Medicinska Kunskaper

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Oceanic815
Tidigare medlem
Inlägg: 472
Blev medlem: 17 november 2003, 19:49
Ort: Göteborg

Medicinska Kunskaper

Inlägg av Oceanic815 » 1 maj 2004, 23:14

Hur var det egentligen under medeltiden med medicinen? Läste en kort artikel om viss fransk kungs smärtfyllda liv som väckte intresset. Denna kung, minns inte namnet, han blev tydligen 88 år eller äldre, iaf man drog ut fel tänder på honom, när man gjorde detta drog man med köttbitar från munnen så det blev håligheter där mat fylldes och det stank oerhört. Detta ledde även till gaser i magen, man "opererade" blindtarmen på honom utan bedövning... 12 gånger tror jag för att lyckas... (att han blev så gammal!) Dessutom fick han nog åderlåtningar mm. Folkvisdom och -medicin finns ett tråd i tidiga civilisationer, men där går dem ju inte in på medeltida medicinska kunskaper. Det måste ha varit mycket smärtsamt, fanns det verkligen inget (annat än sprit att dricka sig full med) man kunde ta som bedövning? Tänker på alla krigare som skadade sig, hur mycket medicinsk hjälp fick dem egentligen? pilskador, svärdshugg mm. vad kunde man göra åt dem? Några kända namn från medicinska världen från medeltiden? Jag undrar också om ni känner till Ibn(i)-sina? (980-1037)

mvh//Artificial

Användarvisningsbild
anna.k
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 maj 2004, 12:38
Ort: Visby

Medicin under medeltiden

Inlägg av anna.k » 3 maj 2004, 13:07

Antar att det främst är den västeuropeiska medicinen under medeltiden du tänker på? Om så är fallet kan man nog konstatera att intresset för medicin inte var mindre än i antikens Grekland och Rom, men kanske började forskningen om från början på vissa områden. Centrum för denna vetenskap under medeltiden var södra Italien, där ett antal medicinska skolor uppfördes. Den största i Salerno. Där startade man år 1120 anatomiska studier med djurdissektioner, med tillstånd av kyrkan givetvis. Det var banbrytande. Läkare från skolan i Salerno ägnade sig mycket åt dietföreskrifter och levnadsregler där man beskrev hur hälsan bäst bevarades av viss föda, vila, tarmtömningar, sexuell aktivitet, motion och psykisk balans. År 1180 utkom en bok, Articella, med texter från bland andra Hippokrates. Denna bok blev flitigt använd vid andra medicinska universitet och innehöll det mesta en läkare behövde veta under den tiden.

Den sena medeltiden innebar framsteg för kirurgin. Någon bedövning nämns inte i samtida källor, däremot användes droger från Grekland och Fjärran östern. Exakt vilka vet jag inte. Krigskirurgi var antagligen än råare än "vanlig" kirurgi. De droger som användes på sjukhus fanns inte tillgängliga på slagfältet.

Kan varmt rekommendera boken "Medicinens Idéhistoria" av Ingemar Nilsson och Hans-Inge Peterson, där jag har hämtat dessa uppgifter ifrån!

Hoppas du fick svar på några av dina frågor. ;)
Hälsningar,
Anna

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Medicinska Kunskaper

Inlägg av Engan » 3 maj 2004, 20:16

Artificial skrev:Hur var det egentligen under medeltiden med medicinen? Läste en kort artikel om viss fransk kungs smärtfyllda liv som väckte intresset. Denna kung, minns inte namnet, han blev tydligen 88 år eller äldre, iaf man drog ut fel tänder på honom, när man gjorde detta drog man med köttbitar från munnen så det blev håligheter där mat fylldes och det stank oerhört. Detta ledde även till gaser i magen, man "opererade" blindtarmen på honom utan bedövning... 12 gånger tror jag för att lyckas... (att han blev så gammal!) Dessutom fick han nog åderlåtningar mm.

mvh//Artificial
Det måste nog vara "solkonungen" Ludvig XIV av Frankrike du menar, även om han "bara" blev 77 (nog så aktningsvärd ålder på den tiden). Det var inte direkt så att de drog ut "fel" tänder på honom.. de drog helt enkelt avsiktligt ut varenda tand, eftersom hans livläkare Daquin var anhängare av en teori som tydligen var i ropet och som innebar att tänderna var kroppens värsta infektionshärd. Så han lyckades övertala kungen att låta dra ut alla sina tänder i förebyggande syfte, för hälsans skull.. :-) Som du säger gjordes utdragningen väldigt klumpigt och de resulterande hålen i gommen och käken fick tydligen brännas med glödande järn vid inte mindre än 14 tillfällen för att få bukt med infektioner och blödningar. Fy tusan.

