Medeltid i Medelpad

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Biohaz66
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 juni 2004, 11:40
Ort: Sundsvall

Medeltid i Medelpad

Inlägg av Biohaz66 » 11 juni 2004, 23:35

Hej!

Jag är helt ny här och skulle inte påstå att jag är vidare mycket av en historievetare, men jag har blivit lätt intresserad av den svenska eran 1100-1300 talet. Söker man på den tiden så hamnar man oftast runt öster- och västergötland vilket kanske inte är så konstigt, men var befann sig de norra delarna av Sverige på den tiden och då framförallt Medelpad/Ångermanlands distriktet...

Det kanske finns fler från dessa trakter här som vill leda mig på rätt väg?

Användarvisningsbild
Darius
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 februari 2003, 10:01
Ort: Härnösand

Inlägg av Darius » 12 juni 2004, 11:27

En sida som behandlare en senare tid än den du bad om.

http://www.algonet.se/~hogman/slhist_l.htm

Viggeby har annars en bra sida som handlar om just den byn från stenåldern fram till nutid.

http://www.viggesidan.com/

Eller , http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_h ... e_medeltid

Du skulle i.o.f.s kunna åka upp Till Härnösand och gå på Landsarkivet , 40 Min buss är det värt :)

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 12 juni 2004, 11:44

Ett försök till kort inledning som helt säkert andra kan förbättra och korrigera;

Medelpad och Ångermanland (och Hälsingland) är knutna till Svealands handelsområde redan före vikingatiden. Man spekulerar i vad "Sundsvallskungen" (Högom) kan ha haft för inflytande och sfär, men helt klart bedrevs handel rutinmässigt söderut. Framförallt pälsverk - Sveriges första stora exportvara - och senare järn. Handeln gick dels på vatten men på grund av sjörövarrisken även till lands på en led som i princip motsvarar dagens E4. Ett stort antal eskortborgar finns längs med vägen och de som handlade hade ett eget namn, sydfarare.

Runt 800-900 är nog mellersta Norrland redan inlemmat i den makt som styr söderöver. För Norrlands vidkommande behöver man knappast titta söder om Mälaren för att hitta den. Samma sak gäller f.ö. i viss utsträckning för Finland. Jämtland och Härjedalen knöts till samma handelssfär tack vare att avsättningen för deras malm och pälsverk fanns vid bottenvikskusten men kommer inte på samma sätt under styrelse. Det ska ha funnits en speciell landskapslag, Hälsingelagen, som tillämpades i alla de "av svenskar befolkade delarna av Norrland och Finland". Den är skriven under första halvan av 1300-talet och liknar i mycket Upplandslagen. Landskapen norrut lyder också under upplandslagmannens lagsaga.

Norrland fortsätter nog att vara periferi, politiskt sett. Eriksgatan fortsätter att bara gå söderut. De få orginalkällor jag läst nämner väldigt sällan Norrland. Visst händer det saker där och de är tveklöst en del av landet, men särskilt centrala är de inte. Politiken rör sig kring Svealand och Götaland. Mäktige herrar får då och då förläningar norrut och jag tror inte det är fel att säga att Finland och Norrland har liknande ställning i Sverige efter 1300-talet.

Sanningen är att jag inte kan komma på en enda händelse eller företeelse som mer specifikt har med bottenvikskusten att göra, under hela 1100-1300-talen. Vissa höga herrars förläningar är det enda jag kan komma på, men detaljer kan jag inte minnas där heller.

Den enda källan som beskriver hälsingelagen och som jag har tillgänglig för tillfället är tyvärr Nordisk familjebok, jag vet inte om uppgifterna där stått sig.

