Verför kick korståget så kasst

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Verför kick korståget så kasst

Inlägg av Zagat » 29 april 2004, 15:40

hejsan, jag undrar hur vi kunde lyckas med det 1 korståget medan resten gick så kasst. jag skule även bli glad över bilder över en bälegring
från någon film eller historia sida som man kan ha som bakrund : )

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 29 april 2004, 21:56

Klicka på länken och i slutet av andra inlägget från min sida får du lite av min syn av varför det inte gick något vidare...... en av anledningarna, på ingetvis den enda.

viewtopic.php?p=195964#195964
Jag skrev:Anledningen att kristendomen dominerade inledningsvis var att den muslimska världen var splittrad. Anledningen att Islam återerövrade så framgångsrikt var att väst var splittrat i regionen, men också på hemmaplan där riddarordnarnas stormästare började ta oroväckande utrymme på den politiska spelplanen bla.
Men baroner sket nog högaktningsfullt i både Påvar och religon samt huruvida Jerusalem var kristet eller ej. Frågan är om ens kyrkan brydde/bryr sig nämnvärt...man hade nog av nya problem på hemmaplan plus att man vunnit vad man sökt efter..se mina teorier i förra inlägget.
Visst bryr dom sig! Men på det stora hela hade man lyckats. Europa var rikare och stabilare och västvärlden har alltjämnt behållt den segern.
Med andra ord hade man inte längre stöd eller intresse för krig mot Islam vare sig i mellanöstern (där många kristna assimilerats i Islam) eller hemma i Europa där makthavarna var nöjda med sittuationen... i korta drag.

Mvh
Björn
Senast redigerad av 1 UrsusRex, redigerad totalt 29 gånger.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 29 april 2004, 21:59

tackar, men det finns säkert fler andledningar som du skriver. men jag ville änu ha en läker bild av en belägring som jag söker efter.

Drotte
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 maj 2004, 22:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Drotte » 18 maj 2004, 22:56

En annan anledning till att man inte la så mycket krut (he, he) på de senare korstågen, var att Mellanöstern som region blev mindre intressant ur ekonomiskt perspektiv. Europas ekonomi expanderade kraftigt från 1100-talet och framåt. Dessutom hade Europa en jämnare inkomstfördelning än Asien. I Europa kunde man bli rik genom att sälja sill till vanliga människor, medan man tidigare (i Europa och fortsättningsvis i Asien) endast hade den lilla överklassen som konsumtionsenhet. Enda sättet att bli rik på dem är att sälja lyxprodukter. Lyxprodukter är tyvärr också högriskprodukter, eftersom pirater och stråtrövare föredrar diamanter framför en skeppslast sill.

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 12 augusti 2003, 18:20
Ort: Ryttmästargården
Kontakt:

Inlägg av Franq » 21 maj 2004, 04:01

Intressant och enkel förklaring till varför korstågen inte gick så bra, men stämmer det verkligen?

Först av allt är det dina egna teorier eller är det en allmänt accepterad teori?

Om nu Europas ekonomi blev starkare i förhållande till Mindre Asiens... borde då inte behovet av lyxvaror också ökat, dvs behov av import till europa blir större och därför större anledning att säkra platsen därifrån varorna inbringades.
Precis som USA i dag förmedlar oljekrig i Irak så borde man ha haft ekonomskt intresse av att säkra handelsplatser och produktionsområden där varorna kommer ifrån även under denna tid?
I andra samanhang brukar samhällen som endast ägnar sig åt "självförörjning" (Sälja sill till det egna folket) klassas som tecken på att det är svåra tider och det talar ju emot vad du säger att det blev bättre tider i Europa.

Jag säger inte att du har fel, jag tycker bara att det låter lite som att du talar mot dig själv.

Användarvisningsbild
Panaka
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 26 maj 2004, 14:45
Ort: Borås (Tjörn)

Inlägg av Panaka » 26 maj 2004, 23:30

Jag skulle nog säga att framgången till första korstågen var att makthavarna i Mellanöstern blev tagna på sängen, de blev anfallna av en stor & välorganiserad organiserad styrka. Innan korstågen så inte hade folken i mellan östen upplevt på vilket sätt som korsfararna stred, och vad de hade för några vanor.

När andra korståget och de efterföljande kom var man mer förberedd och visste ungefär vad som skulle komma.

Skriv svar