer i nöd och visste precis vad som var rätt och vad som var fel i krig, desvärre ansågs tempelriddare och johanniterriddare som saracen hatare och att dessa störtade det kristna kungariket i fördärvet. Även Ivanhoe som jag läste ut precis framstod kung richard o alla som mäktiga o ädla kungar medans tempelriddare var dåliga krigare och begick brudrov.
nej jag blir alldelles snurrig av dessa delade meningar sant är emmelertid att alla böcker är äkta riddarromaner där män framstås som ädla medans kvinnor som fagra vad tycker ni vilka har rätt var Guy de lusignan en god och smart konung, var tempelriddare världens bästa krigare och vem eller vad gjorde att det kristna kungariket gick under????


Tacksam för svar!


Oliver 90

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 17 juni 2004, 19:48

det finns bevis på att åtminstone en korsridare kom till det gammla sverige. deras logo finns på en kyrka minns bara inte vart jag ska ta och söka up den och jomma med mit svar

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: Hur kan korstågen ha så olika meningar i böcker

Inlägg av Djinghis Khan » 17 juni 2004, 20:17

historie 14 skrev:För ett bra tag sen läste jag Jan gullios böcker om Arn min första tanke var vilken himla smörja, men när jag orkat mig igenom alla fyra böcker stod jag där förvånad och maktlös, allt gullio sa verkade stämma så perfekt och det jag tog mest fäste vid var boken: tempelriddaren sättet som personer som Gud de Lusignan o gerard de ridefort samt reynald chatilion beskrevs som, alttså onda och extremt dumma som bara tänkte på sig själv var väldigt kritiskt uttalat denna mening delade jag med Jan länge och något annat verkade ossanolikt, ja var verkligen helt övertygad av att det han sade var precis vad som hänt i verkligheten. Då begicg jag sannerligen ett stort fel nyligen läste jag en bok som hette korsriddare, tvärtemot vad Jan berrätat så framstod Guy de lusignan och samtliga andra som sköna riddare, som hjälpte damer i nöd och visste precis vad som var rätt och vad som var fel i krig, desvärre ansågs tempelriddare och johanniterriddare som saracen hatare och att dessa störtade det kristna kungariket i fördärvet. Även Ivanhoe som jag läste ut precis framstod kung richard o alla som mäktiga o ädla kungar medans tempelriddare var dåliga krigare och begick brudrov.
nej jag blir alldelles snurrig av dessa delade meningar sant är emmelertid att alla böcker är äkta riddarromaner där män framstås som ädla medans kvinnor som fagra vad tycker ni vilka har rätt var Guy de lusignan en god och smart konung, var tempelriddare världens bästa krigare och vem eller vad gjorde att det kristna kungariket gick under????


Tacksam för svar!


Oliver 90
Ja du, det är inte lätt. Hur en person framställs beror helt på vem som skriver. Man får ha i åtanke att världen inte är svart-vit - alla människor har både dåliga och bra sidor beroende på vad man ser hos dem, vad det är som man uppskattar. De Lusignan t.ex. kan mycket väl ha varit godhjärtad mot en del personer - såsom fagra damer - men han kan samtidigt ha varit brutal mot "otrogna" och andra motståndare.

Angående tempelriddarnas kvalitet så överdriver Guillou, kolla gärna inläggen i denna tråd:

viewtopic.php?t=15313&start=15
mvh

/Mikael

historie 14
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 juni 2004, 18:24
Ort: stockholm

Inlägg av historie 14 » 17 juni 2004, 20:36

ja de e sant som ni båda skriver men zagat det måste inte vara så att en korsriddare återvänt till sverige de kan ju lika gärna va en präst som tyckte det blev fint med ett kors eftersom kors använder ju även den andliga kyrkan

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 17 juni 2004, 20:40

nu var det så att Zagat syftar på att det är ett Tempelriddar kors...
det kan ju betyda att en medlem i ordern komm til Sverige (kanske inte riddare just)

historie 14
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 juni 2004, 18:24
Ort: stockholm

Inlägg av historie 14 » 17 juni 2004, 20:46

Ja men de kan också betyda att det är tempelherre kyrka med cisterciener munkar som grundare

fyffes
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 11 juni 2004, 14:14
Ort: Kalmar

Inlägg av fyffes » 30 juni 2004, 12:14

Kan inte någon bestämma att Jan Guillous böcker inte ska vara skalmans grund för tempelriddarnas historia? :)
Tempelriddarna var väl inte så "goda" som Jan beskriver dom?

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Inlägg av SolitaryMan » 30 juni 2004, 12:51

Zagat skrev:det finns bevis på att åtminstone en korsridare kom till det gammla sverige. deras logo finns på en kyrka minns bara inte vart jag ska ta och söka up den och jomma med mit svar
Nej, det finns inga "bevis", bara rena spekulationer. Det här ämnet har uttömmande debatterats i den här tråden.

/Martin

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 30 juni 2004, 16:50

fyffes skrev:Kan inte någon bestämma att Jan Guillous böcker inte ska vara skalmans grund för tempelriddarnas historia? :)
Tempelriddarna var väl inte så "goda" som Jan beskriver dom?
Ja du, "goda" och "goda"... Mig veterligen var de mer fromma och mer respekterade av muslimerna än värdsliga korsfarare samt de andra riddarordnarna.

fyffes
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 11 juni 2004, 14:14
Ort: Kalmar

Inlägg av fyffes » 30 juni 2004, 18:04

Jo, möjligt. Tack!

Skriv svar