Cujomannen
Medlem
Inlägg: 71
Blev medlem: 4 juni 2003, 18:40
Ort: Sundsvall

Inlägg av Cujomannen » 12 juni 2004, 12:35

Ett lästips är "Medelpads äldre urkunder" av Algot Hellbom där han har samlat alla bevarade texter som nämner medelpad med omnejd under medeltiden. Den finns på kulturmagasinet och eventuellt så finns det nått ex kvar på tidsspegeln.
Algot (som nog är den flitigaste medelpadsforskaren) har skrivit ett flertal böcker som rör ämnet så titta runt lite.
De finns som som sagt dock få bevarade dokument som rör Medelpad så man får kika lite på Hälsingland (som hela området norr om ödmården och söder om samernas utbredningsområde kallades under medeltiden) som helhet för att få lite mer källor.
Kan rekomendera Mats Mogrens "Faxeholmen i maktens landskap" för en inblick i det aktuella forskningsläget.

Biohaz66
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 juni 2004, 11:40
Ort: Sundsvall

Inlägg av Biohaz66 » 13 juni 2004, 23:26

Tack för tipsen på länkar och böcker samt den fina "sammanställningen" av Teodric!

Skall försöka dyka in i dessa för att se vad kan hitta på

sternschild
Tidigare medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 2 november 2003, 14:16
Ort: Umeå

Inlägg av sternschild » 14 juni 2004, 01:44

Teodric skrev:händelse eller företeelse som mer specifikt har med bottenvikskusten att göra, under hela 1100-1300-talen.
Ska ha varit ett stort möte om fiskerättigheter i de nordliga älvarna någonstans i mitten av 1300'talet. Tillresta potentater från Sverige och Europa konfererade detta i Umeå. Har inte kollat källan o är vid fel dator för att kunna kolla ens mina egna noteringar om saken. Någon annan som kan ?

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 14 juni 2004, 10:02

Googlade lite och snubblade direkt på ett gammalt nummer av Historiska Nyheter (SHMs tidning), med en artikel som heter Det mångkulturella Norrbotten (kalla mig sydlänning - jag vet att det inte är samma sak!). Fast det bara är en tangent till vad som frågades så kommer i alla fall jag och sitta och läsa alltihop idag:-) Jag tror att det kanske kan finnas lite matnyttigt, åtminstone för den som vet lika lite som jag... dessutom behövs ingen resa till bibblan!
http://www.historiska.se/download/HN62.pdf

sternschild
Tidigare medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 2 november 2003, 14:16
Ort: Umeå

Inlägg av sternschild » 14 juni 2004, 12:54

Teodric skrev:artikel som heter Det mångkulturella Norrbotten (kalla mig sydlänning - jag vet att det inte är samma sak!).
För oss här i norr är det ganska rejält stor skillnad. Norr, Västerbotten och Västernorrland skiljer sig närmast som Skåne, Bohus o Mälarområdena. Artikeln är väldigt centrerad på delar av förhållandena i absoluta norrbotten. Att det finns en hel del brons, järnåldersfynd med sydlig anknytning i norra Sverige är något som ofta glöms bort. Skepssättningar, "vikinga"gravfält och kanske tom ett kloster i Västerbotten är inte direkt det första folk i söder tänker på som norrländsk historia.

Politiskt var det kanske inte någon central landsända under medeltiden men troligen inte betydelselös eftersom ett antal av de rikaste personerna i Sverige bodde häruppe.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Re: Medeltid i Medelpad

Inlägg av Christer Samuelsson » 20 juni 2004, 12:16

Biohaz66 skrev:Hej!

Jag är helt ny här och skulle inte påstå att jag är vidare mycket av en historievetare, men jag har blivit lätt intresserad av den svenska eran 1100-1300 talet. Söker man på den tiden så hamnar man oftast runt öster- och västergötland vilket kanske inte är så konstigt, men var befann sig de norra delarna av Sverige på den tiden och då framförallt Medelpad/Ångermanlands distriktet...

Det kanske finns fler från dessa trakter här som vill leda mig på rätt väg?
Den här länken går kanske lite längre tillbaka,det är Fotevikens mycket intrssanta sidor som du länkas till.
http://www.foteviken.se/sweden/vik2_sod.htm ( Klicka på Medelpad, för du får upp en karta över Sörmland)

Välkommen i Skalmänningarnas skara.
Christer Samuelsson

Skriv svar