"Rysslands" befolkning under 1200-talet?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Starvid
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 6 november 2003, 10:46
Ort: Uppsala

"Rysslands" befolkning under 1200-talet?

Inlägg av Starvid » 23 april 2004, 23:57

Jag satt och funderade lite på USA:s svårigheter med att ockupera Irak och funderade vidare över hur en effektiv ockupation skall genomföras. Vi är förstås alla medvetna om teorin, Machiavelli skrev ju att allt nödvändigt våld skall genomföras på en gång och sedan inte mer, men men, nu kommer jag bort från ämnet.
Mongolerna ockuperade hela europeiska Ryssland inklusive Ukraina och Vitryssland med en styrka om 20 000 man (även om invasionsarmén förstås var större). (Betänk nu också hur dåliga kommunikationerna var, det vill säga att varje soldat kunde avpatrullera ett mindre område än i dag. )
Är det någon som har den blekaste aning om hur stor befolkningen i området var, både före och efter mongolernas erövringskrig?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 24 april 2004, 12:04

Antalet mongoler som ockuperade de Ryska staterna är helt okänt, och alla siffror bygger antingen på rena gissningar eller uppgifter från samtida krönikor som inte går att varifiera.

Delar av dagens Vitryssland som då bestod av furstendömena Turov-Pinsk och Polotsk-Vitebsk hamnade inte ens under mongolernas kontroll, och Novgorod och Pskov klarade sig ganska helskinnade. Vi måste tänka på att de slaviska ryska furstendömena visserligen underkastade sig mongolerna, men de ockuperades aldrig av mongoliska styrkor med undantag för fälttåget 1240. Ett undantag är väl Ukraina och Moldavien, vars betesmarker övertogs av khanens hästar. De som höll dessa delar var dock inte mongoler, utan kipchaqer som hade bott i området i två sekler innan de erövrades. Om ryssarna trilskades mot tatarerna i "Gyllene Gorden" skickade Khanen en bestraffningsarmé från Volga som i de flesta fall terroriserade befolkningen till tystnad. Visst, khanen hade ofta agenter i vasallstäder men dessa var infödda ryssar som betalades av khanen.

Även om mongoliska arméer ockuperade områden tillfälligt så hade de sällan problem med att hålla befolkningen i schack. Dels beror ju det på att det ofta inte fanns särskilt många invånare kvar att styra över... Det går inte att jämföra USA:s metoder idag i Irak med mongolernas på samma dag - säga vad man vill om ockupationstrupperna i Irak men i jämförelse mot mongolerna är de söta små änglar i en sandlåda (det finns journalister som drar paraleller mellan USA:s ockupation av Irak och mongolernas ockupation på 1200-talet, men det är den mest bisarra historiska jämförelsen jag ngnsin hört). Det finns berättelser från Persien som omtalar att det räckte med en ensam mongolisk ryttare för att en hel by skulle gripas av panik och antingen fly eller underkasta sig. om det är sant eller inte vet jag inte, men det illustrerar ganska väl hur man såg på mongolernas terrormetoder

/DK M

Skriv svar