Mamlukerna, mongolernas fältslag och pilbågar

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 24 maj 2004, 16:59

Intressant att påpeka är att Mongoliet jämte det lilla landet Bhutan är världens enda mahayanabuddhistiska land, eftersom ju Tibet inte längre är självständigt

/Mikael

Användarvisningsbild
Nico
Medlem
Inlägg: 204
Blev medlem: 21 augusti 2003, 18:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Nico » 24 maj 2004, 22:39

I för sig var det en bild på två personer som bedde i en Moskee i innre mongoliet behöver inte vara Mongoler.
http://www.index-china.com/minority/min ... nglish.htm

testing1
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: 20 maj 2004, 18:17
Ort: Sverige

Inlägg av testing1 » 30 maj 2004, 00:39

Tack så mycket för svaren, speciellt till Djinghis Khan. Dina svar är koncisa och är oftast trevliga att läsa; jag har vandrat runt här på forumet ett bra tag och du har min ohöljda respekt, så sant som det är sagt.

Hur som helst... vad jag läst angående slaget vid Ain jalut så bestod den ursprungliga mongolstyrkan av ett antal som vida översteg det antal som senare kom att drabba samman med mamlukerna. Hur som helst... som jag fattat det så sände mamlukerna hela sin styrka för att möta hela den samlade mongolstyrkan, som mamlukerna hade förväntatat sig vara VÄLDIGT stor.

Men eftersom mongolerna var tvungen att återvända för val av ny härskare eller nåt(den sittande hade dött, eller nåt), så hade deras armée decimerats i och med deras retrett till denna "högtid", och denna del av mongolstyrkan kom senare att möta den samlade mamluk-arméen och därmed min vaga uppfatttning(p.g.a. spridda rapporteringar beroende på olika källor) att styrkeförhållandet skulle vara så stort till mamlukernas fördel. Nu vet jag i och för sig inte vad jag ville komma fram till, antagligen var det en förklaring till varför jag skrev att mamlukarméen var så stor. Men detta stämmer då troligtvis inte.

Förresten, är det någon som har hittat en bra sida med slaget vid Homs(hims) 1281?

Tack på förhand.

*Skrivet i fyllan, men jag tro jag fick fram det jag ville, annars återkommer jag* 8)

testing1
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: 20 maj 2004, 18:17
Ort: Sverige

Inlägg av testing1 » 30 maj 2004, 00:41

*Slurk* :P

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 30 maj 2004, 09:12

testing1 skrev:Tack så mycket för svaren, speciellt till Djinghis Khan. Dina svar är koncisa och är oftast trevliga att läsa; jag har vandrat runt här på forumet ett bra tag och du har min ohöljda respekt, så sant som det är sagt.

Hur som helst... vad jag läst angående slaget vid Ain jalut så bestod den ursprungliga mongolstyrkan av ett antal som vida översteg det antal som senare kom att drabba samman med mamlukerna. Hur som helst... som jag fattat det så sände mamlukerna hela sin styrka för att möta hela den samlade mongolstyrkan, som mamlukerna hade förväntatat sig vara VÄLDIGT stor.

Men eftersom mongolerna var tvungen att återvända för val av ny härskare eller nåt(den sittande hade dött, eller nåt), så hade deras armée decimerats i och med deras retrett till denna "högtid", och denna del av mongolstyrkan kom senare att möta den samlade mamluk-arméen och därmed min vaga uppfatttning(p.g.a. spridda rapporteringar beroende på olika källor) att styrkeförhållandet skulle vara så stort till mamlukernas fördel. Nu vet jag i och för sig inte vad jag ville komma fram till, antagligen var det en förklaring till varför jag skrev att mamlukarméen var så stor. Men detta stämmer då troligtvis inte.

Förresten, är det någon som har hittat en bra sida med slaget vid Homs(hims) 1281?

Tack på förhand.

*Skrivet i fyllan, men jag tro jag fick fram det jag ville, annars återkommer jag* 8)
Varsågod 8)
Ja det stämmer att mongolernas invasionsarmé 1259 hade dragit sig tillbaka till Persien för att invänta resultatet av den nye härskaren (som officiellt blev Khublai) så den styrka som fanns disponibel var två tümed i Syrien under generalen Kit Buqas befäl. Qutuz var opportunist och grep genast tillfället att angripa Kit Buqas ställning, då prins Hülegü själv var borta med huvudarmén.
Hur stor Kit Buqas styrka var vet vi inte som jag tidigare nämnt, men enligt källorna ska han ha haft två tümed - dvs divisioner - under sitt befäl. En Tümen (plural tümed) räknade i teorin 10 000 man, men i själva verket var det sällan som man uppfyllde just det antalet och istället kan en normal tümen ha räknat 6000-9000 man. Vi får dock ha i åtanke att Kit Buqas armé borde ha varit något reducerad (framförallt pga sjukdomar) efter det långa fälttåget - som mest kanske han hade runt 15 000 man och som lägst 9 000 man - men det är bara uppskattningar.

