Skillnad mellan tungt infanteri resp. lätt infanteri?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Necros
Medlem
Inlägg: 1003
Blev medlem: 11 april 2003, 16:07
Ort: Värmland

Skillnad mellan tungt infanteri resp. lätt infanteri?

Inlägg av Necros » 16 mars 2004, 15:02

Skulle någon kunna beskriva i stora drag skillnaden mellan tungt infanteri och lätt infanteri resp. tungt kavalleri och lätt kavalleri? I stort vilka enheter som ingår/ingick i varje?

/Mikael Sundholm

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 16 mars 2004, 20:11

Ja, på medeltiden var det ganska lätt. Tungt infanteri=väl bepansrad dito. Ibland utgjordes den helt enkelt av avsuttna riddare - när man upptäckte att disciplinerad infanteri kunde faktiskt klara sig rätt bra mot anfallande rytteri. Lätt infanteri var de flesta andra; utan eller med lätt rustning.

Motsvaranade för kavalleri; där den tunga var i allmänhet det vi kallar för riddare (även om det tydligen förekom icke adliga pansrade ryttare också).
Tung kavalleri hade som huvuduppgift att vara slagfältets huvudvapen, lätt kavalleri hade diverse hjälpuppdrag - var mera flexibel.
Jag tar inte upp t.ex. mongoliska rytteriet, som oftast var lätt rytteri, men en del av dem kunde vara pansrade också.

Iofs småförvirrande, men iaf.

Det intressanta är kanske samma fråga på 1700-talen... Där den tunga rytteriet hade i princip bara bröstharnesk och hjälm.

Men vad är då skillnaden mellan infanteri resp lätt infanteri? Bägge sorterna var ungefär lika utrustade! Här är min gissning att det vanliga infanteriet gick i anbefalld slagordning; ofta avlång rektangel.

Lätt infanteri fick antagligen gå lösa; dvs i lös skyttelinje på slagfältet, eller med diverse fria uppdrag. I våra dagar skulle de antagligen kallas för jägar-förband.

Tror jag.

Necros
Medlem
Inlägg: 1003
Blev medlem: 11 april 2003, 16:07
Ort: Värmland

Inlägg av Necros » 16 mars 2004, 20:46

Har klarlagt en hel del. Tack för hjälpen Stefan.

/Mikael Sundholm

Skriv svar