Vita Horden?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 25 mars 2004, 19:44

Djinghis Khan skrev:
Habsburg skrev:Chagatai ser ju verkligen ut att ha god mark... :)
Tja, Transoxanien/Semireche och Ferghanadalen är inte fy skam

/DK M
Kan bara hålla med, för 700-800 år sedan var området i mycket bättre skick än idag. Marken kring floderna var bördig och försedd med ett avancerat bevattningssystem som började byggas ut redan innan perser och greker anlände till området. Slätten bortom floderna är visserligen torr men den var/är trots detta bördig och erbjuder god betesmark för boskap och hästar. Under årtusenden så var området i det närmaste idealiskt för nomadiska folk, enda problemet var att det är svårförsvarat och låg ivägen för en strid ström av folkvandringar från öst till väst.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 25 mars 2004, 20:28


Användarvisningsbild
Habsburg
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 mars 2004, 18:34
Ort: Örebro

Inlägg av Habsburg » 25 mars 2004, 20:55

Djinghis Khan skrev:
Habsburg skrev:
Djinghis Khan skrev:
Habsburg skrev:Chagatai ser ju verkligen ut att ha god mark... :)
Tja, Transoxanien/Semireche och Ferghanadalen är inte fy skam

/DK M
Stäpperna i Östra kina kan inte vara allt för bra mark att odla på. Men å andra sidan så genomförde väll Mongolerna inte särskilt mkt jordbruk....
Nej stäpperna i Manshuriet har uppodlats först i modern tid med konstbevattning. Mongolerna var uteslutande herdar, pastorala nomader. Deras praxis under de första erövringsvågerna var att förstöra odlad mark och förvandla det till betesmark för får, kor och hästar...

/DK M
Ursäkta, jag menade givetvis västra kina.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 27 mars 2004, 19:59

Ursäkta, jag menade givetvis västra kina.
Tja det ändrar inte mycket, du menar Xinkiang lr?

Tyvärr råkade jag lura er förut, jag skrev att ordu betyder "tältläger" men det är fel. Ordu/ordo betyder ursprungligen "palatsområde" - dvs det område inom en ayil där härskarens jurta står. En ayil är alltså namnet för ett mongoliskt tältläger. Ordet ordo fortsatte dock att användas av de turktalande tatarerna, där ordet kom att mena just "läger" i allmänhet. Ryssarna verkade sedan ha använt termen (Opдa)i den vida betydelsen "härläger" samt tillslut "här". Det är sedan därifrån som vi har fått ordet "hord", nu som en benämning på en "oregerlig massa" eller soldatesk.

/DK M

Skriv svar