Hur stor Qutus armé var har jag sämre koll på, men säkert är att mamlukregementena endast utgjorde en minoritet av den totala styrkan.

Tyvärr är det nog ganska hopplöst att försöka hitta en sida som behandlar första slaget vid Hims 1281 - slaget är ju inte lika känt som Waterloo direkt...

mvh

/Mikael

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 30 maj 2004, 10:46

"Frankerna" vid Hims/Homs var mycket riktigt en liten trupp med Johanniter från fästet al-Marqab. Enligt Ian Heath så var den Mongoliska armen ca 30.000-80.000 man stark emdans Mamlukerna hade 50.000-60.000 man i sina led. De kristna styrkroan, främst Armenier och Georgier utgjorde 1/3 av den Mongolsiska hären.

Mamlukerna ställde upp med al-Halqa, Junglia Mamluker och Egyptier i mitten. Beduiner och Ayyubier ifrån Hamah och Kerak på höger flygel och Syrier och Turkomaner på vänster flygel.
Mangu ställde upp sina mongoler i mitten och på vänster flygel medans de "kristna" utgjorde höger flygeln.

Trots svåra förluster så bröt de "kristna" sina turkoman erna och de 12.000 syrierna och fördrev dem i vild flykt från slagfältet. Förföljningen forsate ända fram till Mamlukernas läger framför Homs protar där de flyende slaktades ner i stort antal. De kristna forsatte sedan med att plundra lägret medans de överlevande mamlukerna flydde mot Egypten.

I mitten av slagfältet så var Mamlukernas elit-förband hårt pressade av Mongolerns center ända tills dess att en mamluk-officer som låtsades desertera lyckeades nästla sig igenom de mongoliska leden och anfalla Mangu Timur och såra honom så svårt att han föll av hästen.
Samtidigt så anföll 300 beduiner det mongoliska vänster flanken och lägret och plundrade detta.

Den sårade Mangu som nu trodde sig vara på väg att bli omringad berordrade reträtt. Mamlukerna förde nu fram alla tillgängliga styrkor för ett sista avgörande anfall. När Armenierna och Georgierna fick höra att huvuddelen av armen drog sig tillbaka så upphörde de med sitt plundrande och återvände i full fart för att förena sig med huvudstyrkan.
På vägen så passerade de sår nära Sultan Qalaun's stabsplats att han tvignades gömma sina fanor och tystat trummorna för att inte upptäckas (han skyddades bara av en livvakt på 1000 man). När de "Kristna" passerat så anfölls de bakifrån av Qalaun och framifrån av mamluckernas högerflgyel som återvände från sitt förföljande av Mangu och de fick slå sig ut med svåra förluster.
Mongolerna och deras allierad led svårare förluster under sin reträtt än under slaget medans Mamlukerna led svåra förluster under själva slaget.

/Daniel

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 30 maj 2004, 22:07

I vilken bok skriver Ian Heath om Hims? En av de mer utförliga beskrivningar jag hört av slaget...
80 000 resp. 60 000 låter dock alldelles för mycket, skulle vara mycket intressant att se hur de skulle tampats med de logistiska svårigheterna... Värt att påpeka är dock att det fanns väldigt få mongoler i den "mongoliska armen", de flesta ur kärntruppen var av turkiskt ursprung precis som mamlukerna själva

Johanniterna i Margat/al-Marqab blev ju sedan också anfallna och slagna av Qala'un 1285, som hämd för deras stöd till Abakha Il-Khan 1281 om jag inte minns fel

/Mikael

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 30 maj 2004, 22:35

Boken heter "Armies and Enemies of the Crusades 1096-1291" och gavs ut 1978 men har tryckts i flera upplagor. Heath anger oftas väldigt stora truppstyrkor då han ger hela spännvidden av vad källorna beskriver i sina sammanställningar av slagen. Det är sällan om varje slags källor får sig en total och djuplodande granskning eftersom han beskriver nästan samtliga större bataljer under 1071-1299.

