Kanske mera kända som Seljukerna, eller är jag ute och cyklar?
Hur som helst, det jag undrade om när och varför denna maktfaktor föll? Om minnet inte skojar med mig så bröt sig Sultan Osman ut ur Rum sultanatet, var det så att Osmanerna sedan erövrade Seljukerna, eller föll dom kanske enbart pga inre stridigheter?
Blev intresserad av detta när jag stötte på Kilij Arslan och kompani i en korsfarar bok
Rum - Sultanatet
-
- Medlem
Tja, först blev ju det seljuqiska ar-Rum försvagat under de ständiga korstågen på 1100-talet (den siste sultanen över alla seljuqer stupade 1194), från öster fick man slå tillbaka kwarizmiska invasioner (de var på flykt undan mongolerna) och 1243 blev sultanen av Rum en vasall under Mongolerna själva. Så länge mongolriket varade förblev Rum en lydstat, men då Ilkhanatet föll och ersattes av Aq-Quyunlu och Qara-Quyunlu så försvann de sista resterna av sultanatet
/DK M
/DK M
-
- Medlem
Så Osmanerna har ingenting med dem att göra?Djinghis Khan skrev:Tja, först blev ju det seljuqiska ar-Rum försvagat under de ständiga korstågen på 1100-talet (den siste sultanen över alla seljuqer stupade 1194), från öster fick man slå tillbaka kwarizmiska invasioner (de var på flykt undan mongolerna) och 1243 blev sultanen av Rum en vasall under Mongolerna själva. Så länge mongolriket varade förblev Rum en lydstat, men då Ilkhanatet föll och ersattes av Aq-Quyunlu och Qara-Quyunlu så försvann de sista resterna av sultanatet
/DK M
Har du någon litteratur att rekommendera?
-
- Medlem
Jo, Osmanerna skulle ju resa sig från "Seljuqernas ruiner" i början av 1300-talet då det mongoliska Ilkhanatet kollapsade. Osmanerna själva var ju ättlingar till en rad olika turkiska folk, bl.a. Rum-seljuqernaHabsburg skrev:Så Osmanerna har ingenting med dem att göra?Djinghis Khan skrev:Tja, först blev ju det seljuqiska ar-Rum försvagat under de ständiga korstågen på 1100-talet (den siste sultanen över alla seljuqer stupade 1194), från öster fick man slå tillbaka kwarizmiska invasioner (de var på flykt undan mongolerna) och 1243 blev sultanen av Rum en vasall under Mongolerna själva. Så länge mongolriket varade förblev Rum en lydstat, men då Ilkhanatet föll och ersattes av Aq-Quyunlu och Qara-Quyunlu så försvann de sista resterna av sultanatet
/DK M
Har du någon litteratur att rekommendera?
Litteratur om vad? Rum-sultanatet eller osmanernas uppgång? Tyvärr känner jag inte till några böcker som fokuserar på den förre...
/DK M
-
- Medlem
Ah på det viset. Om Rum-sultanatet, Osmanerna är ju inte direkt något problem att hitta omDjinghis Khan skrev:
Jo, Osmanerna skulle ju resa sig från "Seljuqernas ruiner" i början av 1300-talet då det mongoliska Ilkhanatet kollapsade. Osmanerna själva var ju ättlingar till en rad olika turkiska folk, bl.a. Rum-seljuqerna
Litteratur om vad? Rum-sultanatet eller osmanernas uppgång? Tyvärr känner jag inte till några böcker som fokuserar på den förre...
/DK M
-
- Medlem
Hmmm... Jag kan ju tipsa dig om några böcker, men jag har själv inte läst dem:Habsburg skrev:Ah på det viset. Om Rum-sultanatet, Osmanerna är ju inte direkt något problem att hitta omDjinghis Khan skrev:
Jo, Osmanerna skulle ju resa sig från "Seljuqernas ruiner" i början av 1300-talet då det mongoliska Ilkhanatet kollapsade. Osmanerna själva var ju ättlingar till en rad olika turkiska folk, bl.a. Rum-seljuqerna
/DK M
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... s&n=507846
/DK M