El Cid (myt?)

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Vegeta X Erik
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 5 april 2004, 18:51
Ort: Sverige

El Cid (myt?)

Inlägg av Vegeta X Erik » 6 april 2004, 19:19

Jag har nu hört lite om El Cid, Och disskuterat med mina föräldrar. Dom säger att El Cid inte funnits, Jag har svårt att tro på det men eftersom all fakta jag hittar om honom verkar vara skrivet i myter är det svårt att få bevis. problemet med internet är att man ska ta allt man hittar där med en nypa salt te.x att El Cid red ut till strid med en pil i magen låter inte så trovärdigt. I spelen jag spelar, finns han, på intenet och allt annat finns han ju. :|

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 6 april 2004, 20:10

Visst fanns han , El Cid 's riktiga naman var Rodrigo Diaz de Vivar och han levde mellan 1040-1099. Han kontrollerade 7 spanska städer, bla Valencia som han erövrade 1093. Han vann åtminstonne två slag, Cuarte 1094 och Bairen 1096.
Senast redigerad av 2 Kapten_Gars, redigerad totalt 6 gång.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 6 april 2004, 20:16

Pratar du om den kastilianske nationalhjälten Rodrigo Díaz de Vivar? I så fall är hans existens rätt oomtvistad. Från NE:
Cid [(id] (sp. El Cid; eg. Rodrigo Díaz de Vivar), kastiliansk krigare och nationalhjälte, f. ca 1043, d. 1099, även kallad el Campeador ("den som utmärker sig i strid"). C. stod ursprungligen i tjänst hos Sancho II och Alfons VI av Kastilien men blev senare landsförvisad. I exilen tjänade han omväxlande moriska och kristna kungar. Efter 1091 började han verka för egen räkning och blev snart en maktfaktor bland de islamiska och kristna smårikena i östra Spanien, vilka han försökte samla mot almoraviderna. År 1094 intog han Valencia, som han behöll till sin död. Cid-gestalten har ofta på bristfälligt källunderlag framställts som en förkämpe för den kristna tron och ett enat Spanien.
Så långt fakta. Dock florerar det en mängd vildvuxna legender om honom. NE fortsätter med att nämna ett antal medeltida litterära verk och romaner om honom, samt 1600-talsdramer. Den alltid like läsvärde Alf Henriksson skriver i Hexikon:
Vetenskapliga historiefördärvare säger att Rodrigo Díaz de Vivar, alias Cid el Campaneor, Kämpen, närmast var en tilltagsen rovriddare utan skrupler, men i spanska dikter och dramer är han en ädel person som älskar Ximena alias Chimene vilken olyckligtvis är dotter till Don Gormas, och denne har en gång örfilat upp hans egen fader Don Diego, varför det är Cids dystra plikt att ta livet av Don Gormas. Även fransmanne Corneille har skrivit ett drama över ämnet.
Alltså en verklig person som fått legender vävda om sig - en svensk motsvarighet skulle kunna vara Gustaf Vasa med äventyren i Dalarna.

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 6 april 2004, 20:27

Att han funnits finns det väl inte mycket tvivel om. Han är omskriven inte bara i de tvivelaktigt pålitliga hjältedikterna utan även av samtida tillförlitliga krönikörer, både arabiska och spanska. Däremot blev han ju raskt en legendarisk och omsjungen gestalt som tillskrivits alla möjliga (och eventuellt en del omöjliga) gärningar och egenskaper som den historiske Rodrigo Diaz de Vivar nog skulle smålett (eller gapskrattat) åt om han fått höra berättas.

Det är med andra ord ganska knepigt att skilja fakta från senare tillagd fiktion i historierna om honom. Men det som kan urskiljas av den sanna historien är fantastiskt nog och visar på en ovanlig och fascinerande man.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 6 april 2004, 21:05

Kapten_Gars skrev:Visst fanns han , El Cid 's riktiga naman var Rodrigo Diaz de Vivar och han levde mellan 1040-1099. Han kontrolelrade 7 spanska städer, bla Valencia som han erövrade 1093. Han avnn åtminstonne två slag, Cuarte 1094 och Bairen 1096.

Inte illa för en myt va :wink:

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 6 april 2004, 21:19

att El Cid red ut till strid med en pil i magen låter inte så trovärdigt
Scenen finns med i storfilmen om El Cid med Chester blab blab ni vet storskådisen i Ben Hur och ett otal andra filmer, likaså engagerad i den amerikanska vapenbärarlobbyn.

Det var inte så att han stred, han var ordentligt uppstöddad med ryggstöd och allting. Det gällde helt enkelt att visa upp sig inför både de segervittrande fienderna och de modlösa egna - titta, jag är med, kampen fortsätter till det segerrika slutet.
Jag tror filmen gjorde här en mycket rimlig tolkning av den historiska legenden.

Användarvisningsbild
Stompe
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 23 februari 2004, 02:34
Ort: Örebro

Inlägg av Stompe » 7 april 2004, 20:28

en liten notis, han heter Charlton Heston och är president i NRA(National Rifle Association)

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 8 april 2004, 07:55

Tack Stompe, precis han menar jag.

Skriv svar