Mamlukerna, mongolernas fältslag och pilbågar

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
testing1
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: 20 maj 2004, 18:17
Ort: Sverige

Mamlukerna, mongolernas fältslag och pilbågar

Inlägg av testing1 » 20 maj 2004, 19:26

Hej, jag har ett par saker som jag funderar över!

Förutom att mamlukerna slog mongolerna 1260 (Ain Jalut), så ska dom även ha gjort det 1281 vid Homs(Hims) och det verkar som det var ett stort slag, där mongoler och korsriddare slogs på samma sida. Slaget vid Ain Jalut har jag läst en del om. Uppgifterna angående storleken på de stridande sidorna variera mellan 15.000-25.000 för mongolerna och 15.000-120.000(!!!) för mamlukerna. 120.000 tycker jag verkar orimligt, men det hade ändå varit roligt att höra vad ni har att säga om det. Men det jag främst vill ha reda på är om någon vet någon sidan som behandlar slaget vid Homs 1281, för det har jag haft väldigt svårt att hitta.

Är det någon som har en lista över ALLA mongoliska fälttåg, eller krigskampanjer/slag och hur utgången blev, hur många soldater som var inblandade på varje sida, hur många som stupade och hur mongolernas eventuella "upprensingsaktioner" *host*, yttrade sig i samband med slagen?

Exempelvis när Kwarazmernas rike föll så ska detta ha hänt enligt min källa: "After the fall of Samarkand, the Mongols overran much of the Empire. The destruction was profound. Cities were leveled and populations were massacred. At the city of Merv, accounts described an execution of 700,000. At Samarkand, women were raped and sold into slavery. Devastation was so great that the Kwarazmian Empire itself was nearly wiped away from history." Även om det känns att man ska ta siffran med en nypa salt, så går väl Bagdad något liknande öde till mötes vill jag minnas.

Vad gäller pilbågar så har jag ett par frågor där. Vad skiljer det som på denna sidan går under namnet "turkisk pilbåge" och "mongolisk pilbåge". Sen undrar jag också vilka vapen som mamlukerna använde. Jag har inte fattat riktigt om de för det mesta använde svärd eller pilbåge. Men hur som helst; pilbåge måste de haft, men vilken/vad för någon och hur såg den ut?

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 20 maj 2004, 21:35


testing1
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: 20 maj 2004, 18:17
Ort: Sverige

Inlägg av testing1 » 20 maj 2004, 21:50

Usquebaugh skrev:Har du sökt på Google? Jag fick följande:

http://www.google.se/search?q=battle+of ... l=sv&meta=

En annan länk:

http://coursesa.matrix.msu.edu/~fisher/ ... reiss.html

/A
Den första länken ger inte mycket faktiskt(givetvis har jag sökt och fått upp det du ger mig där), men den andra länken är bra - den har jag läst innan. Men det är väl mer en analys av de mamluk-mongolska krigen.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 20 maj 2004, 22:04

Ja, jag märkte det när jag skummade genom texten efteråt, såg du att det fanns ett antal böcker om slagen i kriget mellan mongoler och mamelucker på engelska att köpa om du är intresserad? Jag ska kolla vidare om jag hittar något, kan vara svårt att hitta bra information om ett slag för så länge sedan...

/A

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: Mamlukerna, mongolernas fältslag och pilbågar

Inlägg av Djinghis Khan » 21 maj 2004, 21:59

testing1 skrev:Hej, jag har ett par saker som jag funderar över!

Förutom att mamlukerna slog mongolerna 1260 (Ain Jalut), så ska dom även ha gjort det 1281 vid Homs(Hims) och det verkar som det var ett stort slag, där mongoler och korsriddare slogs på samma sida. Slaget vid Ain Jalut har jag läst en del om. Uppgifterna angående storleken på de stridande sidorna variera mellan 15.000-25.000 för mongolerna och 15.000-120.000(!!!) för mamlukerna. 120.000 tycker jag verkar orimligt, men det hade ändå varit roligt att höra vad ni har att säga om det. Men det jag främst vill ha reda på är om någon vet någon sidan som behandlar slaget vid Homs 1281, för det har jag haft väldigt svårt att hitta.
Hade vägarna förbi och kunde inte motstå att svara på det här inlägget 8)