Däremot betvivlar jag starkt att den gode kungen någonsin opererades för blindtarmen, det måste du nog fått om bakfoten. Och absolut inte 12 gånger. Han skulle med största sannolikhet inte överlevt ens det första försöket, och dessutom var sjukdomen vid hans tid vad jag vet okänd, åtminstone i europa. Den europé som brukar tillskrivas äran av att ha gett den första fullständiga beskrivningen av blindtarmsinflammation (och dessutom rekommenderat operation som botemedel) är Reginald Fitz, och det var 1886, tvåhundra år senare. Den första beskrivna lyckade blindtarmsoperationen som patienten överlevde lär ha ägt rum 1889.

Däremot opererades den hårt prövade kungen upprepade gånger för bölder i häcken, mycket riktigt utan bedövning. Kungens officielle historieskrivare rapporterar att kungen inte rört en min eller yttrat ett ljud under procedurerna, vilket nog bör tas med en hel säck salt.

Åderlåtningar hatade han tydligen och lät sällan utföras på sig, så det anmärktes särskilt efter en ovanligt otrevlig böldoperation att kungen denna gång faktiskt låtit sig åderlåtas efteråt. Förmodligen var han så utmattad efter operationen att han inte orkade protestera. :-)

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 10 maj 2004, 17:55

Nu kanske jag är ute och snubblar på hojen, men levde inte denne Ludvig på sjuttonhundratalet, och avrättades under revolutionen?

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 10 maj 2004, 21:15

Halifírien skrev:Nu kanske jag är ute och snubblar på hojen, men levde inte denne Ludvig på sjuttonhundratalet, och avrättades under revolutionen?
Du tänker på Ludvig XVI, Ludvig XIV:s sonson. Det mest medicinhistoriskt intressanta med honom är att han genomgick en (lyckad) operation för att åtgärda sin för trånga förhud, vilken omöjliggjorde erektion och samlag, något totalt oacceptabelt hos en kung som ju måste producera arvingar. Detta gjorde tydligen även omskärelse till en innegrej i delar av europa under en del av 1700-talet. Alla ville vara som kungen!

Ja, sen kan det väl kanske räknas som medicinskt intressant att han blev halshuggen också. :-) Också en sorts kirurgi.

Oceanic815
Tidigare medlem
Inlägg: 472
Blev medlem: 17 november 2003, 19:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Oceanic815 » 15 maj 2004, 11:15

Jag har varit bortrest, Ryssland 8) . Så jag har tappat alla trådar, men jag tackar dig Anna för tipset
"Medicinens Idéhistoria" av Ingemar Nilsson och Hans-Inge Peterson
ska kolla upp den.

Ja det var solkungen!

Mvh//Artificial

Användarvisningsbild
KättarAngus
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 7 november 2003, 05:02
Ort: Stockholm, bor i Uppsala

Inlägg av KättarAngus » 15 maj 2004, 20:20

Jag är tyvär väldigt dåligt insatt i ämnet själv, åtminstone ön så länge, har bara hunnit snegla som hastigast på boktitlar. Det jag har hittat är bl.a
"Medieval and early renaissance medicine" av Nancy G. Siriasi
Amazon UK säger följande om den:
"Western Europe supported a highly developed and diverse medical community in the late medieval and early Renaissance periods. In her absorbing history of this complex era in medicine, Siraisi explores the inner workings of the medical community and illustrates the connections of medicine to both natural philosophy and technical skills."

"Religion and Medicine in the Middle Ages" (York Studies in Medieval Theology) Peter Biller & Joseph Ziegler
Amazon UK igen:
"The sheer extent of crossover - medics as religious men, religious men as medics, medical language at the service of preaching and moral-theological language deployed in medical writings - is the driving force behind these studies. The book reflects the extraordinary advances which 'pure' history of medicine has made in the last twenty years: there is medicine at the levels of midwife and village practitioner, the sweep of the learned Greek and Latin tradition of over a millennium; there is control of midwifery by the priest, therapy through liturgy, medicine as an expression of religious life for heretics, medicine invading theologians' discussion of earthly paradise; and so on"

Båda dessa titlar finns att låna via biblioteket.

I bokhyllan hemma står ett ex av "Läkekonsten genom tiderna" vars författare jag inte kan dra mig till minnes just nu, det är en svensk översättning, sitter tyvärr inte vid bokhyllan just nu. Den var dock inte mycket att hänga i granen, avsnittet om medeltida läkekonst kan i stort sammanfattas med "balansen mellan kroppsvätskor ansågs viktig, åderlåtning var en vanlig metod att återställa balansen."

Vill man gräva ner sig i vilken roll kosten ansågs spela för hälsan och hur olika råvaror påverkar balansen mellan de fyra kroppsvätskorna bör man titta på Hildegard av Bingen men även Platina (De Honesta Voluptate) kan vara värd en titt.

Gör en sökning på "Medieval medicine" i LIBRIS websök via kb.se så får du upp en drös med träffar som kan vara mycket intressanta.
Lycka till...
/Angus

Skriv svar