Boken har några år på nacken men är svår att överträffa som en startpunkt på vidare forskning. Boken ger en översitk över de olika staterns armeern, deras taktik och hundratalet svart-vita rekonstruktioner av krigsmänen i de olika härarna baserade på fynd, skriftliga och illustrerade källor från perioden. Varje bild åtföljs av en förklarande text.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 30 maj 2004, 22:52

Okey, det verkar ju vara en intressant bok, tackar för tipset

/Mikael

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 30 maj 2004, 22:58

Djinghis Khan skrev:Okey, det verkar ju vara en intressant bok, tackar för tipset

/Mikael
Någon med dina special kunskaper på området kan naturligtvis hitta bokens fel och brister (och de finns) bättre än jag men jag har funnit den väldigt använd bar som en översiktlig indroduktion. Tyvärr så verkar den vara out-of-print hos WRG (förlaget) för närvarande.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 31 maj 2004, 10:47

Kapten_Gars skrev:
Djinghis Khan skrev:Okey, det verkar ju vara en intressant bok, tackar för tipset

/Mikael
Någon med dina special kunskaper på området kan naturligtvis hitta bokens fel och brister (och de finns) bättre än jag men jag har funnit den väldigt använd bar som en översiktlig indroduktion. Tyvärr så verkar den vara out-of-print hos WRG (förlaget) för närvarande.
Faktum är att mina kunskaper om il-khanernas konflikt med mamluksultanernas Egypten är ganska små, det finns massor kvar att upptäcka på det (spännande) området. Mina mongolböcker behandlar av ngn anledning inte tiden efter Ain Jalut på ett mer ingående sätt. Fast Ian Heath är ju en kunnig författare som jag märkt det i hans böcker från Osprey

/Mikael

testing1
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: 20 maj 2004, 18:17
Ort: Sverige

Inlägg av testing1 » 2 juni 2004, 19:26

Kapten_Gars skrev:"Frankerna" vid Hims/Homs var mycket riktigt en liten trupp med Johanniter från fästet al-Marqab. Enligt Ian Heath så var den Mongoliska armen ca 30.000-80.000 man stark emdans Mamlukerna hade 50.000-60.000 man i sina led. De kristna styrkroan, främst Armenier och Georgier utgjorde 1/3 av den Mongolsiska hären.

Mamlukerna ställde upp med al-Halqa, Junglia Mamluker och Egyptier i mitten. Beduiner och Ayyubier ifrån Hamah och Kerak på höger flygel och Syrier och Turkomaner på vänster flygel.
Mangu ställde upp sina mongoler i mitten och på vänster flygel medans de "kristna" utgjorde höger flygeln.

Trots svåra förluster så bröt de "kristna" sina turkoman erna och de 12.000 syrierna och fördrev dem i vild flykt från slagfältet. Förföljningen forsate ända fram till Mamlukernas läger framför Homs protar där de flyende slaktades ner i stort antal. De kristna forsatte sedan med att plundra lägret medans de överlevande mamlukerna flydde mot Egypten.

I mitten av slagfältet så var Mamlukernas elit-förband hårt pressade av Mongolerns center ända tills dess att en mamluk-officer som låtsades desertera lyckeades nästla sig igenom de mongoliska leden och anfalla Mangu Timur och såra honom så svårt att han föll av hästen.
Samtidigt så anföll 300 beduiner det mongoliska vänster flanken och lägret och plundrade detta.

Den sårade Mangu som nu trodde sig vara på väg att bli omringad berordrade reträtt. Mamlukerna förde nu fram alla tillgängliga styrkor för ett sista avgörande anfall. När Armenierna och Georgierna fick höra att huvuddelen av armen drog sig tillbaka så upphörde de med sitt plundrande och återvände i full fart för att förena sig med huvudstyrkan.
På vägen så passerade de sår nära Sultan Qalaun's stabsplats att han tvignades gömma sina fanor och tystat trummorna för att inte upptäckas (han skyddades bara av en livvakt på 1000 man). När de "Kristna" passerat så anfölls de bakifrån av Qalaun och framifrån av mamluckernas högerflgyel som återvände från sitt förföljande av Mangu och de fick slå sig ut med svåra förluster.
Mongolerna och deras allierad led svårare förluster under sin reträtt än under slaget medans Mamlukerna led svåra förluster under själva slaget.

/Daniel
Nåja.

Skriv svar