Nej, ta inte uppgifterna om arméernas storlek på allvar. Vad som uppges i samtida källor eller moderna uppskattningar stämmer sällan med (den ofta okända) verkligheten, antagligen deltog högst 10-15 000 mongoler och 20-30 000 egyptier vid Ain Jalut, och antagligen inte fler vid Hims 1281 (där mongolerna åter fick pisk). Men som sagt, det är bara gissningar
Är det någon som har en lista över ALLA mongoliska fälttåg, eller krigskampanjer/slag och hur utgången blev, hur många soldater som var inblandade på varje sida, hur många som stupade och hur mongolernas eventuella "upprensingsaktioner" *host*, yttrade sig i samband med slagen?
Ja, i teorin skulle jag kunna försöka lista alla (för historien kända) slag där mongolerna deltog, men då snackar vi kanske flera hundra drabbningar och som du förstår kan jag inte skriva dessa här... Angående antalet som deltog/stupade osv så är alla dessa siffror (om de förekommer) gissningar och vilda spekulationer, ganska ointressant tycker jag själv
Exempelvis när Kwarazmernas rike föll så ska detta ha hänt enligt min källa: "After the fall of Samarkand, the Mongols overran much of the Empire. The destruction was profound. Cities were leveled and populations were massacred. At the city of Merv, accounts described an execution of 700,000. At Samarkand, women were raped and sold into slavery. Devastation was so great that the Kwarazmian Empire itself was nearly wiped away from history." Även om det känns att man ska ta siffran med en nypa salt, så går väl Bagdad något liknande öde till mötes vill jag minnas.
Jag kan lova dig att de uppgifter som förekommer om antalet massakrerade är grovt överdrivna. Staden Merv + omgivning hade inte ens i närheten av 700 000 invånare. Bagdad däremot är en anna femma eftersom hundratusentals människor verkligen befann sig i staden då den föll för mongolerna. Förmodligen dödades minst 200 000 människor - men än en gång så är det en gissning
Vad gäller pilbågar så har jag ett par frågor där. Vad skiljer det som på denna sidan går under namnet "turkisk pilbåge" och "mongolisk pilbåge".
Den mongoliska bågen är i allmänhet ngt längre och kantigare än den turkiska (med det menas den bågtyp som senare kom att dominera bland osmanerna). Den senare osmanska turkiska pilbågen hade ngt bättre prestanda, men i praktiken fungerade bågarna på i stort sett samma sätt
Sen undrar jag också vilka vapen som mamlukerna använde. Jag har inte fattat riktigt om de för det mesta använde svärd eller pilbåge. Men hur som helst; pilbåge måste de haft, men vilken/vad för någon och hur såg den ut?

Tack på förhand.
Mamlukerna använde kompositbågar och pilar av samma typ som mongolerna, deras taktik och organisation var f.ö. mycket lik (och t.o.m. influerad av) mongolernas. Liksom mongolerna hade mamlukerna tungt resp. lätt kavalleri, det lätta kavalleriet slogs med bågar och lätta svärd, de hade inga- eller lätta rustningar. Det tunga kavalleriet var tungt rustat (i allmänhet tyngre rustat än mongolernas tunga förband, mamlukernas elit bar både ringpansar och lamellpansar över vaddering) och hade lansen som främsta vapen, utöver det hade de stridsklubbor, stridsyxor, tyngre svärd, sköld, pilbåge (dock färre pilar än det lätta kavalleriet).

MvH
/Mikael

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 21 maj 2004, 22:26

(Vore trevligt om du tittade förbi lite oftare! Hoppas allt är bra!)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 22 maj 2004, 12:53

Teodric skrev:(Vore trevligt om du tittade förbi lite oftare! Hoppas allt är bra!)
Okey tackar, iallafall nu på helgerna så kan man ju titta förbi ngn gång...
Allt är bra, bättre än förut t.o.m. själv då?
MvH

/Mikael

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 22 maj 2004, 19:29

Jotack, är i alla fall tillbaks och följer så mycket jag kan av det som skrivs men utan att försöka dra igång större diskussioner. (och nu får vi väl avsluta sidospåret - mitt fell! - och hålla konverserandet utanför eller i pm:)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 23 maj 2004, 19:41

