Påven Johanna?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tommy Nilsson
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 april 2004, 23:12
Ort: Lund

Påven Johanna?

Inlägg av Tommy Nilsson » 14 maj 2004, 18:33

Hörde en berättelse att det någon gång under medeltiden skall ha funnits en påve som senare visade sig vara en kvinna. Tydligen avslöjades hon när hon var gravid! Hennes namn skall ha varit Johanna.

Är detta en myt eller finns det någon sanning bakom?


Tommy

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 14 maj 2004, 19:47

Svenska wikipedia-artikeln (minst lika bra som att jag själv skriver ihop nåt). Dessutom finns en bok Påven Johanna (som jag inte läst, men som kanske svarar på frågan).

Hoppas det duger som del-svar!

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 10 april 2004, 14:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Fiskebat » 15 maj 2004, 10:00

Hehe det finns flera böcker skrivna om ämnet, som kyrkan under alla år har försökt mörka. Men det är en rätt rolig miss kyrkan måste gjort. Hon lyckades lura alla kardinalerna och biskoparna det är fan i mig en bra bedrift! :lol:

Användarvisningsbild
Mr Firpo
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 februari 2003, 15:41
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mr Firpo » 15 maj 2004, 10:09

Ni som orkar kan försöka leta upp akrivexen av Populär Historia på närmaste bibliotek. (Om ni inte har tidningen själva) För ett tag sedan hade de en rätt omfattande artikel om denna mytomspunna Johanna.

Användarvisningsbild
johannes74
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 augusti 2004, 11:27
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av johannes74 » 3 augusti 2004, 11:41

Läste ut Påven Johanna igår!

Ruskigt bra bok.

Författarens efterord är väldigt läsvärt. Det märks att hon har lagt ner stor möda för att följa historiska fakta så noga som möjligt.

Det är solklart att det finns historiska fakta som styrker Johannas existens. Framförallt vittnesmålet från 1400-talskrönikören som vittnar om att processionen efter påvevalet råkade gå på den förbjudna väg där Johanna fick missfallet.

Boken rekomenderas!

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 6 augusti 2004, 12:23

Jag har en bok av E. Roidhis vid namn "Påvinnan Johanna" som kanske också kan vara intressant.

Skriv svar