Burgund på 1100 talet

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Habsburg
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 mars 2004, 18:34
Ort: Örebro

Burgund på 1100 talet

Inlägg av Habsburg » 9 maj 2004, 02:18

Tja, jag skulle behöva lite "basic" information om Burgund på den sena 1100 talet. Räknades till exempel Burgund då fortfarande som en vassal till den tyske kejsaren? Korstågade Burgunderna något? All övrig info är också mer än välkomen.

Jag är främst intresserad av Burgund under Barbarossas tid.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 9 maj 2004, 03:00

En bok att börja med är
Phoenix frustrated : the lost kingdom of Burgundy / Christopher Cope
ISBN 0094672903
Som har en genomgång av Burgunds hela historia om jag inte minns fel.
De flesta historiker koncentrerar sig på det senare hertigdömets historia och den tidiga historien är det rätt svårt att hitta källor som berättar om.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Burgund på 1100 talet

Inlägg av Dûrion Annûndil » 9 maj 2004, 11:08

Habsburg skrev:Tja, jag skulle behöva lite "basic" information om Burgund på den sena 1100 talet. Räknades till exempel Burgund då fortfarande som en vassal till den tyske kejsaren? Korstågade Burgunderna något? All övrig info är också mer än välkomen.

Jag är främst intresserad av Burgund under Barbarossas tid.
År 877 blev Nedre Burgund (även kallat Arelat) ett självständigt kungarike under Boso av Vienne. 888 blev Övre Burgund ett kungarike under RudolfI, av ätten Welf. I båda fallen var det ett resultat av splittringarna av det Frankiska riket. De båda delarna blir efter en tid förenade (hur, vet jag dock inte)

1033 förenas kungariket Burgund med det Tyska riket. Hertigarna av Burgund är alltså länsskyldiga till Kejsaren av Tyska riket.

Fredrik I Barbarossa gifter sig 1156 med arvtagerskan (Beatrice hette hon) till Burgund/Arelat, och kröns 1176 till kung av Burgund, i staden Arles.

Det hela kompliceras av att även på den franska sidan gränsen fanns ett hertigdöme som hette Burgund (Bourgogne), vilket sedan blev ett tämligen självständigt furstendöme under de burgundiska hertigarna under Hundraårskriget. Hertigdömet växte till att inkludera delar av det tyska Övre Burgund 1384. Filip II, den Gode, befriades från länsplikten till Frankrike i freden i Arras 1435.

Mvh -Durion

Skriv svar