Teodric skrev:Jotack, är i alla fall tillbaks och följer så mycket jag kan av det som skrivs men utan att försöka dra igång större diskussioner. (och nu får vi väl avsluta sidospåret - mitt fell! - och hålla konverserandet utanför eller i pm:)
Japp blir nog bäst så... :roll:
Förutom att mamlukerna slog mongolerna 1260 (Ain Jalut), så ska dom även ha gjort det 1281 vid Homs(Hims) och det verkar som det var ett stort slag, där mongoler och korsriddare slogs på samma sida.
Förresten Testing1, mongolerna hade mycket riktigt hjälp av "frankiska" korsfarare under 1281 års kampanj och slaget vid Hims/Homs samma år, men dessa utgjorde endast en mindre kontignent i den förenade armén under Möngke Temür som innefattade större styrkor från Georgien, Armenien, Persien och olika delar av Centralasien (egentligen var det bara en del av officerarna som verkligen var etniska mongoler)

/Mikael

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 23 maj 2004, 20:45

Jag blev lite nyfiken: Hur hamnade frankiska korsfarare i ett mongoliskt slag och vart tog de vägen sedan?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 23 maj 2004, 22:10

Widsith skrev:Jag blev lite nyfiken: Hur hamnade frankiska korsfarare i ett mongoliskt slag och vart tog de vägen sedan?
Oj, det är en lite komplicerad historia men för att göra en lång historia kort: Många kristna härskare såg i mongolerna en närmast oövervinnerlig allierad i den gamla och så hatiska kampen mot islam, i synnerhet som en del mongoler faktiskt var (nestorianskt) kristna samt potentiella konvertanter. Förhoppningen var att med korsfararna i väster och stäppmännen i öster tvinga in muslimerna i ett skruvstäd och krossa dem en gång för alla. Nu gick ju detta som vi sett inte så lätt som de hade hoppats, eftersom Egypten hade fått ställningen som den starkaste makten i mellanöstern och ngt av Islams bålverk mot mongolernas expansion som dittentills hade krossat allt i sin väg. I mitten av 1200-talet hade korsfararnas besittningar krympt ihop till en smal kustremsa, så Bohemund av Antiokhia närmade sig mongolerna och stödde dem i kampen mot Egypten från och med 1260. Stödet skulle fortsätta framöver under il-khanernas ständiga krig mot Egypten och mot "Gyllene Horden", vars härskare antagit islam och var allierade med Egypten.

Jag vet tyvärr nästan ingenting om just de franker som deltog i slaget vid Homs (har hört från en obekräftad källa att Johaniter deltog), men visst är det en intressant historia... ska kolla upp det i mina böcker

/Mikael

Användarvisningsbild
Nico
Medlem
Inlägg: 204
Blev medlem: 21 augusti 2003, 18:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Nico » 24 maj 2004, 12:43

Men var inte en hel del Mongoler Muslimer eller var det mest i Kipchaq Khanet.
Jag vet i alla fall att det finns muslimer i innre mongoliet men det kanske var senare dem var muslimer.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 24 maj 2004, 14:01

Nico skrev:Men var inte en hel del Mongoler Muslimer eller var det mest i Kipchaq Khanet.
Jag vet i alla fall att det finns muslimer i innre mongoliet men det kanske var senare dem var muslimer.
Ett fåtal mongoler blev muslimer, härskarna i Kipchaq-khanatet var de första följda senare av Il-Khanerna. Detta var dock bara härskarna, den stora massan av mongoler förblev shamanister tills de övergick till buddhismen på 1500-talet. Muslimska mongoler i inre Mongoliet? Nej det finns knappast mig veterligen, eftersom islam aldrig fick fotfäste i mongolernas kärnländer. Det finns dock en muslimsk minoritet i Mongoliet, men dessa är etniska kazakher och inte mongoler
MvH

/Mikael

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 24 maj 2004, 15:29

Vad är mongolerna idag? Buddhister som Kalmuckmongolerna?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 24 maj 2004, 16:35

Mathias Forsberg skrev:Vad är mongolerna idag? Buddhister som Kalmuckmongolerna?
Ja. Under 1930-talet slog den stalinistiska regimen till hårt mot klostren och dess invånare. Flera munkar blev mördade rakt av, och de flesta klostren förstördes. Innan dess hade en väldigt stor del av den manliga befolkningen varit munkar, vilket inte ansågs bra för ekonomin (vilket nog var sant, men inte blev det bättre sen...).

-Durion

Skriv svar