Skatter under svensk medeltid...

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mr S
Medlem
Inlägg: 293
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:48
Ort: GBG

Skatter under svensk medeltid...

Inlägg av Mr S » 7 april 2004, 10:07

Förutom kyrkans "tionde" hur mycket betalade en bonde eller köpman. Jag vet att frågan är extremt luddig och svår besvarad, men på ett ungefär..någon som har en idé?

Mr S

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 7 april 2004, 17:30

Sannolikt ganska mycket. Det kan man se av att de kunde återuppbygga en bränd by eller stad inom förvånansvärd kort tid. De drabbade fick ju oftast skattelindring - och de kunde då prestera fram överraskande stora resurser. Jag tror alltså inte att medeltiden var så där väldigt resursfattigt och med knappa marginaler i sig, utan jag tror att de knappa marginalerna skapades av avbränningarna - skatter, plundring, krig - krig som i sig var synonyma med plundring.

Detta förklarar också varför den vanligaste krigsmanövern i gränstrakteen var att bränna och härja - givetvis i syfta att ta bort skatteunderlaget - detta är välkänt. Denna min minianalys visar att skatteunderlaget kunde vara betydande.

Clavell i sin Shogun, där han ju gjort grundlig researche - berättar om en rättvis länsherre som stabiliserar skatterna vid 50% och en grym som pressar ut uppåt 75%. Nu tror jag iofs inte att de europeiska/svenska skattesatserna var fullt så höga.
Senast redigerad av 1 Stefan, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 7 april 2004, 17:48

Man får inte glömma i detta sammanhang att en väsentlig del av skatterna, då som nu kom samhället till gagn i efterhand iform av diverse förmåner. Sådant var i alla fall fallet på Kontinenten, enligt Georges Duby´s "Krigare och Bönder" så gav feodalherrarna en väsentlig del tillbaka till de som betalade skatt. Jag är medveten om att inte detta går att anpassa direkt på Svenska förhållanden, men något kanske man kan säga utifrån det.

/Robert Sköld

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 8 april 2004, 08:09

Jag kom på ett par andra belägg på min tes, att skatterna måste ha varit rätt så höga - utan att jag vågar ange något procentandel.
Kyrkbyggande i Sverige, där man byggde hundratals kyrkor bara inom något århundrade på 11-1200 talet - finansierade och byggda i huvudsak av de lokala bönder - med smärre undantag som t.ex. kyrkan i Forshem som påstås ha byggts (byggts om??) av en f.d. tempelriddare. :D

Det stora antal fästningar som byggts upp i Europa under medeltiden, ibland på förvånantsvärt kort tid.

Katedralbyggen.

Allting av detta är saker som skulle varit rejäla satsningar även idag, tekniskt, organisatoriskt, finansiellt. På medeltiden måste det ha varit sjufalt svårare. Och ändå mäktade man med allt detta, och ändå har en normal beskattning skett under tiden med kanske bara en mindre skattelättnad. Och avbräck för krigsutbrott, bränder, sjukdomar etc förekommit.

Latifundier, storgods, var vanliga under tidig medeltid. Såvitt jag förstår minskade de starkt under senare medeltid (nu talar jag främst om Europa), dvs adeln och ridderskapet, för att få sina betydande resurser, glitter, rustningar, tunga stridshästar, osv etc var tvungna att beskatta bönder.

Det är nog sant det som sägs, det är fel att säga att medeltiden var mörk, fattig, efterbliven. Den dynamiska medeltiden är en bättre benämning.

Skriv svar